close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C1 2010: stuurbekrachtiging ECU

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Goedendag lezers

Heb een C1 van 2010 met 50.000 km NAP.
Deze is gekocht door mijn dochter.
Heb er in gereden en heeft een te zwaar draaiend stuur of plakken word ook wel genoemd...
Net of je moer van je stuur te strak zit zeg maar....

Parkeren gaat op zich prima al is het wat te zwaar.
Snelweg is erg vervelend vanuit middenstand blijf je corrigeren en ga je daardoor licht zwaberend over de weg.

Stuurbekrachtiging werkt blijkbaar wel denk ik.
Van contact af draait het zwaar wat normaal is.
Met draaiende motor voer ik wel bekrachtiging maar veel te matig.
Moet veel lichter kunnen sturen.

Net nieuwe APK en geen foutcodes aanwezig.

Forums staan vol over deze stuurbekrachtigings problematiek van deze autos.
Vaak is het de stuurbekrachtigings bvb. de ECU 89650-0H010
Oplossing is doorsolderen van de 2 relais of vervangen van de relais.

Nu wil ik eerst een gebruikte ECU kopen en die proberen en of doorsolderen.

Ik zie dat er verschillende nummers en merken gebruikt worden voor dezelfde type autos. (C1-Aygo-107)

Die van mij is de 89650-0H010 maar zie ook de bvb. 89650-0H030 en nog wat variaties.

Nu is mijn vraag zijn deze iid onderling uit te wisselen?
Misschien verder nog tips?

Ps)
Ben oud automonteur maar kan niet zo maar een stuurhuis eronder weg halen om bvb wormwiel-tandheugel-stuurkolom minder strakke afstelling.
Door een handycap is dit erg lastig.
Daarom wil ik eerst de simpele en lichtere reparaties proberen.

Geplaatst door

Steenwijk (55)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het is niet altijd zeker dat waar de forums mee vol staan ook het geval is on uw geval , zou eerst eens uitsluiten dat het geen taatslager of kruisstukje bv. Dat zwaar gaat.

Kruisstukje is soepel en vet.
Taatslagers zijn ook goed gangbaar.
Ik verdenk stuurhuis te strak waarvan ik nog niet weet of dit type afstelbaar is.
Of de ECU.

Bedankt voor de reactie.

Steenwijk 55

3 jaar

Vandaag even verder gekeken en gemeten.

Bij het naar links en rechts sturen krijgt het motortje een postitieve of negetieve spanning wat juist is.
Alleen maar 2 a 3 volt! bij stuuruitslag en stationair lopen.
Dat lijkt mij echt veel te weinig.

Weet iemand wat de (max) spanning is bij uitslag op het motortje?

Steenwijk 55

3 jaar

Aaanvulling:

Ik verdenk ook strak lopen van tandheugel en wormwiel/rondsel of het motortje wat uiteindelijk ook meedraait.
Ik voel rond het middenpunt de vertanding in het stuur. (van kwart voor tot kwart over)

Auto op bokken gezet en daarna ook nog onder de draagarmen om te simuleren. maakte geen verschil.

Blijkbaar gaat het om 2 problemen?
1. te weinig spanning op het motortje.
2. loopt ergens te zwaar.

Steenwijk 55

3 jaar

Van de week even doorgezet.

Stuurhuis vervangen..
Daar zat iid in de nulstand een hik in.
Na demonteren nu duidelijk te voelen door er aan te trekken en duwen.
Verder was het soepel beweegbaar.
Oude uit elkaar gehaald maar kon niets vinden het waarom...
Zal in de tandheugel zitten vermoed ik!

Met een ander stuurhuis hikt het stuur dus nu niet meer rond de nul stand.
(net of een kogeltje in een sparing valt)

Probleem 1 is nu verholpen.

Nu probleem 2 nog oplossen.

Probleem is:
Stuur draait ietsje te strak.
Bij lage snelheid werkt de bekrachtiging wel enigzins.

Maar zowel bij lage en hoge snelheid blijft hij in de stand staan en komt niet terug in de rijrichting.
Van kwart voor tot kwart over zeg maar.

Omdat ik met probleen 1 bezig ben geweest heb ik de fuseekogels, stuurkogels, kruisstukjes en taatslagers (onder druk) gecontrolleerd maar gaat allemaal soepel.
Probleem zal in het stuurhuis zitten.

Kan alleen niet vinden wat de spanningen moeten zijn op het motortje als je draait aan het stuur.

Wie kan mij op weg helpen met gegevens hierover.

Accuspanning is goed.
Geen storingslampjes.
Geen foutcodes.
Andere eps module geen verbetering.

Steenwijk 55

2 jaar

Hallo steenwijjk.
Is het jou nog gelukt?
Ik heb hier een c1 met precies het zelfde probleem. Weet niet meer wat te doen
. Hoop dat je me kan helpen

Helpme 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C1 of stel zelf een nieuwe vraag.