Citroën 0: Uitlezen na koude startproblemen

Bouwjaar: 2007

Hallo allemaal,

Ik ben bezig de koude startproblemen van mijn bx 1600 tzi op te lossen. Hij slaat eenmaal aan, weer af en met doorstarten komt ie vervolgens hortend en stotend tot leven. Tijdens het rijden geen enkel probleem en ook de warme start gaat prima.
Om het probleem wat duidelijker in beeld te krijgen heb ik de ECU uitgelezen:

Ik kreeg aanvankelijk het volgende rijtje foutcodes te zien:

13 Inlaatluchttemperatuursensor
21 Stationaircontact in gasklepstelselmotor
31 Automatische aanpassing mengselverhouding
41 Toerentalsensor

De betekenis van de codes heb ik opgezocht. Vervolgens heb ik een reset uitgevoerd, tweemaal zelfs (met de schakelaar en accupool 10 min. los) en bij het opnieuw uitlezen bleek code 13 nog steeds in het geheugen van de ECU te staan. Ik was in de veronderstelling dat bij een reset alle codes gewist zouden worden, maar goed, blijkbaar is er wat aan de hand met die inlaatluchttemperatuursensor.

Mijn bx heeft een Magneti Marelli G6 - injectie (verdelerloze ontsteking). Naslag in de Haynes-Manual leert echter dat mijn bx helemaal geen inlaatluchttemperatuursensor heeft! Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn dat hij dit signaal geeft? Of mag ik dit gewoon negeren?

Na deze reset start hij overigens wel, maar nog steeds slaat de motor aan en bijna uit, maar nu lukt het net wel om zonder doorstarten aan de gang te komen en klimt hij keurig richting 1500 toeren om naarmate hij warmer wordt langzaam terug te zakken naar 800 t/pm.

Iemand suggesties om dat nog wat te verbeteren en wat te doen dus met foutcode 13. Ik hoop wat te lezen, alvast bedankt!

Metropolis

Geplaatst door Metropolis (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

andreas08 (0) PRO, 17 jaar geleden

als de computer geen info krijgt over motortemp kan deze varieren van -40 tot 60 graden celcius met elk hun eigen inspuithoeveelheid dus de computer vraagt er niet zomaar om bij de bx zat de temp zender meestal op het inlaatspruitstuk anders zit hij geintregeerd in het monopointhuis

Metropolis (0), 17 jaar geleden

Bij deze bx zit er in het inlaatspruitstuk wel een sensor, maar deze meet de temperatuur van het lucht/brandstofmengsel en dat correspondeert eigenlijk niet met code 13. Bij een bx 14 inj. zit er een aparte inlaatluchttemperatuursensor in het injectiehuis, maar bij deze niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën 0 of stel zelf een nieuwe vraag.