Citroën Xsara: vervelend gedrag xsara picasso automaat

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goeiendag,

Ik heb vandaag een rit gemaakt een xsara Picasso aut. Ik heb het plan deze auto aan te schaffen (part). Na 6 jaar weer te hebben geschakeld (Xantia), zou ik eigenlijk wel weer voor een automaat willen gaan. Wat mij tijdens het rijden met de Picasso opviel, is het wat rare gedrag van de auto bij snelheden van 70 / 80 km. Lijkt wel of de automaat continu aan het twijfelen is of nou versn. 3 of versn. 4 de juiste is. Daarbij geeft de hele auto wat schokkende / inhoudende bewegingen af. Een beetje het zelfde gevoel van stagnerende brandstoftoevoer. ( het van vroeger wel bekende verstopte sproeiertje effect.) Is dit wellicht herkenbaar voor mede Picasso automaat rijders? Nu heb ik al eens een bekende van me horen zeggen dat de automaten in de Xsara Picasso niet de meest beste zijn. Als dit een bekend punt is van de automaat Picasso, laat ik hem denk wel staan, want ik ervaar dat gedrag wel als vervelend. (afgezien nog van het feit dat ik de hydrovering misschien ga missen). Anders zou het de C5 break wel eens kunnen worden. (ook automaat?) Oja de Picasso heeft een 100.000 km achter de rug

groet
Ton

sasso

Geplaatst door sasso (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk dat het schokken eerder aan de motor ligt dan aan de automaat.
Voordat je koopt, zou ik eerst maar eens de motor en bak laten uitlezen bij een dealer om te zien wat het probleem is. Anders kan je wel eens voor behoorlijke onvoorziene kosten komen te staan.

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

de automaat bakken van citroen hebben nagenoeg geen problemen
voor je hem koopt zou ik eerst dat wat je stoort eruit laten halen ik denk ook dat het met de bougies de bobine of gasklephuis te maken heeft
180.000 km eigenlijk net pas ingereden
denk er wel aan deze motoren gebruiken olie dat doen ze vanaf nieuw al

mcitr. (0), 16 jaar geleden

Iets anders is of het schakelen gaat zoals je van een automaat verwacht. Wat mij opvalt bij automaten (niet alleen van citroen) in deze prijsklasse is dat je het schakelen erg goed voelt. Ik heb wel eens gevraagd aan iemand van autrans hoe dat komt. Hij vertelde dat dat niet door de bak of motor komt maar door de afstemming (electronica) tussen bak en motor. Bij een mercedes hebben ze daar meer budget voor en daarom loopt zo'n auto zo vloeiend. Overigens een XM v6 aut.koop je voor een prikje en dit rijdt ook zeer vloeiend.
De meerkosten aan het grotere benzinegebruik stop jij nu wsch in de aanschafprijs van je Xsara....

gj akkerman (0), 16 jaar geleden

de automaat in de picasso is de AL4 gebruikt in veel PSA auto's van c3 tot c5, geen slechte bak, wordt ook door renault gebruikt heet dan DP0 ik heb de ervaring dat deze bak in citroen prettiger schakelt dan in de renault laguna II die ik heb bereden en waar de manier van schakelen echt niet prettig was, vergeleken met de de picasso en c5 waar ik (kort) in gereden heb veel vervelendere schakel karakteristiek , ik was in wezen altijd zelf aan het schakelen omdat de schakelmomenten van de automaat zelf onlogisch waren, te weten te lang in de 1 blijven dan heel kort in 2 te snel naar 3 lock-up erop en brommen maar door te lage toerentallen!
deze verschijnselen waren bij de picasso en c5 niet aanwezig, gewoon een kwestie van andere software , de bakken zijn immers precies gelijk. Succes met de keuze!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.