Dag iedereen,
Ik zit met een probleem met mijn ouders hun Berlingo.
Een 1800cc benzine motor met injectie. Van het jaar 2000.
Het probleem zit hem daar, als je een versnelling hoger wilt schakelen blijft het toerental een paar seconden hangen of vermeerderd soms met een 100tr.
Dit heb ik ondervonden door in 3e op te trekken naar 3000tr dan in neutraal te zetten en uit te bollen.
De motor blijft dan een paar tellen 3000tr draaien of soms iets hoger,
dan valt het toerental naar beneden tot zo'n 1200tr en begint dan te schommelen tussen de 1000 en de 1500tr.
Als dit dan een paar seconden heeft gedaan valt het toerental dan tot mooi onder de 1000tr.
Een ander probleem, als we aan een rood licht staan mooi stationair te draaien dan begint het toerental te schommelen tussen de 500tr en 1100tr en dan valt die ineens uit.
Omdat een kameraad me vertelde dat dit de bypass van de lucht kan zijn heb ik dit regelklepje willen proper maken, maar viel het uiteen als ik het eruit haalde.
Dus maar een nieuw voor besteld en gemonteerd, maar nu valt die nog steeds uit.
Ik heb geen idee meer wat het kan zijn, het gasklep regelklep heb ik ook al uit gekuist zonder resultaat.
Ook heb ik de vacuüm leiding gecontroleerd op scheuren maar niets te vinden.
Bedankt bij voorbaat
Brecht en co
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ik het goed begrijp trek je op je verhoogt het toerental en dan trap je de koppeling in
en dan mag het toerental niet verder omhoog gaan je haalt een afremmende faktor weg waardoor het toerental gewoon omhoog gaat dit is normaal
wanneer je gas loslaat tot stationair gaat de motor iets verhoogd toeren draaien dit bepaalt de computer om aan de vervuiling eisen te kunnen voldoen normaal
indien het stationair toerental teveel verandert kan je het beste het gasklephuis goed reinigen en eventueel de stappenmotor vervangen als reinigen niet helpt
maar is de computer ook al uitgelezen om te kijken of er storingen in geheugen staan
Idd ik trek op, laat de gas los en duw dan de koppeling pas in. Dan gaat het toerental toch altijd direct naar beneden.
Dit is dus niet het geval.
Volgende week vrijdag ga ik de Berlingo laten uitlezen, ik hoop dat er iets in het geheugen staat.
14 jaar
met dezelfde gasklep stand met aandrijving of zonder de aandrijving kan de motor toch een veel hoger toerental halen
ik gok er op dat er geen storingen in het geheugen staan
@andreas08: inderdaad daar kan ik je in volgen, maar als je geen gas geeft en er is geen aandrijving (koppelingspedaal ingeduwd) dan zou het toerental toch moeten zakken?
Ik zal zaterdag asap laten horen of er een fout in staat.
14 jaar
gisteren uitgelezen met een SUN en een VAG-com(obd2 functie)
Beide hadden geen foutcodes gevonden.
Nu beginnen we stilaan aan de injectie te denken...
14 jaar
lees hem eerst eens uit met de Lexia, bij de Citroën dealer
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar