Bij de voorremmen 15000 km geleden remblokken en remschijven vernieuwd,nu is er een buitenste remblok gesleten totdat op ijzer zit.
Geleiddebussen zitten niet vast,handremkabel zit niet vast en gaffel van handrem komt goed terug.
Wat kan dit zijn?
Ad
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Handrem op voorwielen??
Ja, bij een Xantia wel!
Die fransen zijn toch ongelofelijk!!
kan de remzuiger soepel teug stellen
misschien mechaniek stuk en blijft zuiger klemmen
Remblok dat in de zadel blijft hangen, dan slijt het ene blok ook harder dan t andere.
Heb een keer meegemaakt dat de zuiger scheef in de klauw zat, dan slijt het ook harder maar ook schuin af.
Denk in dit geval dat het remblok is blijven hangen, remzadel goed schoon maken en blokken monteren met een klein beetje kopervet. Niet te veel want vuil blijft in vet hangen...
17 jaar
Zoals abx aangeeft, verder goed opletten dat het nokje van het blok goed in de uitsparing van de zuiger valt. Probeer ook of het indraai en duwsysteem van de zuiger nog goed werkt, wellicht komt de zuiger toch minder goed terug dan je denkt. Anders zou ik een andere klauw op de sloop halen, dan kun je meteen zien of de blokken an beide kanten even veel zijn af gesleten.
17 jaar
Of misschien de oppervlakte van een van beide zijden te ruw? Heb dit eens meegemaakt met schijven die afgedraait waren. Dan gaat het heel snel hoor.Met nieuw mag dat natuurlijk normaal niet zo zijn, maar dat kan wel een oorzaak zijn dat een blok snel slijt.
Zou gewoon alles gangbaar maken, nieuwe blokken erin en de auto met 5000 km terug laten komen voor inspectie.
En om alles uit te sluiten de remvloeistof vervangen en zeer goed ontluchten
LHM spoelen is idd ook nooit verkeerd, ook goed de filters in het tankje schoonmaken!
17 jaar
Inderdaad ofwel heeft de remblok in de klauw vastgezeten ofwel zat het nokje van de remblok niet goed in de zuiger. Het is echter wel een algemeenheid dat de remblokken van een xantia aan de buitenkant harder slijten dan aan de binnenkant vandaar dat bij het controleren van de remblokken tijdens een onderhoud best de wielen gedemonteerd worden om niet bedrogen uit te komen en het veiligste is om originele remblokken te gebruiken. Heb pas een klant gehad met een remblok die ook aan 1 kant was blijven hangen en volledig weggeschuurd tot het blokje er zelfs tussenuit was gevallen. Gevolg klant door zijn rem getrapt ....
de remblokken op de juiste wijze monteren waarbij de zuiger schoon gemaakt teruggedrukt wordt de stand is inderdaad belangrijk maar het belangrijkste is of er nog een klein beetje speling is op de handremkabel dit is noodzakelijk want in de bocht wordt er aan de kabel getrokken waardoor de speling vermindert en zonder speling gaat hij intussen remmen maar ik ken geen xantia met remvloeistof hendrik4290
Als ik mij niet vergis,zit de remklauw geborgt met een"spijker"met splitpen,terplaatse daarvan zit in de remklauw een roestvrijstalen u-vormig plaatje.achter dit plaatje zit roest van de remklauw en gaat de remklauw niet soepel terug en slijt het buitenste blokje sneller want de zuiger trekt zich wel terug.ik hoop dat jullie het snappen.Douwe
DFC,
Je hebt het helemaal bij het rechte eind.
Inderdaad treedt hier altijd roestvorming op waardoor de klauw
gemonteerd niet goed heen en weer schuift.
Pfoei, wat een gelul jongens. Sorry voor de opmerking, maar al die uitleg. Jongens toch. Een Xantia doet MAXIMUM 40.000 km met de voorste remblokken. Als je dus en cowboy al klant hebt doet die er max. 20.000 mee. Heel eenvoudig, als je de remblokken gemonteerd hebt hoe het moet en de remzuiger gemakkelijk hebt kunnen terugdraaien, ligt het aan de chauffeur. Verder moet je er niets achter zoeken.
[quote=jhl]Pfoei, wat een gelul jongens. Sorry voor de opmerking, maar al die uitleg. Jongens toch. Een Xantia doet MAXIMUM 40.000 km met de voorste remblokken. Als je dus en cowboy al klant hebt doet die er max. 20.000 mee. Heel eenvoudig, als je de remblokken gemonteerd hebt hoe het moet en de remzuiger gemakkelijk hebt kunnen terugdraaien, ligt het aan de chauffeur. Verder moet je er niets achter zoeken.[/quote]
zou de schoenmaat zoveel invloed hebben dan??
Neen Jerry, maar je moet het niet te ver gaan zoeken. Enkel en alleen al de kwaliteit van remblok is zeer belangrijk voor een Xantia, idem voor C5. Monteer je bv. harde Ferodo dan schreeuwen deze remblokken alle buren bijeen maar slijten niet. Werk met witte produkten dan slijten ze op 20.000. Ik monteer enkel Lucas/TRW of ATE en ze houden het allemaal rond e 40.000 uit.
Dag Jan, heb jij ervaring met blokken achter voor een Xantia. Welke houden het het langste piepvrij. Ik demonteer de klauwen, maak ze goed schoon en haal de corrosielaag van klauw en arm af, monter iets kopervet bij montage op achter en zijkant blokken. Toch na 15 a 20000 km ontstaat er een piep in.
Dit was bij een bx al het geval en bij een c5 lijkt dit nog steeds zo te zijn. Ik heb de af fabriek schijven er nog onderzitten, hebben nog de vereiste dikte. Al vast bedankt.
17 jaar
1 /vervang gewoon remblokken
b/ koop een muis en laat die los in de auto
c als je piiepen hoort vertel jezelf dan t is die muis
na een week geloof je t zelf en is t probleem over
wat willen we hier nu bereiken
dat de remmen niet meer slijten
oplossing 1
zet de auto stil
opl 2
vervang indien nodig de remmen
opl 3
koop een anker en donder dat om een paal als je moet stoppen
mensen toch
ik heb verschillende autos en die remmen allemaal
de 1 gaat 25000 en de annder 40000 mee
die 40 d is een vertegen woordiger en rijdt per dag 400 km op de snelweg en remt maar 2 keer per dag
de ander rijdt 4 keer naar school met de kids en heeft 20m stoplichten per rit tegen
Marcel,
ik monteer slechts 1 merk remblokken op een Xantia. Dat is Lucas/TRW. De voorste zijn de GDB 1101 en de achterste GDB 1247. Ik wil geen andere. Heb nog nooit problemen gehad met de typische Citroêzn-piepgeluiden. Vermijd vooral om Ferodo te steken.
Groeten
Jan
Jan bedankt. Ik ga je tip opvolgen.
Jerry, jij hebt ook overal een antwoord op....dat het slijt snap ik ook, advies voor een piepje, ach..
17 jaar
de start van dit probleem?? is dat er een remblok is versleten
alles is goed en dan komen er nog 500 oplossingen voor een probleem wat geen probleem is maar gebruiks slijtage heet
de mate en snelheid van slijtage is toch echt afhankelijk van de rechter voet op 2 pedalen
(te) diep intrappen van de ene heeft tot gevolg dat ook de andee harder wordt gebruikt
dat verhoogd de slijtage en dat deze bij dergelijke constructies met hogere belasting(gebruik) een iets afwijkend)er patroon geeft?? ach
het is normaal ook niet evenredig maar het valt nu op omdat t iets sneller gaat als anders
maar een probleem!!!
ik denk en lees hier meer hoe creeren we er een dan hoe lossen we dit op
alles wat er staat kan je doen
uitgeven met scheppen
resultaat nul
als de gebruiks omstandigheden niet veranderen
tel eens hoeveel autos aan het ideaal beeld voldoen
en hier hoor je nooit een monteur over
maar hier laten we even horen dat we allemaal dit meemaken en dat we de oplossing hebben
ik weet de oplossing niet inde zin van oplossen
als we de bestuurder kunnen veranderen met zijn gebruik dan wel
jongen ga toch weg van deze site en lul op een andere plaats deze onzin uit aub.
ja maar die oplossing van jou is zaligmakend en dat probleem heb je ook nooit
vreemd dat je dan wel een oplossing zoekt voor iets wat er volgens jou niet is
Gaat weer lekker hierzo.
jongens ga ergens ander ruziemaken, er staat maar een echte oplosing in het hele verhaal en dat is die van DFC.
dat blikje eruithalen, de klauw schoonvijlen en de boel weer monteren. Dit probleem komt best vaak voor bij xantia's als bij het vervangen van de blokken dit wordt vergeten te doen. eigenlijk is dit gewoon onderhoud.
Verder is het wel zoals gezegd dat de buitenste blokken altijd harder slijten.
succes
Topicstarter weet denk ik voldoende.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar