vering blijft kreunen achter bij in en uitveren,veerbollen zijn vervangen draagarmlagers zijn vervangen,ook de veercilinders gewisseld,scharnierpunten ingevet,maar hij blijft kreunen. wij worden er gek van!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kreunen? Kraken ken ik van de Xantia wel, dat betekende over het algemeen een compleet andere achteras...
Zijn het niet de remklauwen , bij xantia er er een probleem met oxidatie tussen de remklauwen achteraan .
dan komen de klauwen rom te staan en dan komt het Aluminium tegen de remschijf .
Wat ook lawaai kan maken bij het veren omdat de remschijf dan verdraaid tegen het Aluminium
het probleem zat in de veerbollen,die waren volgens de klant 5 maanden oud en naar zeggen is het kraken toen begonnen.nieuwe bollen er op en weer geluidloos
xantia van m,n buurman veert stug en gaat niet bij het afzetten op z,n ruststand wat kan dit zijn ?
14 jaar
[quote=d v hoorn]xantia van m,n buurman veert stug en gaat niet bij het afzetten op z,n ruststand wat kan dit zijn ?[/quote]
Hoe oud is de auto?
wat bedoelje met ruststand?
Is het een type met de chevrons op de mororkap of in de grille?
Het type met chevrons op de motorkap zakt na enige tijd op zijn onderste aanslagen omdat deze nog geen retourkleppen heeft. Bedoel je dat met ruststand?
Als dat zo is kan het zijn dat de achterste draagarmlagers vast zitten.
Het kan ook een combinatie zijn van bijna lege veerbollen (stug veren) en draagarmlagers. Staat de auto wel op de juiste hoogte bij draaiende motor?
compleet andere achteras is een kulverhaal; je kunt de lagers van de draagarmen vervangen
14 jaar
Marcel, dit ben ik NIET met je eens, de achteras wordt vervangen omdat het huis waar de lagers in zitten, ovaal zijn geworden. 3x raden wat er gebeurt met ronde lagers in een ovaal huis. Juist die draaien zo weer kapot.
Dat is niet de achteras, dat zijn twee draagarmen die je ieder voor zich prima kunt demonteren. Bij een peugeot (bijvb 205, 306) is het het handigst om de hele as te vervangen; die hebben torsievering.
Bij de xantia is dat niet het geval. Een setje nieuwe lagers kost je de hoofdprijs niet. Dat het huis van de armen zelf is door gesleten komt maar heel weining voor, meestal kun je er nieuwe lagers in doen. Ik reageer erop omdat het zo dramatisch klinkt, een compleet nieuwe achteras.
Valt erg mee in de praktijk. Overigens schrijft Hans dat ze al zijn vervangen. Ik zou de achterremmen maar is uit elkaar halen; zijn regelrechte piepers. Als ze blijven kleven kan dat rare geluiden opleveren. En minder voor de hand liggend, rubbers waarmee het subframe aan de carr. is bevestigd of het bedieningsmechniek van de hoogteregelaar.
14 jaar
hallo was er even een tijdje tussen uit om te kunnen reageren . de xantia is een 18 16v van 96 . en rust stand beoel ik te zeggen dat hij in z,n geheel op de grond gaat liggen bij het afzetten van de motor. dat doet hij alleen handmatig . en de chevrons zitten in de grille
14 jaar
De xantia die jij beschrijft dmet de chevrons in de grille heeft zgn retourkleppen, die voorkomen dat de auto bij afgezette motor geheel op de onderste aanslagen zakt. Hij blijft dus vrijwel in zijn rijstand staan.
Stug veren heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de druk in de veerbollen. Net als bijv een stikstofvat van de Ventrale verwarming verliezen de bollen langzaam hun druk. Vullen of vervangen is dan de oplossing. De citroenspecialist of dealer kan de druk in de veerbol meten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar