auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Citroën C5: Turbo, emissiecontrole etc

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0I 138 pk

Hallo,

Heb nu iets meer dan 2 jaren mijn C5 en ben tot nu toe 72000 km gependeld zonder een enkel probleem. Een toffe wagen !
Tot verleden week, plots s'morgens bij vertrek begint de turbo te fluiten (vroeger niets gehoord). Na een rit naar Brussel onmiddellijk bij de hoofdverdeler in Brussel laten kijken. Mocht wel rijden naar mijn Citroën garage voor nazicht. Wel degelijk de Turbo volgens hen.

C5 binnen in de garage, alle leidingen gecontroleerd, ok. Eigenlijk geen verlies van vermogen. Wel altijd luider fluiten. Mijn Citroën extra garantie "Contract Plus Flex" weigert de Turbo te vervangen. Moet eerst uitgebouwd worden etc.... Na uitbouw wordt een speling op de turboas vastgesteld. Mijn garage beslist de Turbo te vervangen ondanks het feit dat er nog steeds geen toelating van Citroën is. Mijn vervangwagen (3 dagen+ 2dagen ongewild verlof) moet ik zelf betalen omdat de herstelling in principe minder als 7 uren duurt. Mijn auto was wel een hele week weg !!!!
Heb vrijdag auto afgehaald. Geen gefluit meer, wel een eigenaardig gat in vermogen ( bij vertrek in 1ste en bij hernemen in 2de. Volgens garage niets aan de hand. Zarterdag, Ik vertrek naar Duitsland en krijg na ongeveer 150 km een storingsmelding. (storing in de emissiecontrole) het lampje motorblok gaat aan. Ik bel garage, die zeggen dat ik mijn reis mag verder zetten en maandag terug naar garage. Auto rijdt onregelmatig, gering vermogensverlies, soms stotteren of zagen bij constante snelheid (120 km/u) Alsof men voortdurend gas geeft en dan weer wegneemt.

Vandaag terug in garage, de computer leest de fout uit als een tijdelijk tekort aan (turbo)laaddruk. Dit ondanks nieuwe turbo. Na reset terug met de auto gereden, het op en neer is weg, het gestotter op hogere toeren ook, maar het gat (inhouden) bij vertrek of hernemen uit leegloop is gebleven. Heb er geen goed oog op.
Mijn C5 heeft nooit dat rare vermogensgat gehad en het is ook een typisch turbogat (tussen leegloop en 1500 toeren). Men kan het vermijden door in eerste veel gas te geven en de koppeling iets te laten slippen. In tweede kan je het niet vermijden. Het heeft niets met de koppeling te maken. Het trekt eerder op een zeer kort bonanzaeffect. in 1ste rijden in leegloop, geen koppeling !!!! ZAchtjes gas geven en boem daar is de hapering, daarna begint de C5 normaal door te trekken. Dit is zeer vervelend in stadsverkeer of bij files.


Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen of een idee wat er mis kan zijn. Als ik nog eens problemen heb, vliegt hij eruit. ik hem hem nodig voor mijn werk en kan me daar niet teveel pannes veroorloven.


mvg

Geplaatst door

haberdoedas (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de exacte foutcode ? (Pcode aub). Laat eens de electroklep van de turbo controleren en de vacuum leidingen

Hallo,

Zou ik aan de garage moeten vragen, die hebben de foutcode uitgedrukt. Ik zelf heb enkel de gevarendriehoek gezien en dan de melding Storing in de emissiecontrole gelijktijdig is het oranje lampje (motorblok) aangegaan op het dashboard. De regeling van de turboklep werd in overweging genomen, maar nog niet nagezien. De meestergast dacht ook aan een slecht afgestelde turbo. In dat geval zou hij er terug afmoeten en opgestuurd worden omdat ze er zelf niet mogen aankomen. De vacuumleidingen zijn OK. Bij de oude turbolader hebben ze buiten speling op de as een gebroeken veertje (olietoevoer) gevonden. Misschien zou dit een gebrekkige smering kunnen veroorzaakt hebben. Ik heb een gemiddeld verbruik van 5.8 l op 100km en beul niet met mijn auto's. Ook laat ik hem altijd een 10-tal seconden stationair draaien vooraleer hem stil te leggen. Ik tank steeds Shell Vpower diesel en bij uitzondering Total Excellium.

Spijtig dat ik u de Pcode niet kan geven, ik veronderstel dat die via het diagnose station bij Citroën moet gelezen worden. Op de display van mijn Magnet Marelli RT4 heb ik alleen de foutmelding en de driehoek gezien. Een P code is mij niet opgevallen.

Prettige avond nog en bedankt voor de hulp.

Mvg

haberdoedas 0

15 jaar

Hallo Citroënmonteurtje,

Deze morgen bij het versnellen op de autostrade zelfde probleem,pannemelding "defect emissiesysteem", oranje lichtje motorblok weer aan. De panne werd ditmaal zelf weergegeven op de logboekmeldingen als panne emissiesysteem motor.
Ik terug naar de garage, fout werd uitgelezen, CODE P0238. Boven (vooraan) op de motor hebben ze een druksensor vervangen. Terug gereset, gereden, voorlopig geen probleem.
Maar dat was verleden keren ook al zo. De dag of ongeveer 60 tot 100 km daarna was het weer prijs. Dus ik wacht in spanning af, moet morgen weer voor zo een 200 km de baan op, we zien wel. Ik hou u op de hoogte.

PS: ge moogt rustig een pronostiek uitbrengen, maar ik geloof er niet echt in.


groetjes

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

De waste gate valt achter af wel te controleren. Hier is een special kabeltje nodig. Weinig dealers hebben deze (zelf achter gekomen). Deze moet tussen de waste gate en de stekker gezet worden, daarna moet met een vacuum pomp 700MB op de waste gate gezet worden. Dan moet er met de multi meter gemeten worden wat de spanning is en deze formule toe gepast worden :


De gemeten spanning zou 4.2V MOETEN ZIJN (+/- 0.05 V

Meet de waarde ; M.b.v. een voltmeter

Als de gemeten waarde gelijk is aan 4,20 ± 0,05 V (referentiespanning) : De positiesensor op de klep niet kalibreren
Als de gemeten waarde buiten de toleranties ligt : Bereken de dikte van de aan te brengen stelplaatjes en kalibreer vervolgens de positiesensor op de klep

Formule : Dikte = (Gemeten spanning - Referentiespanning) x 2,5

reparatie methode : B1HG018PP0 voor de dealer (kunnen ze hem NIET VINDEN (lijkt me sterk maar goed)

Methoden: Motor: Turbo: Verwijderen - Inbouwen : Vuldrukregelklep B1HG018PP0

Hallo Citroënmonteurtje

Zoals ik dacht, deze morgen juist achter Leuven terug foutmelding "storing in emissiesysteem", even voordien voelde ik de bui al hangen de motor reageerde niet meer goed op gas en het heen en weer was weer begonnen.
Wel opmerkelijke nieuwigheid, na 5 minuten ging een nieuwe storing voor verrassing zorgen. Nu kwam er ook op "risico verstoppen roetfilter". Toch wel sterk, ik rijd praktisch uitsluitend autosnelweg en doe bijna 200 km per dag.
Na 5 keren starten gaat het oranje controlelampje motorblok weer uit, maar de motor blijft zijn kuren behouden.

Ik heb nu alleen maar schrik dat er ook schade aan de motor zou komen of aan de nieuwe Turbo. Begin mijzelf af te vragen of het luide gefluit van de oude turbo niet veroorzaakt is door deze storing in het emissiesysteem. De nieuwe fluit namelijk ook heel zachtjes als de motor koud is. (is misschien normaal, alhoewel hij dat vroeger nooit gedaan heeft).
In elk geval heeft de herstelling na code P0238 (permanente storing door een zogezegde kortsluiting in de sensor die vervangen werd, niets maar ook helemaal niets opgeleverd.

Ik zal een poging doen uw goede raad van hierboven aan de garage mede te delen, maar ik weet niet of ze er gevolg zullen aan geven, ik ben er immers ok niet bij morgen.
Heb zo mijn twijfels omdat ze eerder al van plan geweest zijn de oude turbo terug te monteren omdat ze blijkbaar niet genoeg schade vonden en Citroën moeilijk doet voor de garantie.

Morgen moet hij de hele dag binnen (is dan 5de keer) ik kan weer eens verlof nemen. De hele toestand begint mij serieus te vervelen.

Nogmaals dank voor uw hulp en ik hou u op de hoogte. Moesten er neiuwtjes zijn wegens de laatste storing, ik aanvaard uw tips met grote dankbaarheid.

mvg

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

risico verstoppen roetfilter: Wijst meestal op een te kort EOLYS of een slechte stekker verbinding van het nivo

EOLYS is een adaptief voor het regeneren van het roetfilter.

Ja, dat is mij bekend, maar normaal is dat niet op na 70000 km en geeft hij ook een foutmelding als er te weinig Eolys in zit. Ik denk zelf dat de Eolys de eerste keer pas nagekeken wordt op 140000 km (volgens de garage). Op andere sites hoor ik ook dat de partikelfilters bij Citroën systematisch rond de 60000 km stuk zouden gaan. Dit wordt echter in de garage afgestreden. In elk geval zullen ze de FAP testen, ze geloven er echter niet in dat hij zou toezitten, dit omdat ik bijna uitsluitend autostrade rijdt.

Ik hoop dat ze het in orde krijgen, ze beweren wel dat dit de eerste 2.0 HDI 138 pk is waar ze problemen mee hebben. Meestal hebben ze brokken met de 1600 HDI en de 2.2 HDI. Maar het zal uw kind maar wezen, ik heb daar geen boodschap aan. De al dan niet goede herstelling van mijn C5 en de betrouwbaarheid de volgende 6 maanden zullen voor mij beslissend zijn. Misschien zal ik na meer dan 30 jaren franse auto's weer naar Duitse merken overstappen. Ik blijf liefst van al Europees rijden, dit om de Europese markt te ondersteunen

Prettige avond nog

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Over het algemeen is de 138Pk een vrij storing loze auto.


Jek unt altijd een keer pech hebben.

Hallo ,

heb zojuist mijn C5 terug uit de garage. Ze hebben de partikelfilter geregenereerd via software, alhoewel ik bijna 100% zeker ben dat dit niet de oorzaak, maar misschien eerder een gevolg ven de miserie is. Iemand die dagelijks 200 km rijdt mag normaliter toch geen verstopte filter hebben. De storing die ik kreeg "storing emissiesysteem" met oplichten van de oranje motorblok kon niet uitgelezen worden omdat ze er volgens de meestergast niet was. Heb nochtans de C5 daar afgezet met oranje motorbloklampje aan en deze keer stond het zelf te lezen in de logboekmelding.
Ik was er natuurlijk niet bij, maar ik begrijp niet hoe dit plots uit het geheugen kan gewist zijn.
Morgen zullen we het wel weten, weer naar Brussel, 45 minuten autostrade en waarschijnlijk weer Bingo. Ik heb de indruk dat ze het in de garage beu zijn, maar ik ben het stilaan spuugzat aan het worden. Morgen zien we wel verder.

groetjes
Guido

PS: heb uw voorstel voorgelegd, toen ze lazen dat de turbo eruit moest deden ze alsof hun neus bloed. De rest van de uitleg leken ze niet al te best te begrijpen als je het mij vraagt.
Hun problemen met de coulantie van de Citroën garantie zullen hier waarschijnlijk voor iets tussen zitten meen ik. Ze hebben anders geen reden om moeilijk te doen, ze verkopen niet alle dagen een C5 exclusieve Full option zoals de mijne. Daarbij weten ze ook dat als ik tevreden ben, volgend jaar een nieuwe mag aanrollen. Ik koop namelijk wegens de vele km's alle twee en half jaren een nieuwe auto. Tot nu toe waren de laatste zeven Renaults, daar ben ik weggegaan wegens gesjoemel van Renault Benelux, de garage was best goed, maar een defect gemeld tijdens de garantie moest op mijn kosten hersteld worden omdat de herstelling na de garantieperiode gebeurd is. (ging over iets van een 800 €, ophangingsrubbers van de achteras van een Laguna) Hetzelfde hadden ze mij daarvoor gelapt met een krakend dak van een Espace 2.2i die daarvoor twee weken naar Matra was zonder enig gevolg. Zo zie je maar dat ik al enige ervaring achter de rug heb met franse wagens. Mijn eerste Citroën was een DS Pallas, ik heb nooit zo een goede auto gehad. Daarom ben ik terug naar Citroën gegaan, hoepelijk was dat geen fout. Misschien moet ik de volgende C5 kopen met de nieuwe zescylinder erin, spijtig genoeg meer dan 155kW hetgeen in België wil zeggen dat ik meer als 4000€ aan vadertje staat mag geven voor de inschrijving.

haberdoedas 0

15 jaar

Foutcodes verdwijnen niet zomaar. Helemaal niet bij dit bouwjaar, waar het lampje nog minstens 3 ritten moet branden nadat de oorzaak is weggenomen.
De foutcode mag pas verwijderd worden na 40 ritten. Dit zijn wettelijke eisen vastgelegd in de EOBD regels.
Is er een rapport door de garage ingediend bij de importeur dat de software een fout heeft?
Of is dit de bekende "kluitje in het riet" methode?

Voor de volgende keer: afspreken dat de auto onmiddelijk wordt uitgelezen als het lampje brandt, maar dan moet je de motor laten lopen.
Alternatief: zelf of iemand anders laten uitlezen voordat je terug gaat naar de garage.

oldford 0
badge

15 jaar

Hallo Oldford,

Ik tip ook op het kluitje in het riet. De andere keren was ik er zelf bij en heb ik de wagen laten draaien zodat ze het konden zien. Ook bij het uitlezen was ik er bij. De eerste keer heb ik de code niet gelezen, maar het was een tijdelijke fout in de laaddruk, dat heb ik wel gezien. De tweede en derde keer P0238, de laatste keer was er dus zogezegd niets !!!! Dit ondanks het feit dat het lampje noch brandde toen ik aankwam Zij hebben zelf de motor stilgelegd en het lampje zien branden. De eerste keer is na een vijftal keer starten het lampje uitgegaan, maar het stond nog steeds in het geheugen van de computer, dus geloof ik dat men mij probeert te sussen met onwaarheden. Anders is het hele computer geklooie naar de ........

Dank u voor de hulp

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Hallo, het verhaal gaat verder,
vandaag terug foutmelding storing emissiesysteem. Terug mee naar de garage, zelf de hond van op de hoek kent mij al door en door. Fout uitgelezen, tijdelijk probleem laaddruk. De waarden waren te hoog of te laag. VB, de motor vraagt 2300 en krijgt 2500. Computer aangehangen en gereden tot de foutmelding zich opnieuw voordeed. Na een 10-tal km, terug prijs met computer en meestergast aan boord. Zijn conclusie, de turbo die vervangen werd is niet goed. De turboklep blijft een keer hangen (gaat te traag open en te traag toe). Hij wist mij te vertellen dat dit een revisieturbo was en nu ging het probleem opnieuw beginnen om er van Citroën een nieuwe te krijgen, anders zit ik daarna misschien terug te sukkelen. Deze grap heeft mij ondertussen vele km en tijd gekost. Ik woon namelijk een dikke 25 km va

haberdoedas 0

15 jaar

n de garage verwijdrd. Hopelijk ziet Citroën in dat ze dit niet kunnen maken en dat ze de defecte turbo vlot vervangen.
Ik hou dit forum op de hoogte


mvg Guido

haberdoedas 0

15 jaar

[quote=haberdoedas]Hallo, het verhaal gaat verder,
vandaag terug foutmelding storing emissiesysteem. Terug mee naar de garage, zelf de hond van op de hoek kent mij al door en door. Fout uitgelezen, tijdelijk probleem laaddruk. De waarden waren te hoog of te laag. VB, de motor vraagt 2300 en krijgt 2500. Computer aangehangen en gereden tot de foutmelding zich opnieuw voordeed. Na een 10-tal km, terug prijs met computer en meestergast aan boord. Zijn conclusie, de turbo die vervangen werd is niet goed. De turboklep blijft een keer hangen (gaat te traag open en te traag toe). Hij wist mij te vertellen dat dit een revisieturbo was en nu ging het probleem opnieuw beginnen om er van Citroën een nieuwe te krijgen, anders zit ik daarna misschien terug te sukkelen. Deze grap heeft mij ondertussen vele km en tijd gekost. Ik woon namelijk een dikke 25 km va[/quote]
Geloof ik niks van, als er de storing komt van turbo druk to hoog of laag DAN MOET !!! de waste gate klep afstelling gecontroleerd worden !

Hallo ze sturen de ganse rit die de computer opgenomen heeft naar de technische dienst van Citroën, die moeten beslissen. Ik heb dat van de waste gate al verteld en getoond hoe, maar de meestergast beweert dat de turboklep op de turbo zit en samen moet vervangen worden. Ik hoop dat de technische dienst van Citroën het beter weet !!!!


Prettig weekend

Guido

Zo ziet ge maar dat de kliënt dikwijls de speelbal kan zijn , niet ?

haberdoedas 0

15 jaar

Zo je even het VIN willen posten staat ook op het kenteken bewijs, begint met VF7

Plaats ik even een tekening voor je

Hallo,

VIN nummer is VF7RCRHRH76831924

Is weer in de garage, Citroën Brussel vraagt het vacuum na te meten en de positie van de regeling van de Turbo. Moet tussen 10 en 100% zijn. Werd via een pompje getest en geeft 11% en 100%. Nu gaan ze eerst de turboklep nog eens vervangen en de resultaten terug opsturen naar Citroën. V

Deze morgen had ik immers weer een foutmelding, "risico verstopping roetfilter" dit na ee nrit met veel horten en stoten. Daarna heb ik aan een kruispunt bijvertrek even het ganse plein in rook doen verdwijnen (roetwolk uit de uitlaat) evezn daarna begon de C5 weer iets beter (niet optimaal) te rijden. Tijdens de terugrit (na ongeveer 70km rijden begon het stotteren weer.

haberdoedas 0

15 jaar

vacuum geeft 0.9 bar.
mvg
Guido

haberdoedas 0

15 jaar

[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/19...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]


Turbo klep is idd, los te vervangen.

#8 is de waste gate.

Hallo,

dank u voor de mooie duidelijke schets. Het is inderdaad dit onderdeel dat ze er gisteren uitgehaald hebben, het is te hopen dat de turbo nu nog in orde is. Wat mij een beetje zorgen baart is dat de originele Turbo nooit gefloten heeft, er was echt niets te horen tot op het ogenblik dat er plots een luid gefluit opgetreden is. De revisieturbo fluit zachtjes als de motor nog vrij koud staat, ik weet niet of dit normaal is. In de garage zeggen ze niet ja of neen als ik dat vraag.
Zou het ook niet nuttig zijn dat ze de EGR klep controleren, ik heb hen gevraagd of deze nu niet sterk vervuild kan zijn, het antwoord was dat er wel altijd roet aanhangt.
Verder heb ik moeten vaststellen dat eigenlijk al de foutmeldingen en miserie met roet begonnen zijn nadat de revisieturbo geplaatst werd. Voordien was er alleen maar het luide fluiten van de Turbo zonder vermogensverlies, stotteren of wat dan ook.

nogmaals dank voor uw hulp

Guido


Wat is uw idee hierover ?

haberdoedas 0

15 jaar

Tja, ik weet niet wel merk Turbo er is gemonteert (orgineel of een afrtermarket merk (is net een verhaal over geweest in het AMT).


Maar fluiten van de turbo is hinderlijk voor de rest, als het niet erger wordt niks aan doen.


het kan als er een verkeert type turbo is gemonteert dat de waste gate (deze regelt de turbo druk). te vroeg opent, met gevolg storingen etc.

Nog een vraag :

Bij inschakelen van het diagnoselampje met storingsmelding over emissieregeling, gekoppeld aan storingscode P0002-2?Aanhoudend inhouden van de motor bij lage toerentallen (1500 tot 2500 t/min) en bij lage belasting?

Klopt dat?


Dan moet de EGR klep vervangen worden, en de injectie computer worden geupdate.

Hallo,

Het zou nu ook een Garret turbolader zijn zoals de originele die in de C5 stak.
Heb zojuist naar de garage gebeld. Er zou een sensor defect zijn in de revisieturbo. Citroën zou toch weer een andere Turbo willen leveren omdat het zelf vervangen van de sensor blijkbaar niet evident zou zijn.

De storing die ge beschrijft stemt inderdaad overeen met het probleem dat ik heb na inbouw van de revisieturbo. Als men echt gas begint te geven tijdens dit inhouden, dan gaat de C5 beginnen trekken en enkele km later gaat de "storing emissiesysteem" verschijnen.
Zal morgenvroeg nog eens bellen vragen of ze de EGR klep nagezien hebben, heb hen dat nochtans ook gevraagd. Het zou een combinatie van fouten kunnen zijn. Wegens de slechte werking veel roetproductie en daardoor de egrklep extreem vervuild ?
Zou dit ook niet kunnen ?
Ben benieuwd, mag hem normaal morgen afhalen en moet er vrijdag mee naar Brussel en zaterdag naar Duitsland, dikke 1000 km in de volgende drie dagen.

Bestaan er eigenlijk additieven (toegelaten) om de Turbo beter te beschermen ? Ik weet eigenlijk nog steeds niet waarom de eerste turbo zo geweldig is beginnen fluiten, dat stemt ook tot nadenken, niet, als de oorzaak er nog is, zou de volgende turbo ook eens een kort leven kunen kennen.

groetjes

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Vervang je ook tijdig de olie? de turbo is gelagert, in olie. Is deze te vuil, is er te weinig waardoor de turbo een bijgeluid veroorzaakt en uiteindelijk vast loopt.


Sensor in de turbo ? Zit 1 stekker op de turbo, deze zit op de waste gate ...

Hallo,

oliewissel alle 20000 km bij Citroën met de voorziene Total olie. Ik wou liever om de 15000, maar dat was volgens de garage "overkill" en niet nodig. In onderhoudsboekje staat oliewissel om de 30000 km.

Het verhaal van de turbosensor werd mij via de telefoon medegedeeld, kan er morgen misschien iets meer over zeggen.

Het is eigenlijk mijn eerste turbo die ik stuk weet gaan, heb ondertussen toch al wel 6 auto's met een turbo gehad.
Ik hou rekening met het feit dat ge een 10 tal seconden stationair moet laten draaien vooraleer de motor stil te leggen. Ook zal ik nooit teveel gas geven als de motor koud is. Volgens de garage heb ik een zeer laag verbruik en is de auto prima onderhouden. (ik was de C5 telkens hij vuil is, dus ongeveer 2 maal per week aangezien hij zwart is). Als er een rammel of iets dergelijk is, wordt dat onmiddellijk hersteld, De C5 ziet er als nieuw uit buiten de kleine beschadigingen steenslag op de voorruit en de mistlampen. Dit is onvermijdelijk op de vuile en slechte Belgische autosnelwegen.

ik hou u verder op de hoogte


groetjes

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Hallo,

Gisterenavond mijn C5 terug afgehaald met nieuwe Turbo erin. Vandaag weer naar Brussel geweest, heen en terug telkens 90 km, geen foutmeldingen, geen rook of gestotter, ik heb de indruk dat de wagen weer rijdt zoals vroeger voor de turbopanne.
Morgen naar Duitsland, hopen dat het aanhoudt niet. Het heeft geen haar gescheeld of er was eerst iemand van Frankrijk komen kijken waarom de C5 nog niet hersteld was. Het oponthoud in de hele zaak is vervelend. De klant komt niet verder en de garage ook niet. Extra garantie is allemaal goed en wel, maar als ze over de brug moeten komen is het zeer moeizaam. Dan nog te zwijgen over de zwakke regeling met de vervangwagen. Heeft mij voor drie dagen 135 € gekost, stel even voor dat ik die voor de 10 dagen had moeten nemen waar de C5 onbeschikbaar was.

Nu maar hopen dat door al de roetproductie sedert 11/09/2009 de EGR klep het nog een tijdje zal doen.
Ik meld mij zeker terug als ik de 1000 km heen en terug naar Duitsland achter de rug heb

greetz

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Ok, ik wacht het af.



