Citroën C3 Pluriel: Vervangen distributie en waterpomp

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 14 HDI

We hebben onlangs een Pluriel gekocht waar we nu de distributieriem, waterpomp en spanrollen van gaan vervangen aangezien de vorige eigenaar geen flauw gedacht had dat dit al gebeurd was en heeft nu 130.000 km dus de hoogste tijd!
Ik heb even gezocht maar zie er nergens een topic over dus even hier een paar vraagjes.
Wat moet er juist allemaal geblokkeerd worden en heb je special borgpennen nodig?
Dbv.

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ovi (0), 8 jaar geleden

Had ook ergens gelezen dat de uitlaat even los moet vanvoor maar dat lijkt mij nu wel echt wat overdreven dus we pluizen het wel zelf even uit!
Bedankt voor de info 405.

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

Succes....

ovi (0), 8 jaar geleden

We hebben ondertussen een Franstalig werkhandboek gekocht dus zo hebben we ineens alle info.

Volgens het boek moet je het vliegwiel blokkeren met een pin van 12mm en dat is wel degelijk zo want anders kan je wel degelijk nog een beetje bewegen.
Wat wel niet klopte is dat je op dat moment ook de andere pinnen zou moeten kunnen plaatsen namelijk in de polie v/d krukas die van de hogedruk pomp en een special gereedschap om het nokkenas tandwiel te blokeren.

Zelf na meerderen omwentelingen te maken en telkens de pin v/h vliegwiel in zijn gat te steken lukte dit niet dus uiteindelijk gedaan wat ik meestal doe en zelf markeringspunten aangebracht.
Nokkenas tandwiel verspring dan wel maar dat kan je probleemloos oplossen door tijdens het aanbrengen v/d nieuwe distributieriem met een ringsleutel het tandwiel op zijn plaats (waar je dus zelf uw merktekens gemaakt hebt) te trekken.
Nadat we de waterpomp vervangen hadden even de oude nagekeken en die was klaar om vast te lopen dus net op tijd vervangen.
In ieder geval zeker geen moeilijk werk maar zoals altijd wel een paar uurtjes zoet om alles te demonteren en terug te monteren.

Edwin48 (0), 8 jaar geleden

toppie goed om te lezen dat het allemaal probleem loos verlopen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.