Trekhaak voor onze Pluriel gekocht en heb daar enkele vraagjes over.
We hebben gezien dat we zelf 4 gaten door de achterste chassisbalken moeten boren dus dat zal dan wel zo zijn maar ze hebben er ook een stekker voor een can bus system bijgeleverd en mij laten weten dat deze universeel is.
Aangezien deze auto nog geen canbus system heeft kan ik toch even goed een gewone 7 polige kabel stekker halen en deze aansluiten?
Nu moet ik een kabel naar de batterij trekken dus een hoop werk om dat mooi weg te werken. Deze kabel gaat dan naar een module vanwaar de kabeltjes vertrekken die ik moet aansluiten aan de lichten dus beetje onozel werk als je het mij vraagt.
Mag ik dus een gewone stekker en aansluiting gebruiken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
alles kan koffiekan, theekan waterkan
maar je moet aansluiten op computers
tegenwoordig als je gaat claxoneren geef je een computer een opdracht
dit gaat ook op voor verlichting, knipperlichten maar ook voor ruitenwissermotor
als het mis gaat kost het alleen maar een computer extra
reken maar van yes dat die auto een can-bussysteem heeft.
Goed dat ik het dus nog even vraag want volgens ik vernomen had heeft de Pluriel pas vanaf 2005 het can bussysteem!
Bedankt Adreas en Harry.
9 jaar
daar zit wel een kern van waarheid in, in 2005 zijn ze overgegaan van deels naar volledig can-bus.
Maar ik mag dus ook bij deze niet rechtstreeks aan de lampen aansluiten maar over die module gaan?
Wel een hele hoop meer werk om die kabel mooi onder de matten naar voor te kunnen brengen dus hij weet wat te doen! lol
9 jaar
Niet rechtstreeks op de lampen aansluiten. In het verleden al eens meegemaakt dat de bsi (body computer) dan defect raakt door overbelasting. Gewoon volgens de procedure aansluiten. Vroeg of laat gaat het anders problemen geven. Het circuit van de verlichting is niet bedoeld om bij deze autos extra verbruikers aan te sluiten.
Bedankt voor de goede raad allemaal.
We zullen het dus aansluiten zoals het moet.
9 jaar
Nadat we terug waren uit verlof hebben we de trekhaak gemonteerd en aangesloten volgens het bijgeleverd schema.
Heel belachelijk dat ENKEL het draadje v/d mistlamp moest doorgeknipt worden en in serie geschakeld worden met die module want de rest v/d lichten moesten we gewoon als bij een gewone "niet canbus" met een aftaknijpertje op de desbetreffende draad plaatsen!
Wel even meegeven dat de blauwe draad (mistlamp) die samen in het bundeltje links in de koffer zit waar de andere draadjes v/d lichten zitten NIET die v/d mistlap is!!! Gelukkig hebben we elk draadje getest met een testlampje met een prikker en zo ondekt dat die blauwe draad NIET de mistlamp is.
Heel onlogich vermits de andere draadjes v/d lichten dus allemaal in dit kabelboompje zitten?
De juist draad zit in de dikkere kabelboom wat hoger en daar zitten 3 dezelfde blauwe draadjes dus goed meten welke de juiste is!
Wel even stress toen we nadat alles aangesloten hadden de module in de fiche wilde steken maar de koffer niet open wou gaan. Hij gaf wel wat klikjes maar heel zwak? Nadat we de module in de fiche gestoken hadden werkte gelukkig alles dus geen probleem.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar