Hallo,
na heel veel kilometers, heel veel garages en heel veel zogenaamde oplossingen de tip gekregen om mijn probleem hier eens neer te zetten. Ik rij zelf in een Citroën C4 coupé op LPG welke ik in 2011 met ca. 58.000 km heb ingevoerd uit Duitsland. Inmiddels staat er bijna 150.000 op de teller maar is het plezier, om met de auto te rijden, er al een hele tijd af. De reden hiervoor is als volgt;
Wanneer het precies is begonnen weet ik niet maar wanneer ik ca. 110km/h of harder rijdt begint mijn stuur hevig te trillen. Hoe harder je rijdt hoe harder het trillen gaat. Wanneer je op de snelweg rijdt zie je, wanneer je het stuur los laat, het stuur ook hevig trillend bewegingen naar links en naar rechts maken. Kortom, het stuur staat dus ook niet stil en trilt niet alleen op het gevoel, je ziet het stuur ook daadwerkelijk trillen.
Ik merk verder dat er vanaf ongeveer 84km/h een trilling door de gehele auto gaat welke per snelheid varieert. Uiteraard is het zo dat wanneer ik harder rij, de trilling van de carrosserie er nog steeds is maar minder opvalt doordat het stuur zo gigantisch vibreert.
Ik moet vermelden dat wanneer ik op stalen velgen ( winter ) rij de trillingen met name op de snelweg in het stuur stukken minder zijn. De stalen velg is een 15" velg en de lichtmetalen velg ( origineel Citroën ) een 17" velg. Wel zijn de trillingen in de carrosserie er bij beide velgen ongeveer evenveel.
Mijn schijven vóór zijn waarschijnlijk ietwat krom aangezien ik af en toe, na hoge snelheid, een sterkere trilling in het stuur heb tijdens hevig remmen. Dit laatste zou volgens de monteur ( fijne vent ) waar ik nu ben voor het rijden zelf niks uit moeten maken.
Ik moet er verder nog bij vermelden dat ik elke dag ongeveer 50 km enkel rijd naar mijn werk. Ik werk onregelmatig dus rijd ook wel eens 's nachts, wat nog wel eens wil betekenen dat ik hier en daar wat harder rijd als toegestaan. Op provinciale wegen rijd ik dan vaak tussen de 110 en 120. Dit laatste zal niet zo bijzonder zijn maar wat me opvalt is dat wanneer ik harder door bochten heen rijd, het trillen na flink sturen in een bocht, voor enkele momenten is opgeheven, en daarna begint het weer.
Wat is er allemaal aan gedaan vragen de meesten van jullie je waarschijnlijk af?
-4 Splinternieuwe banden - Michelin Primacy 3
-Aandrijfas nagekeken ( geen bijzonderheden )
-Stuurkogels beide vervangen
-Uitgelijnd
-Uitgebalanceerd ( ook een keer fijn gebalanceerd mbv een Hunter superbalanceerapp )
-Velgen zijn niet krom, banden zit minimale hoogteslag in
Verder zullen er misschien nog enkele dingen gebeurd zijn die ik me nu even niet kan herinneren. Mocht er iets zijn wat jullie noemen dan zal ik dat uiteraard even toelichten. Ik ben op het punt beland dat ik eigenlijk nog weinig tot geen plezier meer aan m'n auto beleef. In mijn ogen best triest aangezien ik fervent autoliefhebber ben en, in mijn ogen, een mooie auto rij. Verkopen is niet echt een optie aangezien de volgende eigenaar ook niet echt blij zal zijn als hij met de auto de snelweg oprijdt.
Mochten er mensen die hier op aan slaan of aanvullende info willen hebben, ik hoor het héél graag!
Groeten Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe zijn je aandrijfassen nagekeken? Vervang ze maar en ookje schijven vervangen want die zijn ook krom zegt u dus dat geeft ook onbalans
Hoi Jan,
Dank voor je bericht. Het punt is dat ik het wat te makkelijk vind om zomaar van alles te gaan vervangen. Mijn aandrijfas is sowieso niet echt verdacht omdat wanneer ik de koppeling tijdens hoge snelheden intrap, de auto en het stuur gewoon blijven trillen. Iets wat dus niet zou mogen zou je denken. Wel is de besturing naar mijn gevoel nogal dweilerig en spoort de auto niet lekker. Ik moet naar mijn gevoel veel bijsturen en wanneer ik bijvoorbeeld door een flauwe kuil op bijv de snelweg rijdt, zie ik het stuur een eigen willetje hebben. Dit ondanks het feit dat de stuurkogels afgelopen week zijn vervangen waarbij de auto uiteraard direct is uitgelijnd.
Wat betreft de schijven snap ik dat die tijdens het remmen trilling geven maar vraag ik mij, en mijn garage net als mij, af of dit tijdens het rijden trillingen/onbalans kan veroorzaken.
Zegt iemand het nu meer, reacties zijn welkom. Mijn eigen garage is ook nog druk aan het denken.
10 jaar
Het komt vaker voor dat de LM-velgen van Citroen, onrond zijn. Dus eivormig. Die kun je perfect balanceren, maar blijven onrond. Gevolg; .... precies wat jij ervaart.
Verder die schijven vervangen, een slingerende schijf komt tegen je remblokken! Controleren op speling. Alle 4 wielen.
Ook mogelijk is dat er een bult op één of meer banden zitten. Dit is visueel nauwelijks zichtbaar, maar op snelheid voel je dit.
Hoi Ralf,
Dank voor je reactie! Dat van die velgen heb ik inderdaad eerder gehoord, zit ook op het Citroën-forum vandaar. De banden zijn min of meer nieuw. Bovenop zojuist genoemde is dit twee weken terug allemaal gecontroleerd en daar kwam uit dat de velgen perfect rond zijn maar dat er in de banden een minimale hoogteslag zit. Dit laatste was volgens de garage normaal en hebben kennelijk wel meerdere auto's. Kortom zo'n extreme trilling zou daar niet van mogen zijn.
Wat betreft die schijven.. Wellicht een optie dus om dat te doen als ik het goed begrijp. Is het anders wijsheid ze af te laten draaien zodat ik in ieder geval niet de complete schijf direct hoef te vervangen?
10 jaar
Laat me raden; die garage heeft ook die banden aan je verkocht? En natuurlijk hebben meer auto´s die hoogteslag, hebben die dan ook deze klachten niet??. Geloof maar wat je wil geloven.
En over die schijven: NEE, gewoon vernieuwen, afdraaien is een tijdelijke oplossing. En het lost ook NIET dat trillen op hogere snelheid op.
Nou nee eerlijk gezegd heeft die mij die banden niet verkocht maar goed..
Ik zal die schijven eens in overweging nemen. Mijn punt is dat ik al tijden kosten aan het maken ben met dingen vervangen, garages die het elke keer wel denken te weten en vervolgens komt er niks uit. Dat is de reden dat ik hier een bericht heb geplaatst. Dus reken mij m'n zogenoemde naïviteit niet direct aan, ik ben het namelijk zat om een hoop kosten te maken zonder resultaat.
10 jaar
Dat begrijp ik.
Ik neem aan dat die 15" stalen velgen, je winterwielen zijn.? Daarmee heb je die klachten niet, dus dan is dit een schot in open doel.
Maar een aantal garages bezoeken, is ook niet handig. Heb je geen vaste garage, waar je voor al je onderhoud komt? Die zijn meestal bereid om je te helpen. En ook bereid om niet meteen alle ´zoek-uren´ door te berekenen.
En schijven afdraaien gaat wel, indien deze dik genoeg zijn, en in een goede staat. Afgedraaide schijven trekken vanzelfsprekend ook weer eerder krom, dan nieuwe exemplaren.
je geeft aan dat trillen met winterbanden stuk minder is
ik neem aan dat de winterbanden goed gebalanceerd zijn
dus dan zit er zit een deel van het trillen in de velgen van zomerbanden en een deel in het onderstel
ook kromme schijven kunnen bijdragen aan de onbalans dus dat eerst aanpakken voor je verder gaat
als 2e zou ik de banden aan de auto balanceren
pas als dat niet helpt kan je aan andere dingen gaan denken zoals aandrijfassen
[quote=andreas08]je geeft aan dat trillen met winterbanden stuk minder is
ik neem aan dat de winterbanden goed gebalanceerd zijn
als 2e zou ik de banden aan de auto balanceren
pas als dat niet helpt kan je aan andere dingen gaan denken zoals aandrijfassen[/quote]
Je kunt kromme velgen balanceren wat je wil, maar op hogere snelheid zal de carosserie gaan resoneren!!
ralf jensen
als de voorwielen in onbalans zijn dan gaat het stuur trillen
indien te erg kan ook de auto gaan trillen
en als de achterwielen in onbalans is gaat de gehele auto trillen
in het verleden zijn er met velgen c5 1 problemen geweest
die vervormden en telkens weer in onbalans kwamen
dit is toen opgelost door alle velgen te vervangen
dit is onder garantie uitgevoerd door citroen
Klopt helemaal, maar als dat niet gebeurt is, aan de auto van Tom, dan blijft hij hiermee wel zitten. Wielen zijn meermaals gebalanceerd zonder resultaat.
We kunnen dan wel door-discussieren maar helpt niets.
Dus; een onronde velg, kun je wel balanceren, maar het trillen/ schudden komt door de vorm van de velg. Nagenoeg hetzelfde effect, als bij een band met ´hoogteslag´.
Afgelopen week de aandrijfas vervangen, welke behoorlijk gaar bleek te zijn aan bestuurderszijde! Nadat deze is vervangen is het trillen nog steeds aanwezig maar stukken minder hevig, alsof er een soort van demping/isolatie omheen is gekomen. Helaas is mijn probleem hiermee nog niet opgelost maar ben ik uiteraard weer 350,- lichter.. Tja het blijft op deze manier kwakkelen..
Citroën dealer zei dat er wel een bult op één van mijn achterbanden zit, welke volgens hen mogelijk is ontstaan door de lamme aandrijfas..
Opmerkelijk is wel het volgende; Vandaag reed ik wederom op de snelweg en het stuur trilde uiteraard ook weer totdat.... Ik op een gegeven moment een zéér flauwe bocht doorstuurde, na deze bocht was het trillen ineens, voor plusminus een minuutje helemaal weg!?! Trillen in het stuur was gedurende dit moment volledig afwezig!?! Bij wisselen van baan of remmen ( weet ik niet meer precies ) begon het trillen weer.. Kortom vreemd dus!
Nieuwe schijven is ook weer dubbel, indien het dit ook weer niet is ben ik weer ca. 250,- lichter..
Reacties zijn welkom, lang leve Citroën!?
10 jaar
Monteer nu je winterwielen maar eens. Dit icm de vervangen aandrijfas, kan wel eens de oplossing zijn.
Ga ik snel een keer doen! Zou de auto er onder te lijden hebben zolang ik met de zomervelgen rijd?
10 jaar
Ik geloof niet dat de auto zal stilvallen daarop.
in eerste instantie schrijf je zelf dat de aandrijfas goed is
gisteren schreef je dat de aandrijfas gaar was
een aandrijfas kan langer meegaan dan 150.000 km
een aandrijfas geeft de geest meestal omdat de hoes defect is
en de hoes gaat defect omdat bij inparkeren de wielen niet recht gezet worden waardoor de afdichting onder druk staat en in de loop van de tijd scheurt
dit is niet alleen bij citroen het geval maar bij alle merken met voorwielaandrijving
over je remschijven gesproken wat is de dikte van de remschijven met deze km stand moeten ze al dik onder de minimale maat zijn
Wat betreft die remschijven, dit zijn niet de eerste remschijven. Ga van de week de velgen omwisselen met de huidige. Momenteel is harder rijden dan 120 km/h niet verstandig. Tot 120 km/h een lichte resonantie in het stuur, ga ik harder dan begint het stuur "zichtbaar" en hevig te trillen. Bij exact 86 km/h nog altijd een trilling door de gehele auto heen. De winterbanden zullen van de week worden gemonteerd en dan zal uitwijzen of het probleem daadwerkelijk in de velgen zit. Indien dit zo is dan rij ik lekker verder op staal met dopjes. Garantie omtrent de velgen hoef ik toch niet meer op te rekenen. Slechte zaak overigens dat wat betreft het vervormen van die velgen, geen enkele Citroën dealer hier van op de hoogte is. Althans, niet die waar ik ben geweest.
10 jaar
Nou Tom, die winterbanden kunnen er bijna weer op! Wat is de status van je auto. ........ '??
Hoi Ralf,
Tja, het is nog steeds diepe ellende moet ik je bekennen. Er staat inmiddels bijna 158.000 km op en ben eigenlijk, hoe idioot als het ook klinkt, aan het sparen voor een nieuwe auto. Inmiddels al bij 6 garages geweest maar niemand due het kan vinden.
Om op je opmerking terug te komen, er zijn tussendoor andere velgen opgelegd om te kijken of dit zou schelen maar je raad het denk ik al, geen verschil. Ik rij momenteel nog steeds niet harder dan 120 km/h, hoewel het stuur daar onder ook al steeds heftiger trilt.
Mijn wens is dat er een specialist naar zou kijken die het probleem ook echt onder ogen kan brengen, zonder loze beloftes. Hoe lang ik zo nog door rijdt weet ik niet. Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat er een keer een moment komt dat er iets knapt, terwijl ik op snelweg zit. Helaas heb ik na ons nieuwe huis momenteel geen budget voor een andere wagen. Bovendien, als deze trilling weg zou zijn, zou ik er nog wel een ton bij zetten.
Groeten Tom
10 jaar
Is de voortrein al eens grondig gecontroleerd op pakweg slechte draagarmrubbers en dergelijke?
Wagen heeft in het verleden geen ongeval gehad ?Want die klachten zijn maar raar dat ze dat niet vinden.Grts
10 jaar
[quote=Tommos89]Opmerkelijk is wel het volgende; Vandaag reed ik wederom op de snelweg en het stuur trilde uiteraard ook weer totdat.... Ik op een gegeven moment een zéér flauwe bocht doorstuurde, na deze bocht was het trillen ineens, voor plusminus een minuutje helemaal weg!?! Trillen in het stuur was gedurende dit moment volledig afwezig!?! Bij wisselen van baan of remmen ( weet ik niet meer precies ) begon het trillen weer.[/quote]
Dit duidt toch op speling / ruimte ergens op je onderstel.!
Nogmaals, ik vind het niet handig van je, om 6 verschillende garagebedrijven te bezoeken voor dit fenomeen.!? Ik kan me ook niet voorstellen, dat ze "het niet meer weten !?". Als garagebedrijf, is dit gewoon een uitdaging. Geloof er niets van, dat ze hier de oplossing laten liggen.
Ik weet niet of je de beschikking hebt over een meetklok en een micrometer, maar ik zelf heb ook 50000 km met een trillend stuur rondgereden, (mijn max is normaal 80 km/uur dus was het niet z'n probleem) Bij mij was het probleem met winterbanden ook minder dan bij de zomerbanden.
Probleem bleek te zitten in dikteverschil van het aanlegvlak van de remschijf (Het vlak welke op de naaf komt te liggen en het vlak waar de velg tegen aan komt) Het dikteverschil was maar 0.2 mm maar was voldoende voor het schudden van het stuur.
Dus remschijven demonteren, met de meetklok de run-out van de naaf bepalen.( < 0.03mm )
Met de micrometer (0-25mm) het dikteverschil bepalen van het aanlegvlak van de remschijf ) <0.02mm )
gr
10 jaar
Maar Schol; hij is bij diverse garagebedrijven geweest. Dit zijn gewoon standaard dingen, welke gecontroleerd kunnen worden. Dit zal de reden niet zijn, waarom zij ´het niet meer weten´.
Verhaal zal wel een andere zijde kennen.
heb jij ooit het dikteverschil van het aanlegvlak gemeten, dus niet de 20mm schijfdikte, maar de 8mm welke tussen de naaf en het wiel zit?
Je wil niet weten wat mijn voor- en na geschiedenis over dit probleem is geweest,
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar