Citroën Xantia: Uitvallen of net niet Xantia 1.8i 16v 1996

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: LFY

Hallo,

Ik heb hier een Xantia 1.8 16v uit 1996. Bosch 5.1.1 MM systeem.

Deze valt stationair uit of neigt er toe uit te vallen nadat hij eerst even goed stationair loopt . Tevens staan de tt teller, snelheidsmeter , MM lampje en brandstofmeter regelmatig aan/uit te klapperen maar dan weer niet altijd synchrone met het uit vallen. ( soms wel )

Uitgewisseld MM computer / bobinegalerij / combirelais.

Tevens heeft de voedingsspanning bekeken met de scoop een gekke rimpeling.


Wie heeft hier een idee over.

Alvast bedankt voor het meedenken.

witte12281

Geplaatst door witte12281 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

A Wouters (0) PRO, 14 jaar geleden

Maak het gasklephuis maar eens goed schoon en vervang de stationair stappenmotor maar eens.

succes

witte12281 (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb even een compleet gasklephuis van een prima lopende overgezet maar helaas geen resultaat.

DDT (0) PRO, 13 jaar geleden

Map sensor onder inlaatspruitstuk al nagekeken ?

witte12281 (0) PRO, 13 jaar geleden

ja ook normaal

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Een gekke rimpeling in de voeding zeg je? Zeker weten dat allerlei massa's goed zijn?
Zekeringkasten zijn wel eens probleembrengers. Rommel eens aan draadbundels.
Zit er niet een bundel bij de radiateur of bij de bak die problemen kunnen geven?

JMWXantia (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Mijn Xantia (1.6i/1994/379.500 km)heeft een vergelijkbaar probleem gehad; bij mij bleek dat de connectors van de kabelboom die zich onder de motorkap naast de koplampen bevinden niet meer overal goed kontakt maakten. Dit was te zien aan een groene aanslag en met WD-40 heb ik het probleem kunnen aanpakken. Inmiddels heb ik al een connector overbrugd door alle aansluitingen definitief door te verbinden, alles gesoldeerd en goed geïsoleerd. De tweede connector volgt binnenkort. Het Engelse blad Car Mechanics heeft hier een paar jaar geleden al eens aandacht aan besteed.

De stappenmotor kan je ook schoonmaken/ontvetten, als deze niet defect maar vervuild is, dan kan dit ook verschil maken.

Hopelijk heb je hier wat aan, succes ermee!

JMWXantia

witte12281 (0) PRO, 13 jaar geleden

JMW zat de corrosie bij jouw in de stekkers? want die zien er bij mij nog heel goed uit?

Verder aan alle kabels getrokken / gerommeld maar zonder resultaat.

JMWXantia (0), 13 jaar geleden

Ja, op het witte plastic blok waar de terminals in zitten, zat groene aanslag. inspuiten met WD 40 kan in ieder geval geen kwaad.

Succes,

JMWXAntia

citroenmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt eventueel nog de toerental sensor (hall gever) controleren. Dmv een weerstandsmeting. Vaak raken deze aangetast door lekkende koelvloeistof van het thermostaathuis, De weerstand moet 2x oneindig en 1x 350-400 ohm zijn (3 polige bruine stekker)

witte12281 (0) PRO, 13 jaar geleden

Stekkers zien er goed uit en de krukassensor geeft een mooi beeld op de scope dus dat lijkt mij in orde.

Tevens stoekt hij ook onderweg met name bij acceleren.

citroenmonteur (0) PRO, 13 jaar geleden

als het signaal er mooi uitziet zou je zeggen dat dta in orde is, maar toch zou je de weerstandmeting eens kunnen doen, ter controle. Ik heb zelf nog nooit een scope-beeld bekeken van een krukassensor die niet in orde is, dus ik kan niet met zekerheid zggen dat dat deze dan helemaal geen problemen kan geven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.