Hallo collega's,
Ik heb de volgende storing. Een C5 met een 1.8 16V motor begint na decellereren stotend rijgedrag te vertonen. Het lijkt alsof de ontsteking overslaat. Ik heb al veel gecontroleerd en uitgewisseld maar helaas zonder resultaat. Bij de Citroen dealer heeft men geen storingen aangetroffen en vindt men zelfs dat de auto goed is. Helaas is dit niet het geval. Iemand suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laatst een storing gehad van de bobinegalerij.Motormanagementlampje brandde toen.Resetten en probleem was weer over.Weet niet of je dit ook hebt uitgewisseld, maar is bekend probleem met de Peugeots en wellicht ook van deze Citroen.
Heb dezelfde motor in m'n C5. Stotend rijgedrag is vooral bij opwarmende motor tijdens koud weer. Heb jij dat ook?
Volgende week gaat 'ie weer voor een beurt, ben benieuwd of ze het nu vinden.
21 jaar
er zijn sinds een paar weken geleden een nieuwe update beschikbaar, heb het probleem al diverse malen gehad en vaak leidde het tot niets. Zelfs is het zo dat je net na de koude start heel ietsje gas geeft de motor kan afslaan.
We hebben het verschijnsel iets kunnen verbeteren door 4 bougie's te vernieuwen die citroën sinds kort kan leveren. Onderdeelnummer weet ik niet uit mun hoofd, maar mocht je intresse hebben wil ik het opzoeken voor je. Gegevens heb ik op de zaak liggen.
Ik heb het zelfde probleem als U. Ik rij in een C5 1.8 met een AG gas installatie (laatste type). Het probleem ontstaat willekeurig moment in de tijd (binnen twee a drie weken), dan ontstaat er een storing in het motor managment systeem "te veel inlaad lucht gedetecteerd of zo". De olie en water temperatuur zijn dan gewoon binnen specificatie. Ik ben twee weken terug (5de keer) naar de dealer geweest om de storing op te heffen, waarna de motor weer zonder hikken draait (ongeveer 2 a 3 weken). Het probleem van hikken ontstaat wanneer de motor de bovenstaande storing detecteerd en de motor management naar een soort emergency settings gaat (andere ontstekings instellingen van de motor en sommige features staan uit). Hierdoor neemt het brandstof gebruikt toe, en de motor loopt op benzine en LPG bij 1800 zeer slecht (probeer maar eens). Ook bij het gas terug nemen en hierna weer gas geven ontstaat er een hik in het toerental van de motor (zeer irritant). Ik ben al een aantal keren naar de dealer geweest om de storing op te heffen. Ze hebben bij mij ook de bougies, etc vervangen, maar het helpt niks. Ze adviseren mij om naar de AG gas dealer te gaan (van het kastje naar de muur), maar ik heb daar ook weinig hoop van. Ik zit nu met hetzelfde probleem als U.
20 jaar
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga volgende week naar de dealer om te laten controleren of het inlaadspruitstuk inderdaad lek is. Ik heb contact gehad met de dealer, en die kende alleen dit soort gevallen ("stoterend rijgedrag na deaccelereren en accelereren, file rijgedrag dus") van auto's die op LPG rijden.
Indien het bovenstaande probleem niet aanwezig is dan moet het volgens mij wel een firmware/hardware sensor probleem zijn. Het kan zijn dat een bepaald waarde van een sensor buiten specificatie treedt (LPG heeft een ander verhouding van mengsel, vochtigheid, druk, etc), waarna de firmware besluit om een storings melding te genereren waarna de symptomen van stotteren weer optreden. Hierna moet weer naar de dealer worden gegaan om de storing weg te halen.
Trouwens in het software pakket waarmee de monteurs de storing weghalen zit een taal fout. De Fransen hebben het motor management unit vertaald naar motor Agregaat.
Trouwens het valt me ook op dat het stotteren/hikken alleen gevoeld kan worden bij deaccelereren-accelereren wanneer NIET van versnelling wordt veranderd. Ook mag de koppeling tussendoor niet zijn gebruikt.
20 jaar
Dank voor jullie reacties. De storingsindicatie van het motormanagement heb ik zelf niet, overige symptomen wel. Volgens mijn dealer zit er een lek in het inlaatspruitstuk. Dat verklaart inderdaad de melding die jij krijgt, het verklaart ook het bokkerige gedrag van de motor (feitelijk is het mengsel te arm vanwege de valse lucht). Dat de storing soms voorkomt en niet altijd, kan te maken hebben met temperaturen en uitzetting van materialen, het spruitstuk is immers van kunstof bij deze motor en dat reageert anders op temperatuur dan metaal. Backfires die je wel eens kunt hebben met LPG helpen ook niet mee.
Het spruitstuk moet nog vervangen worden, ik hou jullie op de hoogte van de resultaten. Vooralsnog gok ik erop dat het ofwel valse lucht door een defect spruitstuk is, ofwel inderdaad iets met bougies. Als het probleem eenmaal optreedt, zal het motormanagement inderdaad vanaf dat moment roet in het eten gaan gooien.
Vragen om een firmware-update gaat niet helpen denk ik, waarschijnlijk los je het echte probleem daarmee niet op en voor zover ik weet is hetgeen je voorstelt ook illegaal binnen de nieuwe Europese emissienormen.
Mag ik suggereren dat iedereen die nu nog met deze storing naar de dealer gaat een complete uitdraai van deze discussie en die op autoweek overhandigt aan de monteur? Dat maakt het ten eerste onmogelijk om het probleem te ontkennen en ten tweede geeft het ze wat hints. Ooit zullen we dit opgelost krijgen, toch?
Succes,
20 jaar
In mijn geval trad de storing op zonder dat er fouten in het geheugen opgeslagen waren. Wel was de verbinding van de EGR-pijp tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk lek. Nadat dat gerepareerd was trad geen verbetering op. Ook heb ik nieuwe bougies (NGK) geprobeerd en zelfs een nieuw bobineblok. Helaas allemaal zonder resultaat. Tenslotte heb ik aan de voedingsdraad van de bobine een condensator gehangen. Geloof het of niet maar het stotend rijgedrag was stukken minder, maar helaas nog niet helemaal weg. Expres heb ik niet vermeld dat de auto ook op gas loopt(Vialle LPI) omdat de storing ook tijdens benzinebedrijf actief is. De auto is nu terug naar de leasemij. als er nog ontwikkelingen zijn laat ik het weten.
Zoals ik al aangegeven had ben ik van de week naar de Citroen dealer geweest om te laten controleren of het inlaadspruitstuk van de 1.8 16V motor lek was. Door tijdens stationair lopen van de motor de inlaad druk te controleren (de gas klep zit dan dicht) kan via het diagnose programma gezien worden of de inlaad druk binnen de range valt. Dit was bij mijn auto het geval, dus geen lekkage.
Verder waren er weer twee storings meldingen (te veel inlaad lucht (de zoveelste keer) en nog een andere melding) in het motor management aanwezig waardoor de motor in een andere setting draait dan wanneer de storingen zijn gereset. In deze emergency setting stottert, hikt en stoot de motor bij deaccelereren en acceleren als er niet van versnelling wordt veranderd.
Ze stelden voor om een aantal weken op benzine te rijden zo dat het probleem in het benzine systeem misschien kan worden uitgesloten. Indien het probleem ontstaat wanneer op LPG wordt gereden, dan ben ik genoodzaakt om naar de LPG-installateur te gaan.
Ik ben na dit gesprek naar de LPG installateur gegaan om dit met hem te overleggen. Gelukkig had hij net een auto behandeld (een ander merk, Nissan) met het zelfde verschijnsel. De brandstof inlaad mengsel raakte soms ook uit zn bereik waardoor het motor management een storing zal gaan melden. Hij stelde voor dat ik onder garantie een update van de AG-LPG installatie krijg (dit moet wel binnen 2 jaar gebeuren want anders vervalt de garantie), waardoor de storing niet meer zal gaan optreden. Er worden namelijk vier nieuwe injectoren in het inlaad spruit stuk van de motor geplaatst.
Verder hoorde ik dat de pakking tussen de injectoren en het inlaadspruitstuk, na ongeveer 5000 km kunnen gaan uitdrogen (vooral bij Peughot en Citroen). Dit uitdrogen kan er voor zorgen dat er misschien een lek kan ontstaan. Omdat ik toch nieuwe injectoren worden ingebouwd, zullen de pakkingen denk ik ook wel vervangen worden.
Volgende week gaat het gebeuren, ik houdt jullie wel op de hoogte.
20 jaar
Bron www.nu.nl:
Autofabrikanten stoppen met productie auto's op gas
AMSTERDAM - Over een paar jaar zullen er bijna geen nieuwe auto's meer zijn die op lpg kunnen rijden. Dit meldt het Algemeen Dagblad. De grote autofabrikanten stoppen met de produktie van auto's die kunnen rijden op gas. Oorzaak is de afnemende betrouwbaarheid van lpg. Door de toename van electronische apparatuur in de auto's en het strakker afstellen van de motoren zullen auto's op gas steeds vaker afslaan of zelfs niet willen starten.
Toyota, Volkswagen en Fiat stoppen dit jaar definitief met de produktie van auto's die geschikt zijn voor lpg-inbouw. BMW, Mercedes en Ford waren daar al een paar jaar geleden mee gestopt.
De populariteit van autogas is de laatste jaren al dramatisch afgenomen. Nog maar 1,5 procent van de nieuw verkochte auto's heeft een gasinstallatie. In 2001 werden nog 29.000 auto's met een gasinstallatie verkocht, in 2003 was dat aantal gezakt naar 11.000 auto's.
De lpg-branche kondigde vorige week een grootscheepse campagne aan om het rijden op gas te promoten. Leasemaatschappijen krijgen goedkopere gassystemen aangeboden en alle storingen zouden vier jaar lang snel opgelost worden. Maar volgens directeur Vedder van Leaseplan zal dat niet veel helpen.
20 jaar
hallo ik ben werkzaam bij citroen dealer en heb en ruilcilinder- kop gemonteerd van bols en kooiman en 0w30 olie gebruikt met naar mijn mening zeer goede resutaten
20 jaar
Inderdaad is het mogelijk dat er met koude motor een te hoge oliedruk wordt opgebouwd waardoor de hydraulische klepstoters niet voldoende terug komen en de kleppen open blijven staan en je dus een onregelmatige loop hebt. Maar dit zou zich dan moeten melden met de storing onregelmatige ontsteking in willekeurige cylinders.Dit komt wel voor bij de 1.6 TU 16kleppers in Citroen en Peugeot. Dan mag er inderdaad een aangepaste cilinderkop op.(van Bols en Kooyman)
Ik rij een 2.0 16V Break, Mrt. 2002, 38.025KM
Al vanaf de eerste kilometers last van 'galopperen' zoals de dealer het noemt. Na 6 maanden kwam DE oplossing. Een speciaal type bougie, met een iets geknepen elektrode afstand. Was het galopperen prominent aanwezig tussen stationair en ca. 3500rpm, daarna alleen op/rond de 2000rpm, en een stuk minder irritant. Na 15.000 KM was het probleem weer terug, nieuwe set bougies. Later bleek dat er weer een ander type is gemonteerd. En, bij de 30k-beurt weer. Het probleem is elke keer weer een tijd weggeweest maar op de achtergrond voel ik het alweer terug komen. Bij elke bezoek aan de garage (19 maanden, 12 keer) is er wel een storingscode geregistreerd. Dit resulteerde in het resetten van de computer tot het vervangen van onderdelen zoals de bobine. Enige tip, door toeval ervaren, ik heb kunnen vaststellen dat langere afstanden rijden met redelijke snelheid bijdraagt aan een verbeterd gedrag van de motor voor langere tijd (geheel schoongereden in/uitlaat systeem?) Munchen-Oberhausen (640KM) in iets meer dan 4 uur gereden, toen was de tank leeg :-( Pittiger en stabieler in de toeren, prettiger optrekken, precies zoals de demo auto aanvoelde.
Maar, niet dat ik er makkelijk over nadenk het is iets waar ik maar ben mee leren leven, zeker als je een schoonvader hebt die een merk onafhankelijke garage heeft. Ongeacht het merk, elk type kent zo zijn (electronische)problemen sinds de (te ver) doorgeslagen automatisering van de auto.
20 jaar
Hierbij mij bevindingen van de update van de AG injectoren van de LPG installatie. Nadat ik 4 weken met de C5 heb gereden is dezelfde storing toch weer terug gekomen. De update heeft dus niets geholpen. Ja wat nu, ik denk dat ik maar diesel moet gaan rijden.
20 jaar
Ik denk dat je beter maar geen Citroen kan rijden.
De drie/vier weken zijn voorbij en de "hikkende" storing is er weer. Ik heb contact gehad met de Citroen dealer, en deze had nog een C5 1.8 16v staan met een AG-Gas installatie (dezelfde configuratie als die van mij) die dezelfde storing heeft. Het blijkt dat deze fout alleen bij 1.8 16V motoren optreedt en niet bij de andere benzine configuraties. Ook blijkt dat er verder geen melding komt op het dashboard als deze storing optreedt.
Het vermoeden is dat wanneer de motor management module wordt gereset (de kern getallen worden geprogrammeerd als factoy settings), de kern getallen van de motor heel langzaam uit zijn bereik zal gaan lopen. Omdat een LPG mengsel anders is dan een benzine mengsel zal het aanpassen van deze getallen schijnbaar niet altijd goed verlopen. Na ongeveer drie/vier weken zijn deze getallen zo ver uit het normale regelbare gebied gelopen, dat de motor management unit een fout melding geeft "te veel inlaad lucht/ kan inlaad lucht niet bijregelen") waarna de motor in een soort emergency settingsmode gaat lopen. In deze mode zal de motor niet optimaal presteren ("hikken en meer meer verbruiken"), maar in iedergeval wel altijd blijven starten.
Een oplossing is nog niet bekend! Er wordt geprobeerd om het LPG mengsel zodanig in te stellen (bij AG) dat de motor hiermee goed over weg kan en niet meer uit z'n bereik loopt. Ik zelf heb hier twijfels over omdat het volgens mij een firmware probleem is die niet door mengsel aanpassingen kan worden beinvloed.
Een mogelijke oplossing is om de kern getallen (de zelf lerende functie) niet meer op te slaan maar bij elke start beurt de factory settings te gebruiken. Dit zal dan alleen voor LPG motoren van toepassing zijn. Er moet dus een instelling schakelaar zijn: leer functie aan of uit.
20 jaar
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan inruilen die gasbakken en koop een diesel!!! Bij normaal gebruik onverslijtbaar geen gehik en gestoot maar heerlijk kilometers weg happen in een verder toch heerlijke reisauto een C5!!
20 jaar
Ik ben blij dat ik eindelijk mensen hebben gevonden die dezelfde problemen hebben met de C5 1.8. Ik heb mijn C5 op gas inmiddels meer dan 2 jaar en niets anders dan gelazer met de motor. En beschrijving van de problemen heb ik naar de lease maatschappij gestuurd wellicht dat jullie dit herkennen:
Al sinds ik mijn auto heb zijn er problemen mee. Dit heeft geleid tot en stuk of 18 bezoeken aan de dealer waarbij telkens onderdelen werden vervangen zonder bevredigend resultaat. Uiteindelijk is er door mij en de lease maatschappij in juni dit jaar aangedrongen op terugnemen van de auto door Citroen. Citroen stelde vervolgens voor een expertise te laten uitvoeren. Nu wil het probleem dat de auto avooral slecht rijdt in de koude periode van het jaar en het net die dag dat de onafhankelijke auditor in deze auto reed het prachtig weer was en hij niets uitzonderlijks heeft kunnen constateren. Inmiddels is het weer slechter geworden en doen de problemen zich onvermindert voor. Mijn contact bij de leasemaatschappij heb ik gevraagd met het verzoek tot contra expertise. Dit gaat binnenkort gebeuren.
De auto heeft inmiddels +/- 113000 km gereden. Allereerst mijn verhaal en daarna dat van mijn vrouw.
Sinds ik in deze Citroën C5 heb zijn er problemen geweest met het rijden van deze auto. Het begon als eerste dat de auto op twee brandstoffen reed als het gas werd ingeschakeld. Hier heb ik naar mijn weten nadat het opgelost werd geen last meer van gehad.
De auto slaat als deze stationair loopt op onvoorspelbare momenten af. Dit gebeurd s ochtends vroeg als de motor koud is, maar ook als deze een paar honderd kilometer heeft gereden.
In de koudere perioden van het jaar (okt-april) rijdt de auto onregelmatig. Voorbeeld Ik rijd op de provinciale weg met een constante snelheid van 80 kmh, plotseling zonder aanwijsbare reden gaat de auto zonder dat ik iets heb veranderd aan de stand van het gaspedaal bijvoorbeeld 65 kmh rijden. Andersom gebeurt het ook dat de auto zomaar optrekt en de snelheid van 80 kmh naar bijvoorbeeld 100 kmh opvoert. Wederom zonder iets aan het gaspedaal te veranderen.
Het gebeurt ook regelmatig dat de auto een constante snelheid rijdt en plotseling schokt en snelheid vermindert waarna de auto helemaal niet meer reageert op het gaspedaal buiten harder te schokken. De auto wil dan niet meer op gas rijden. Dit gebeurt vooral s avonds. Er moet dan overgeschakeld worden op benzine waarna de problemen na een paar minuten op miraculeuze wijze zijn verdwenen en er weer op gas gereden kan worden.
Als je in een colonne autos rijdt op de provinciale weg gebeurt het dat je de snelheid iets moet aanpassen. Op dat soort momenten reageert de motor heftig en schokt een paar keer waarna de auto weer gewoon verder rijdt.
Wat ook opvalt is het hoge olieverbruik. Ik heb veel autos gehad, maar nog nooit eentje die gemiddeld 1 liter olie / 5000 km verbruikt. Dit olie verbruik is wisselvallig. Een tijd lang is er niets aan de hand en plotseling binnen 1000 km moet er 1 liter of meer olie toegevoegd worden.
De auto reageert onvoorspelbaar op het gaspedaal bij optrekken. De ene keer reageert de auto normaal bij het optrekken de andere keer moet het gaspedaal halverwege of meer ingedrukt worden om alleen maar een reactie te krijgen, tevens trekt de auto dan zeer slecht op. Als dit gebeurt op de snelweg is de topsnelheid van de auto beperkt tot +/- 160 kmh.
De beschrijving van mijn vrouw:
Graag beschrijf ik bij deze het zeer onvoorspelbare gedrag van onze C5, een echt persona non grata, wat mij betreft. Alleen in perfecte weersomstandigheden rijdt deze auto probleemloos. Zodra de blaadjes gaan vallen tot aan de warme dagen in het voorjaar is het een waar feest aan onvoorspelbaarheid, en bovenal gevaarlijke situaties!
Koude motor starten: afslaan.
Achteruitrijden bij koude motor: afslaan.
Rijden is de eerste 2 honderd meter als in een oldtimer: gehik en gestotter.
50 of langzamer., file rijden: onvoorspelbaar of de auto vermogen tot optrekken wil verstrekken en erg opletten of hij niet af zal slaan, vooral als de file te lang duurt en de motor erg warm wordt zijn de kansen groot dat je als een hikkend paard vooruit gaat, of zelfs dat de motor afslaat.
Ook op een gemiddeld continue vaart van 80 is het bijna standaard dat je na het iets loslaten van het gaspedaal vervolgens geen vermogen krijgt of dat hij er naar enkele meters ineens vandoor spuit!
Ook ontstaat er zomaar een moment tijdens een continue gang dat de auto begint te stotteren, een echte massage!
Tijdens het snelwegrijden is de kans groot, warm of koud dat de motor plots geen vermogen afgeeft, wat tot zeer vervelende situaties heeft geleid, en dan heb ik het niet alleen over de grote irritatie die inmiddels is ontstaan.
Deze auto voldoet m.i. absoluut niet aan de beschreven capaciteiten en is een totale miskoop.
20 jaar
De auto is in mijn geval uiteindelijk door Citroen van de Leasemaatschappij teruggenomen. Dat is de kracht van de grote getallen. Als particulier wordt vast niet zo vorstelijk behandelt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar