Citroën C1 2010: stuurbekrachtiging ECU

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1KR-FE, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 50

Goedendag lezers

Heb een C1 van 2010 met 50.000 km NAP.
Deze is gekocht door mijn dochter.
Heb er in gereden en heeft een te zwaar draaiend stuur of plakken word ook wel genoemd...
Net of je moer van je stuur te strak zit zeg maar....

Parkeren gaat op zich prima al is het wat te zwaar.
Snelweg is erg vervelend vanuit middenstand blijf je corrigeren en ga je daardoor licht zwaberend over de weg.

Stuurbekrachtiging werkt blijkbaar wel denk ik.
Van contact af draait het zwaar wat normaal is.
Met draaiende motor voer ik wel bekrachtiging maar veel te matig.
Moet veel lichter kunnen sturen.

Net nieuwe APK en geen foutcodes aanwezig.

Forums staan vol over deze stuurbekrachtigings problematiek van deze autos.
Vaak is het de stuurbekrachtigings bvb. de ECU 89650-0H010
Oplossing is doorsolderen van de 2 relais of vervangen van de relais.

Nu wil ik eerst een gebruikte ECU kopen en die proberen en of doorsolderen.

Ik zie dat er verschillende nummers en merken gebruikt worden voor dezelfde type autos. (C1-Aygo-107)

Die van mij is de 89650-0H010 maar zie ook de bvb. 89650-0H030 en nog wat variaties.

Nu is mijn vraag zijn deze iid onderling uit te wisselen?
Misschien verder nog tips?

Ps)
Ben oud automonteur maar kan niet zo maar een stuurhuis eronder weg halen om bvb wormwiel-tandheugel-stuurkolom minder strakke afstelling.
Door een handycap is dit erg lastig.
Daarom wil ik eerst de simpele en lichtere reparaties proberen.

Steenwijk

Geplaatst door Steenwijk , lid sinds 1 jaar geleden

4 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Het is niet altijd zeker dat waar de forums mee vol staan ook het geval is on uw geval , zou eerst eens uitsluiten dat het geen taatslager of kruisstukje bv. Dat zwaar gaat.

Steenwijk, 1 maand geleden

Kruisstukje is soepel en vet.
Taatslagers zijn ook goed gangbaar.
Ik verdenk stuurhuis te strak waarvan ik nog niet weet of dit type afstelbaar is.
Of de ECU.

Bedankt voor de reactie.

Steenwijk, 1 maand geleden

Vandaag even verder gekeken en gemeten.

Bij het naar links en rechts sturen krijgt het motortje een postitieve of negetieve spanning wat juist is.
Alleen maar 2 a 3 volt! bij stuuruitslag en stationair lopen.
Dat lijkt mij echt veel te weinig.

Weet iemand wat de (max) spanning is bij uitslag op het motortje?

Steenwijk, 1 maand geleden

Aaanvulling:

Ik verdenk ook strak lopen van tandheugel en wormwiel/rondsel of het motortje wat uiteindelijk ook meedraait.
Ik voel rond het middenpunt de vertanding in het stuur. (van kwart voor tot kwart over)

Auto op bokken gezet en daarna ook nog onder de draagarmen om te simuleren. maakte geen verschil.

Blijkbaar gaat het om 2 problemen?
1. te weinig spanning op het motortje.
2. loopt ergens te zwaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C1 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.