beste lezers,
ik ben van plan mijn Xantia 1.9 td om te ruilen voor een Saxo. Dit ivm de hoogte van de maandelijkse lasten.
Nu twijfel ik tussen een Saxo 1.5 diesel en een Saxo op gas ( G3 )
Ik ben eigenlijk een dieselrijder, en nu is mijn vraag aan een ieder, welke saxo is goed tegen gas-rijden opgewassen?
Alle tips zijn welkom, zowel op dit "forum" als naar mijn emailadres.
tot horens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, G3 moet je eigenlijk alleen nemen bij een gebruikte auto, daar heeft de vorige eigenaar de dure tank al betaald. Verder is een gasauto minder courant dus gebruikt goed aan te schaffen. Op het eerste gezicht lijkt een gasauto goedkoper in aanschaf/gebruik maar onderschat de extra kosten niet bijv. een koprevisie, kapotte verdamper, kapotte pomp in tank etc.
Bij nacalculatie is LPG soms duurder dan diesel en heel af en toe ook als benzine! (als je een auto met veel reparaties aan kop/lpg installatie etc.)
Paul
Paul,
dank voor je bericht.
Net om die extra onkosten te voorkomen wilde ik me laten voorlichten over de G3 gas affaire.
Zit er verschil in slijtage door gas gebruik bij de verschillende Saxo type's?
Ik heb wel eens vernomen dat bij bijvoorbeeld de Xantia de 1.8 beter tegen gas kan als de 1.6 ( of net andersom )
hoor graag weer van je...
20 jaar
Van Citroens weet ik zeer weinig, extra kosten door LPG komt bij elk merk voor, bij de ene meer als bij de andere.
Wat ik wel weet is dat de 1.7 en 1.8 Renault motoren de kleppen uitgesteld zijn rond de 100000 km (eigen ervaring) en dat de Nissan Primera 2.0 motoren met hydraulische stoters de kop wel 400000 km meegaat (eigen ervaring!)
Hoe het Saxo dieseltje is weet ik ook niet. Ik heb wel eens een paar 106 D ingeruild en die dingen zopen olie (verschillende gehad).
Paul
Het olie verbruik van de diesel betrefd normaal gesproken de 1.4 diesel. Die is in de saxo nooit geleverd. De 1.5 diesel verbruikt normaal gesproken niet overmatig veel olie.
de prestaties zijn bescheiden maar al een een stuk beter dan de 1.4 diesel. (ervaring bij peugeot,technisch identiek)
De 1.1 ,1.4 ,1.6 8 klepsmotoren kunnen wel op gas rijden maar hebben geen hydraulische klepstoters. Het stellen gebeurt met stelboutjes en is een eenvoudig karwei. Bij een pittige rijstijl moet het stellen wel elke beurt gebeuren om te voorkomen dat de kleppen verbranden en er dus een dure cilinderkop revisie aan te pas dient te komen !
De 1.6 8klepsmotoren van de xantia hebben ook geen hydraulische klepstoters,bij deze motoren dient het kleppen stellen (De 1.8 16v en 2.0 16v hebben wel hydraulische klepstoters en kunnen wel goed tegen gas).afhankelijk van de de rijstijl ook zeer frequent te gebeuren.
het stellen is een ingewikkeld karwei want de nokkenas en de distributie riem moet gedemonteerd worden om de de klepstelplaatjes! te kunnen verwisselen.
Er bestaat ook nog een een saxo met een 1.6 16v motor ,deze heeft wel hydraulische klepstoters. Deze motor zit alleen in de sportieve variant van de saxo/106 en die zal je tweedehands op gas niet zo snel vinden.
Als je geen hoge prestaties verwacht dan ben je denk ik beter uit met de diesel,loopt lekker zuinig en heeft een grote aktieradius.(veel groter dan op gas)
Iemand sugereert hier dat gasauto's minder courant zijn. De werkelijkheid is dat de leasemaatschappijen zo ongeloofelijk veel dieselauto's hebben lopen, dat het niet anders kan zijn dan dat de prijs van diesels enorm keldert. Neem daarbij de aangekondigde maatregelen om diesels zwaarder te belasten en vôila de courantheid van diesels is hiermee teniet gedaan. Het omslagpunt van een gebruikte auto met daarin een G3 gassysteem ligt gemiddeld tussen de 5 a 8000 km's terwijl een diesel op dit moment nog steeds op 35000 km ligt. Bij zo'n enorm verschil kan je nogal een aardige buffer opbouwen om daarmee eventuele extra kosten op te vangen. Bovendien zijn de huidige gassystemen veel beter van kwaliteit dan enige jaren geleden. Kijk ook eens op deze site: www.gasfx.nl Bedenk dan nog eens het alternatief.
Groeten......Hakeem
Verschillende typen Volvo´s lenen zich goed voor gebruik van gas. Je ziet dit merk dan ook relatief vaak met zo´n installatie. Toch gaat de motor vroeg of laat de prijs betalen voor het rijden op gas, simpel weg doordat geen enkele auto ontworpen is om op gas te rijden. Daarnaast heb je altijd te maken met de kwaliteit van de gasinstallatie, maart zeer zeker ook de vakkundigheid van de installateur. Ik zelf zou enkel kiezen tussen benzine of diesel.
gr,
Michel
20 jaar
motor niet gemaakt om op gas te rijden ????? ... gasmotoren zijn juist schoner van binnen door afwezigheid van vervuilende benzine, je hoeft minder vaak olie te wisselen en als je de ontstekeking een beetje vervroegt neemt het verbruik ook nauwelijks toe bij rijden op lpg en de uilaatgas en kleptemperatuur nemen af. en voor de liefhebbers ... je kan de compressie opkrikken tot ergens bij de 12 ... dan brandt het mengsel efficienter, sneller en is de verhoogde (tegenwoordig al bijna niet merkbare) klepslijtage helemaal voorbij.
20 jaar
Nou Peter, dat klinkt allemaal wel zo halleluja, dat het haast niet anders kan dan dat we binnen twee jaar in heel nederland op gas overgaan. Maar nee, in pricipe is de motor niet voor gas gemaakt. Mijn auto rijdt ook nog als ik een scheut kerosine in mn tank giet, maardat wil niet zeggen dat ie daarvoor gemaakt is om het maar eens met een overdreven voorbeeld te illustreren.
Ik heb het ook niet over of het schoner is of niet. Nederland is één van de weinige landen waar relatief veel op gas wordt gereden. Als je in het buitenland bent zal het je vast wel eens opgevallen zijn hoe weinig je daar gas kunt tanken. Het is niet zo dat Volvo, en Renault, Peugeot, Citroen (en noem de hele reutemeteut maar op) nou zo vriendelijk is geweest om de motoren speciaal voor een stel nederlanders op gas te gaan testen. De motoren zijn optimaal afgesteld voor de reguliere brandstoffen. We kunnen moeilijk gaan zeggen dat de eigenschappen van gas exact gelijk zijn aan die van benzine. Hoewel het nu minder wordt blijven auto´s op gas vaker of zo u wilt eerder problemen geven dan die op reguliere brandstoffen.
Vooralsnog vraag ik me ook af of het verstandig is om te gaan pielen met het vervroegen van de ontsteking laat staan het geknutsel die de compressie moet verhogen. Gaat ook klauwen met geld kosten om dat vakkundig te laten doen. Niet dat alles nou precies volgens fabrieksvoorschrift moet, maar hier zet ik mijn vraagtekens toch bij. Als je het proces zoals jij dat verteld doet, dan maak je in feite aleen begin om je motor aan te passen aan het gas. Ik denk niet dat iedereen dat ervoor overheeft.
groeten,
Michel
20 jaar
maar Michel,
gas (niet alleen lpg) is veel makkelijker in een verbrandingsproces te brengen. hoeft niet te verdampen en je kunt er (bijna) geen vervuiling in oplossen die zich vervolgens in de motor afzet. verder is in het geval van lpg het octaangetal aanzienlijk hoger zodat je met een hogere compressie kan werken, resulterend in een hoger rendement. "gepiel" en "geknutsel"? ... wat een vreemde opmerking. het ontstekingsmiment vervroegen is een kwestie van wat meten aan de ontstekingshoek en vervolgens de opnemer het gewenste aantal graden vervroegen, beetje denken en een half uurtje "knutselen". compressie verhogen is meestal lastiger maar vaak wel te bereiken met het afvlakken van de kop. geloof me ... it's been done. jammer alleen dat het niet vanuit de fabriek gebeurt. maar nee, ik geloof inderdaad niet dat iedereen het ervoor overheeft, jammergenoeg :-( ik zal ook nooit snappen waarom "de mens" zichzelf zo'n slimme diersoort noemt ... meer een kuddedier.
knutselen zonder vraagbaak kan heel leuk zijn ...
groetjes,
peter
ps: overigens is zonder die aanpassingen lpg ook prima hoor ...
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar