Citroën Xantia: Tikken Xantia 1.8i 1994

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 8 kleppen

Ik zit met een raar probleem. Een week terug heb ik een Xantia gekocht die mij de winter moet doorbrengen. Het beestje heeft maar 164000 gelopen en is verder in prima staat. Er is één ding: het tikt onder de motorkap en met name als je het gas loslaat.

Ik heb de auto op de brug gehad en heb gekeken of er:
- speling op de assen zit, geen speling;
- Wiellagers versleten zijn, geen slijtage;
- Aandrijfashoezen nagekeken, geen scheuren;
- Banden nagekeken, geen gekke dingen opgemerkt;
- Gekeken of er olie in de bak zit, zit er gewoon in en ziet er netjes bruin uit.

Nu blijft er bij mij maar één ding over, de versnellingsbak en wel het differentieel. Als ik de auto op de brug in de eerste versnelling laat rollen dan hoor ik niets verkeerd. Als ik een wiel tegenhoud stopt deze zoals het hoort. Zodra ik 'm loslaat zou die weer moeten draaien, maar dat doet deze niet direct. Het blok loopt als een naaimachientje en de versnellingsbak zelf doet zijn werk perfect.

Is mijn vermoeden juist of mis ik nog iets? Een andere bak bij de sloop kost bijna niets, maar ik ben er toch een avondje zoet mee en heb er eerlijk gezegd niet echt veel zin in. Ik zat ook te denken aan de ophanging, maar dan zou ik dat getik ook moeten hebben als de motor koud is. Dan is het getik veel minder.

Het getik lijkt een beetje op een stuk karton die je laat klapperen tussen de spaken van een fiets. Zou andere olie helpen mocht het de versnellingsbak zijn?

Bedankt voor de moeite.

Bok001

Geplaatst door Bok001 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

nou om zomaar een bak tevervangen die goed is is nog al wat.
dat het wiel niet gelijk weer gaat draaien is niet bijzonder.
je moet toch echt eerst vast stellen wat er tikt en niet zomaar een bak vervangen.

groetjes jan.

Bok001 (0), 14 jaar geleden

Nou, ik was ook niet van plan om de bak zomaar te vervangen. Ik draai er mijn handen niet voor om, maar dat is (nog) niet nodig. Ik zit er heftig aan te denken om gewoon door te rijden totdat het tikken de radio overstemt :) Maar ik vraag mij af waar ik het moet zoeken. Het getik is niet toerental afhankelijk, het is echt snelheid gerelateerd. Voor hetzelfde geld zit die tik er al jaren in, maar ik ben eigenlijk benieuwd in welke hoek ik het moet zoeken.

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

nou cor ik vind dat een wijs standpunt om tewachten tot het duidelijk is en ja misschien zit het er al langer in en wordt het niet erger.
ik weet dat er een serie geweest is met kantelende zuigers maar dat is een ander geluid.
misschien kan het nog iets van de hydrolic pomp zijn of zo maar als je niks vind doen wat je zij dan doe je het niet voor niks zelf doe ik het liefst ook op die manier.

groetjes jan.

Bok001 (0), 14 jaar geleden

Er is nogal wat aan deze Xantia gedaan. De auto is tot 20K terug in onderhoud geweest bij de dealer. Bij de 40000 beurt zijn ook de cilinderbussen en zuigers vervangen. Het geluid van de kantelende zuigers ken ik wel, dat is eerder met koude motor. Ook daar heeft deze auto geen last van. Hydraulica is het ook niet, het geluid begint pas met het afremmen op de motor en bij het ontkoppelen. Voor de rest is de auto stil, motor loopt perfect.

Ik denk eraan om de bakolie te vervangen. Het kost bijna niets en ben eigenlijk ook wel benieuwd of er bezinksel in de olie zit. Goed idee?

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

ja zeker kan nooit geen kwaad en dan kun je net wat je zegt kijken of er veel slijtage in de bak zit.

groetjes jan.

Mausx (0), 14 jaar geleden

mischien toch ook nog even goed de aandrijfassen controleren, op de brug uitsturen en laten draaien. soms hoor je ze belast niet maar "onbelast" wel (dus in vrij en bij afremmen)
als je goed kijkt en luisterd zie je mischien de askop verspringen en hoor je klikken)
of eventueel tussenlager maar denk haast niet dat die het zal zijn.

TiborKorzelius (0) PRO, 14 jaar geleden

Het tikkende geluid kan worden veroorzaakt door het afslaan van de drukregelaar van het systeem, doordat er te weinig gasdruk in de regelaarbol zit. Een Citroën garage kan het geluid herkennen en op een brug is de bol [een paar tientjes] in een kwartier vervangen.

Bok001 (0), 14 jaar geleden

Het tikken is niet van de drukregelaar. Het getik is snelheid gerelateerd. Dus er zit regelmaat in. Ik heb de auto op de 4-poots brug laten rollen, dus met de wielen van de grond, en ik hoorde geen abnormale geluiden. Wat ook opviel was dat de voorwielen zwaar gaan, net alsof de remmen aanlopen. Remmen lopen niet aan. Ik zit meer en meer aan de bak te denken.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Dar destijds de bussen en zuigers zijn vervangen was een modificatie,sommige hadden last van kantelende zuigers en er is een andere oliepomp op gekomen.
ik heb zelf een 405 gehad met deze motor en is toendertijd ook vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.