Hallo
hier het volgende: saxo 1.4 van klant al verschillende keren bij verschillende dealers in de buurt geweest voor het volgend probleem, tekens zonder resultaat.
:Bij het starten om het even welk moment, en om het even welke omstandigheden, gaat het stationair toerental direct tot 2200 tpm
al eens 1 maal per week en soms 2 tot 3 keer per dag, en er zijn dagen soms weken dat alles normaal is en motor perfect loopt.
Ik moet wel zeggen, volgens klant dat de probemen steeds korter opmekaar volgen de laatste tijd.
Ik zelf heb bij uitlezen van van computer op het moment van de storing zelf, niets kunnen vinden ( GEEN STORING op display )
IK moet er wel bij vertellen dat, wanneer de storig zich voor doet ook stotteren en soms ook stilvalt tijdens het rijden.
Ikzelf denk dat ik het moet gaan zoeken ,debiet benzine !
Hebben jullie soms raad?????
Groeten Raf.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is volgens mij hetzelfde als bij de peugeot 306 kfx motor. Ebe stuk door piekspanningen uit de bobine.Je zou het dus eerst nog kunnen proberen met een nieuwe bobine.Maar ik ben bang.Succes Oldtimer. PS. als er nog een Sagem bobine opzit deze sowieso vervangen door een Elektrofil.
Oltimer,
Wat verstaan jullie onder Ebe, bij ons in belgie worden nogal andere woorden gebruikt in de autobranche.
Dank bijvoorbaat.
Raf.
E.B.E. is elektronische bedienings eenheid oftewel de injectie computer,ECU of hoe dat ding bij jullie ook heet.
Dank je Oldtimer, ik hou jullie op de hoogte.
Vrijdag komt de wagen bij ons binnen.
Raf.
Ik den k dat je het probleem moet zoeken bij de gaskleppotentiometer. Het komt voor dat de spiebanen slecht kontakt veroorzaken. Succes ermee.
Hallo Raf,
Je bericht is al oud, dus misschien is je probleem al lang verholpen of heeft de klant de auto niet meer? Hoe dan ook; ook ik had het probleem van oplopend toerental. Dit gebeurde op willekeurige momenten, zowel bij koude als warme motor, bij stationair draaien en tijdens het rijden (als je dan gas terug wilde nemen bleef de auto gewoon door rijden). Soms kwam de auto weer tot normaal toerental terug door het gaspedaal eens flink hard in te trappen, soms ook niet. Stappenmotor was al vervangen maar dit was het probleem niet. Wat wel het probleem gaf was de temperatuur sensor; groene sensor rechts vooraan onderaan motorblok. Deze was stuk en gaf soms wel een signaal door en soms niet! Als de sensor geen signaal doorgaf dacht de computer dat de motor koud was en gaf extra gas/choke, waardoor niet allen het toerental steeg, maar de motor vaak ook niet meer wilde starten als hij warm was (door de extra brandstof toevoer verzoop deze dan). Dus: nieuwe sensor kopen á ongeveer ¤18,- en kapotte vervangen!! Denk er wel aan dat er koelvloeistof gaat lekken als je de sensor lostdraait! Opvangen dus, of sensor snel verwisselen! Daarna wel weer koelvloeistof aanvullen en systeem ontluchten!
Succes! Sandra
18 jaar
Beste Sandra.
Bedankt voor je reactie, maar het probleem is zoals je vermoede al opgelost.
maar toch bedankt, ook hier hebben we met zijn allen wel iets aan,
je weet maar nooit dat we dit ooit eens kunnen gebruiken !
Het probleem bij de saxo wil ik wel even vertellen.
deze auto was al bij verschillende collegas bij ons in de buurt voorgereden met het probleem, en ze hebben allemaal wel iets vervangen maar nooit echt het euvel gevonden !
klant vertelde dat zobijna alles was vervangen , bobijn,ontstekingskaarsen, injectoren,sensors enz.
bleek nu dat ze een type bobijn hadden gemonteerd, eentje waar bij de eerste serie saxos veel problemen mee hadden,
en ja natuurlijk na enig rondvragen eentje van de schroothandelaar.
Ik heb toen een electrofil gemonteert, probleem opgelost.
Klant heeft inmiddels al 40.000 km gebolt zonder nog een probleem.
Groeten Raf.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar