Citroën Berlingo: Afkeur bij roetmeting

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Zoals bekend heeft de Berlingo 2.0 HDI, evenals de andere 2.0 HDI -motoren een fors probleem met het motor-managementsysteem;

Op zich niet zo erg, de motor loopt zuinig en goed, met wat hikken rond de 1700 toeren en vaak een wat traag reageren bij het optrekken.

Begin dit jaar moest ik voor APK en gaf de keurende garage aan dat een roetmeting niet mogelijk was omdat de motor, conform de aangesloten roetmetingscomputer, niet snel genoeg op toeren kwam vanuit stationair.

Mij was dit probleem allang bekend, maar ik had er geen last van, kwestie van wennen.

Na een ellenlange ellende met een officiele Haarlemse dealer, nee ik noem geen namen, is het probleem (tijdelijk) opgelost met een volkomen onnodige en veel schade veroorzakende vervanging van alles wat maar met en rondom de multifunctionele snaar zit; )En passant had deze "dealer" ook nog verder APK-afkeur zodat de rekening in ieder geval sky high ging.)
Met andere woorden: door de belasting van de motor iets te verminderen (alles draait net even iets soepeler) reageerde de motor bij de roetmeting net binnen de norm.

Het trage optrekken is echter nog exact hetzelfde als voor deze reparatie, wat ook klopt, want het is het motor-management systeem wat de fout veroorzaakt; Letterlijk zit het gewoon in de software.

Het zit er echter dik in dat na verloop van tijd e.e.a. opnieuw niet binnen de roetmetingsnorm blijft.

Omdat er niet is gekeken naar de instellingen van het motor-management systeem, en dit heeft dus niets maar dan ook niets te maken met foutmeldingen, zit ik dus nog steeds met een software die de besturing van de motor niet adequaat regelt en daardoor een risico vormt voor elke nieuwe roetmeting.

Wie kan mij adviseren ; Ik wil weten wat ik aan die software kan (laten) doen,
Ik heb al vaak gelezen dat deze fabrikant geen aandacht meer aan dit probleem wil besteden en ben van plan dit breed te gaan uitzetten met vermelding van naam en toenaam van leverancier en dealer.
Wellicht dat men dan eens serieus aandacht besteedt aan dit probleem.

Jean

NB; verder ben ik uitstekend tevreden over deze auto, in acht nemend dat wat er heden-ten-dage de fabriek verlaat een resultaat is van haast, targets en maandrapportages.

Jean5228

Geplaatst door Jean5228 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat aan de software gedaan kan worden zou ik niet weten maar bij zulke problemen trappen we gewoon 1 of 2 seconden eerder volgas zodat het maximum toerental wel binnen de tijdsnorm komt. Nooit geen probleem.
Het soort (type) roetmeter zal ook best van invloed zijn.

Gr.

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

of een garage zoeken die helemaal niet meer roetmeet......en die zijn er zat!!

sel (0), 16 jaar geleden

Een kennis van mij had een picasso hdi welk bij de roetmeting afgekeurd was, hij heeft de auto meegenomen, en 30 minuten lang op de snel weg 130 - 140 ingetrapt, soms in zijn 4e versnelling; teruggekomen en nog een keer roetmeting laten doen, toen was het helemaal in orde met de roetmeting !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.