Citroën Grand C4 Picasso 2010: Trilling in het stuur

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Ik heb probleem met een c4 grand picasso, deze trilt in het stuur.
Met name op hogere snelheid.
Auto is uitgelijnd, gebalanceerd zowel los als aan de auto en banden en velgen zijn gewisseld maar de trilling blijft.

In eerdere draadjes wordt als oplossing gemeld door gebruiker wolfgj
" tandheugel van het stuurhuis strakker afstellen"

Mijn garage begrijpt de oplossing niet, en kan geen moeren vinden om de tandheugel af te stellen.
Bijgevoegd een tekening van de tandheugel. Kan iemand mij vertellen welk onderdeel strakker afgesteld moet worden.
Super bedankt alvast.

ReKu

Geplaatst door ReKu (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Kan me niet voorstellen dat het strakker afstellen van de tandheugel de oplossing zou zijn, laat staan dat dit verantwoord is om uit te (laten) voeren. Bij de oudere types stuurhuis zat er een ovaal-vormig plaatje op het stuurhuis zo'n beetje t.h.v onder nr. 23 op je bijgevoegde plaatje. Het ovale plaatje zat vast met 2 boutjes met daarachter dunne vulringetjes om de veerspanning op de zogenaamde druktaats af te stellen. Eigenlijk geen idee of die mogelijkheid er nog is, maar zoals gezegd kan ik me niet voorstellen dat het trillen hiermee verholpen zou worden. Wielen/velgen recht? Wat voor merk banden? Hoe is het probleem ontstaan? Bijv. na banden, reparaties aan het voortrein?

ReKu (0), 3 jaar geleden

Hans bedankt voor je reactie.
Ik heb de auto 10 jaar geleden nieuw gekocht, en het probleem is na een jaar of twee ontstaan.
Ik heb winterbanden en zomerbanden allemaal op eigen velgen.
Het probleem doet zich voor met alle merken banden.
Ook als de banden nieuw zijn en ook na "perfect" (volgens de garage) uitbalanceren.
De auto is uitgelijnd door Citroen. De balancering is staand en hangend uitgevoerd. Het probleem blijft.
De oplossing "aandraaien van de bouten van het stuurhuis" wordt meerdere keren genoemd op verschillende fora, zowel in Nederland als in Frankrijk.
Dus ik heb mijn hoop hierop gevestigd.
Ik zal eens kijken naar dat "ovale plaatje" of dat er nog op zit.

ReKu (0), 3 jaar geleden

Het ovale plaatje niet meer aanwezig.
De garage heeft 2 grote As-Moeren aan de buitenzijde van aandrijfstang vervangen en extra vast gedraaid.
Dit geeft aanzienlijke verbetering.
Nu lichte vibratie bij 130 km per uur. Maar er is prima mee te rijden.

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Mooi dat het verbetering geeft en bedankt voor de terugkoppeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.