PS als de motor hgoed warm is even flink tot het rode door trekken brandt de EGR weer schoon ;)/

Moet de turbo niet gerodeerd worden ? Of kan er in Duitsland al direct gas gegeven worden ?


groetjes

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Niet tot ik weet.

Hallo,

Op en af naar Duitsland zonder problemen, af en toe eens een stuk 150 km/u gereden, geen foutmeldingen of problemen. Vanaf morgenvroeg terug op en af Brussel, zien hoe het loopt.

Nog eens de buurman gezien die bij Citroën werkt, hij beweert natuurlijk dat de eerste turbo stuk gegaan is omdat er slechts om de 20000 km oliewissel gedaan wordt. In de garage beweren ze dat om de 20000 of jaarlijks met de Total Quartz olie meer als genoeg is. Ook Citroën in Brussel beweert dit.
In sommige Citroën garages doen ze echter om de 15000km oliewissel. Ik vraag mij af of het stukke veertje in het oliekanaal van de originele turbo de oorzaak was van het plots beginnen fluiten (onvoldoende smering) en uiteindelijke vervanging van de turbo.

Ik hou het forum op de hoogte


prettige avond nog

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Ik doe bij de 2.0 HDI om de 20.000 geen problemen mee gehad. SOmmige hebben zelfs om de 30.000 probleem loos!

Opnieuw, mijn bericht is weg. Zodus, nieuwe Turbo, geen foutmeldingen meer, vlot rijden, alles ok ? MAAR na +/- 1000 km begint de motor (of iets in de buurt) luid te brommen vooral in zijn 1ste, 2de en derde versnelling en dit tussen de 2000 en 2500 toeren. (Alsof men met een stukke uitlaat rondrijdt). Als de motor goed warm is is het geluid nog te horen, maar echt e"en heel zwak gebrom.

Garage geweest, de bodemplaat hing bijna helemaal los van voor. Door de wind echt naar beneden gedrukt. Deze plaat is al ettelijke keren beschadigd geweest bij uitbouw voor inspectie en/of reparatie. Ze ging er blijkbaar zonder trekken en sleuren niet onderuit, vandaar de beschadigingen. Eén bout van het stuurhuis stond volledig los. (er zitten daar twee bouten achter de bodemplaat. Ik dacht iets gehoord te hebben van voortrein los maken om de turbo te vervangen, dus ik denk dat ze vergeten zijn deze vast te zetten.

Nu hoop ik dat het lawaai (gebrom) van de bodemplaat kwam, morgen zal ikmet koude motor kunnen testen of het weg is, alhoewel ik denk van niet?

Heb jij een idee wat dit gebrom kan veroorzaken en of het iets kan te maken hebben van het toch tamelijk lange rondrijden met een defecte turbo??

groetjes en hartelijke dank

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Nee, dan zou ik zelf het geluid moeten horen.

Hallo, nog even een berichtje,
mijn c5 doet het in zoverre goed, behalve het bromgeluid dat nu toch al wat sterker geworden is. Ik heb de sporing laten nazien, winterbanden rrliggen er nu op, uitgebalanceerd. Het hitteschild va kwam tegen de uitlaat, ook

haberdoedas 0

15 jaar

n de turbo kwam tegen de uitlaat, dit is ook verholpen, maar het geluid is er nog steeds.
Vooral te horen bij optrekken tussen de 2000 en 2500 toeren, daarna waarschijnlijk niet meer te horen wegens motorgeluid. Het is echt een diep gebrom en ik voel tegelijkertijd geringe trillingen in het stuur en de pedalen .Ik kan mij niet van het idee ontdoen dat het iets met de uitlaat te maken heeft. Een scheurtje kan ik niet vinden, ik denk dat het te maken heeft met demonteren en monteren van de Turbo. Voordien was het geluid er niet.
In de garage zijn ze natuurlijk niet erg hevig om alles los te maken en te controleren. Is het mogelijk de bevestiging van de uitlaat aan de tubo te controleren zonder alles los te gooien ?
Het geluid zal ntoch niet uit de uitlaat zelf komen niet. BV uit de roetfilter of de kat.

groetjes

Guido

haberdoedas 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.