auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C4 Picasso: Stotterd schokt

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDI

Betreft C4 picasso 1.6 HDI 2007. 160.000 km. Recent nieuwe software geinstalleerd. Rond 150.000 km nieuwe EGR, daarna tank met DPF reinigingsmiddel verreden. Luchtinlaat zijde geheel los gehad en geinspecteerd. Geen bijzonderheden gevonden. Geen foutmeldingen bij uitlezen.

Starten: OK. Stationair draaien: Loopt mooi rond. Reageert correct op gas geven en terugnemen.
Belast: Komt bij rustig gasgeven langzaam op vermogen en toeren. Bij snel gasgeven ook vertraging maar minder voelbaar.
Motor blijft versnellen na gas loslaten, ongeacht wel of niet gekoppeld. Kan gaan om 500 - 1.000 tpm. Toerental valt na circa halve seconde terug naar normaal stationair met kort even een verhoogd stationair toerental.
Soms bij rijden met ingetrapte koppeling gaat motor toerental enkele keren omhoog (2000 - 2500 tpm) en weer omlaag (rond de 1000 tpm) en valt dan terug naar stationair.
Motor stottert bij constante snelheid: bv 50 km/u in derde versnelling gaat het zover dat je de aandrijving hoort slaan. Het zijn korte stoten gas/geen gas. Doet dit soms meer soms wat minder.
Ook constant bij 120 km/u in de vijfde zelfde verschijnsel, alleen komt het dan minder hard over.

Verschijnsel blijft bestaan:
1- Bij EGR klep uitgeschakeld
2- Bij lucht inlaat-, temperatuur- en druk sensoren stekers losgenomen, per stuk of allemaal tegelijk.

Herkent iemand dit?

Geplaatst door

Klatocar (0)
badge

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je geeft aan luchtinlaat zijde gecontroleerd
inlaat spruitstuk losnemen en reinigen vaak
grotendeels dicht gaan zitten door vervuiling egr

indien je gaat versnellen en je trapt de koppeling in
is het toch logisch dat het motortoerental verder omhoog gaat
en uit milieuvoorschiften moet dat toerental hoger zijn
om vervuilende stoffen er uit te branden om aan zijn normen te voldoen
dat heeft de fabrikant bepaalt

andreas08 0
badge

9 jaar

Met dank voor je reactie.

Verstopping van het inlaat spruitstuk is gecontroleerd.

Ben met je eens en heb dat ook aangegeven, dat het motor toerental bij ontkoppelen eerst wat hoger blijft (rond de 1000) en dan terug valt naar stationair. Het milieu shotje.
Maar dat het motortoerental bij optrekken na ontkoppelen en gas los 500 - 1000 toeren oploopt (dus bijvoorbeeld van 2000 toeren naar 3000 toeren gaat) en dan pas terug valt klopt niet. Ook het soms pompen, op en neer gaand toerental (tussen 1000 en 2500) bij rijden met ingetrapte koppeling en gas los, kan ik niet verklaren met een gewoon milieu shotje en evenmin het stotteren en schokken tijdens constante snelheid in welke versnelling en met welke snelheid dan ook.
Dat de fout zou kunnen zitten in de aansturing van het milieu shot, kan inderdaad zijn. Vraag is dan waar de oorzaak hiervan zit?

Klatocar 0
badge

9 jaar

met testkast eraan en rijden
controleer parameters op afwijkingen
misschien luchtmassameter afwijking komt weinig voor bij deze motoren

andreas08 0
badge

9 jaar

Dank voor je suggesties. Kom erop terug.

Klatocar 0
badge

9 jaar

Oplossing: Hik in het computerdeel dat de verstuivers aanstuurt.

Klatocar 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.