Het toerental blijft soms hangen bij het opschakelen van 4de naar 5de versnelling.
Het is net of je je gas te lang inhoud bij het ontkoppellen.
Het zit zo, je duwt je koppelingspedaal in en normaal gezien valt je toerental dan meteen naar beneden maar bij mij gaat deze nog eerst een +/- 300tr/min naar boven om daar dan even te blijven hangen (+/-2sec) en vervolgens terug te vallen.
De wagen heeft dit echter al van nieuw af en enkel bij het opschakelen van 4de naar 5de versnelling.
Ook komt dit maar heel soms voor, ongeveer 1 keer per 100kilometer
Wagen is nu 6maanden oud en heeft 20.000km gelopen.
Heb ondertussen al veel op het net aan het zoeken geweest naar dit probleem en blijkbaar zijn er meerdere mensen die dit probleem hebben, telkens bij de 1.6HDI. Maar geen enkel dealer die een verklaring of oplossing heeft voor dit probleem...
M.v.g,
Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dit probleem zit tegenwoordig ook bij de benzine uitvoeringen
ik werd op dit gebeuren opmerkzaam gebracht door mijn vrouw
tijdens optrekken en dan plots moeten afremmen door b.v. een fietser van rechts is dit het sterkst merkbaar
dan gaat het toerental nog omhoog terwijl het gaspedaal al in ruststand is
bij de ene auto is het sterker dan bij een andere alles wordt tegenwoordig elektronisch gecontroleert en dit reageert niet altijd feilloos dit zal je er ook nooit uitkrijgen omdat het door de software giganten niet onder de aandacht is
Maar het gekke is, waarom gebeurt dit enkel bij het opschakelen van 4de naar 5de versnelling?
Zo ook bij de andere wagens met dit probleem gebeurde dit enkel van 4de naar 5de versnelling.
En waarom heeft hij dit soms bv. 3 dagen niet en dan plots 2 maal op korte tijd.
Volgens mij zit er toch echter ergens een probleem, heb ook al bij meerdere wagens ondervonden dat het toerental na het ontkoppelen soms nog een beetje de hoogte ingaat maar dit is dan zeer verschillend van wagen tot wagen en heeft dit dan in bijna elke versnelling.
Maar hier is het echt enkel na het opschakelen van 4de naar 5de versnelling en is het niet altijd.
Groeten
17 jaar
ik denk toch dat dit een software probleem is wat vaak ook meetelt is hoe was de gasstand de motortemp.
wel of niet verbruikers aan hierbij denk ik ook aan koelmotor of dat er op dat moment toevallig uitgeschakelt wordt wat verhoging van toerental tot gevolg heeft
op cursussen bij citroen hebben ze het ook wel eens over het fenomeen dat als een motor lange tijd stationair draaidt er opeens automatisch gasgegeven wordt door de computer om diverse componenten te controleren op goede werking wat voor een client lastig te begrijpen is
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar