Hallo, mijn auto stottert bij constant gas geven. Zowel op benzine als op gas. storingscode P0170 -mengselregulatie B1. Ze zeggen dat het aan de lambdasonde kan liggen. Hoe kom ik daar nu achter?. Volgens mij zitten er twee Lambdasondes in. Ik heb alles van horen zeggen daar ik zelf er geen verstand van heb.
Dan heb ik nog een probleem, het lampje van de airback blijft branden (andere display, vorige was stuk) Op de vorige gaat het lampje wel weer uit. Nu lees ik dat de stekkertjes onder de bestuudersstoel stuk kunnen zijn en dat je die moet doorverbinden. Ik heb daarna gezocht er zit een stekker aan de voorkant van de stoel en een naast de accu met een draad die in de rugleuning naar boven leid. Waar is deze voor en waar gaat deze naartoe?
Kan het ook zijn dat de nieuwe (2e hands) stuk kan zijn zodat het lampje blijft branden? De fouten konden niet gereset worden. Wie kan mij dit uitleggen. B.v.d. Jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij code P0170 zijn er 2 mogelijkheden:
1. De lambdasonde(s) werken perfect en geven door dat het brandstofmengsel niet goed is.
2. De voorste lambdasonde (voor de katalysator) is defect of geeft een verkeerd signaal doordat de uitlaat lek is.
Bij een defecte lambdasonde krijg je meestal een foutcode die dat aan geeft.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral lambda sondes.
Bedankt voor de snelle reactie, moet het uitlezen van de sensoren door de dealer gebeuren? Of kan dit ook door mijn garage (voor alle merken) gebeuren?
En het brandstof mengsel krijgt hij dan en benzine en gas?
en weet u ook wat voor code dat je krijgt als de lambdasonde stuk is?
13 jaar
De redenen waarom het mengsel niet goed is zijn legio. De vraag nu is of het mengsel te rijk is of te arm. De code geeft dat niet aan.
Dubbel mengsel zou eventueel kunnen, maar dan loopt de motor te rijk.
Loopt de motor te arm dan moeten alle vacuum slangetjes en slangen gecontroleerd worden op lekkage.
Ook kan het zijn dat het 1e deel van de uitlaat lek is en het signaal van de lambdasonde veranderd. Dan denkt de computer dat het mengsel te arm is, maar in feite is het te rijk.
En uiteraard kan er ook ergens een sensor zijn die verkeerd aangeeft.
Iedere universeel met de juiste software (Citroen specifiek) kan ook uitlezen.
Met een generieke scanner (EOBD/OBD2) kan dat wel eens tegenvallen. Citroens uit dat bouwjaar geven wel eens heel, heel weinig data aan.
Hallo,
Ik had hetzelfde probleem met mijn picasso, het bleek simpelweg om een verouderde verstopte katalysator te gaan. Gewoon laten vervangen en de auto liep weer goed. Misschien moet je daar eens naar laten kijken
mvg
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar