Hallo Collega monteurs
Enige tijd geleden heb ik een vraag gesteld over veerbollen hoe ik ze het beste los kon maken.
Van alles geprobeerd maar zonder resultaat.twee oliefilter tangen stuk.
Ik heb ze nu losgeslagen met een centerpons in de nek van de bol en ja zijn waren metheen los dus doe u voordeel er mee.
Gr Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Luca,en dat geldt ook voor anderen die wat met veerbollen hebben, koop een kettingtang voor gaspijpen tot 4" van de Ridge tool in een goede algemene gereedschappen zaak.Daar kun je ook nog 3meter pijp opzetten. Je slaat nooit mis en gegarandeerd los.
Een veelbollensleutel kost origineel CITROEN gereedschap minder dan 25 euro. Waarom nog ............
[url=http://img87.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img87.imageshack.us/img87/2897/vb...[/img][/url]
Is dat zo Gova? Wist ik niet, wie heeft ze?
Sytze
Gova, het ziet er geweldig stevig uit.
Yep, dat bedoel ik!
Deze sleutel heb ik al 9 jaar, nog geen enkele veerbol niet losgekregen. Indien je hem correct gebruikt (dwz goed haaks achter de naad ) kan je hem niet stuk krijgen. Ik had hem overlaatst uitgeleend en ik heb hem wel stuk teruggekregen. Ik heb dan wel een nieuwe besteld, vandaar dat ik weet dat hij minder dan 25 euro kost. De nr van het onderdeel is OUT4129T .
Mvg
Gova, is dit ook dezelfde sleutelvoor de c5 bollen, of is dat een grotere? Die moet ik nog weer opnieuw bestellen namenlijk.
Ja mannen, ik werk al 35 jaar bij CITROEN en heb ervaring van DS tot C6. Om veerbollen los te maken moet dit onder druk gebeuren. Geef een slag van een eerelijke mens op de veercylinder net onder de veerbol. niet lager en niet op de bol dat helpt niet. Je kan ook van een oude bijtel de snede afslijpen en in halve maan zetten diameten 32 mm, plat dus maar halfrond om een juiste slag aan de basis van de veerbol te geven. Eens je op de juiste plaats en zonder overdaat een slag van de hamer hebt toegebracht kan je met de juiste sleutel de veerbol moeiteloos lossen. Ik ben er zelf al in geslagd om ze met de hand te lossen en dat was geen nieuwe auto.
Eens je 1/8 van een draai gegeven hebt kan je de druk aflaten ( opgepast op C5 moet dat met het diag station en dan met de ontluchters onderaan, het diag station laat nog 80bar op het systeem staan) (C6 is drukvrij met het dia station je hoeft niet via de nippels te ontluchten) als de druk er volledig af is kan je dan de veerbol losschroeven.
Vergeet vooral de ringdichting niet onderaan de veerbol. zet de veerbol nooit met een sleutel vast!!! met de hand vostaat. Zorg er voor dat je een dop op de veercylinder zet als de bol er af is, stof en vuil....
PS bij C5 moet je de dop op de tank met LDS losmaken de retoer van de olie veroorzaakt zoveel druk in de tank dat de lijdingener kunnen afschieten.
Groetjes.
Cris het kan zijn dat jij graag met een hamer slaat maar ik vind het toch verstandiger om het met een goede tang te doen en slijpen bij een automotor? lekker overal die metaalsplinters tussen
[quote=CHRIS1635]Ja mannen, ik werk al 35 jaar bij CITROEN en heb ervaring van DS tot C6. Om veerbollen los te maken moet dit onder druk gebeuren. Geef een slag van een eerelijke mens op de veercylinder net onder de veerbol. niet lager en niet op de bol dat helpt niet. Je kan ook van een oude bijtel de snede afslijpen en in halve maan zetten diameten 32 mm, plat dus maar halfrond om een juiste slag aan de basis van de veerbol te geven. Eens je op de juiste plaats en zonder overdaat een slag van de hamer hebt toegebracht kan je met de juiste sleutel de veerbol moeiteloos lossen. Ik ben er zelf al in geslagd om ze met de hand te lossen en dat was geen nieuwe auto.
Eens je 1/8 van een draai gegeven hebt kan je de druk aflaten ( opgepast op C5 moet dat met het diag station en dan met de ontluchters onderaan, het diag station laat nog 80bar op het systeem staan) (C6 is drukvrij met het dia station je hoeft niet via de nippels te ontluchten) als de druk er volledig af is kan je dan de veerbol losschroeven.
Vergeet vooral de ringdichting niet onderaan de veerbol. zet de veerbol nooit met een sleutel vast!!! met de hand vostaat. Zorg er voor dat je een dop op de veercylinder zet als de bol er af is, stof en vuil....
PS bij C5 moet je de dop op de tank met LDS losmaken de retoer van de olie veroorzaakt zoveel druk in de tank dat de lijdingener kunnen afschieten.
Groetjes.[/quote]
Inderdaad zoals chris zegt heb ik het altijd uitgevoerd en ik heb er nog geen gehad die niet los ging.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar