Citroën C5: Voorruit vervangen, nu meer geluid binnen!

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDIF

De vorige week is mijn voorruit vervangen van onze C5 Exclusief. Hierin zit een geluidswerende voorruit, dus met een oortje erop. De nieuwe ruit heeft dit ook.
Na het vervangen van de voorruit is er meer lawaai in de auto, er komt meer motorgeluid en geluid van de automatische versnellingsbak binnen. Klinkt alsof er indirect, of weerkaatst, geluid binnenkomt. Het komt ook specifiek tussen het dashbord en de voorruit binnen, en middenin, boven de middelste blaasmonden.
Er is gecontroleerd met perslucht, dus binnenin de auto langs d eruit en dan kijken of er lucht naar buiten komt. En dus of er een kier zit, hoorbaar/zichtbaar, was.
De ruit is niet geplaatst bij de dealer maar bij zo'n grote glas firma. Ik heb hun controle wel als zorgvuldig ervaren, dus het is geen kinnesinne oid.
Ik heb gewoon hinder van dit lawaai/geluid, en wil graag weten of er meer ervaringen zijn met het plaatsen van een vervangingsruit bij de niet-dealer, en of deze ruiten bv meer lawaai kunnen geven. Doordat ze misschien dunner oid zijn. En dan is het een kwestie van wennen en acsepteren dus. Of kan ik nog ergens naar kijken, de ruit ligt er goed recht en diep in. En het lawaai is geen windgeruis. Komt echt indirect onder de motorkap vandaan.
Het merk wat er nu inzit is guardian, (laminated).

JHV

Geplaatst door JHV (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

simondekoning (0) PRO, 12 jaar geleden

controleer op parafan kappen of die juist vast zitten en evt ruitwissers als die los zijn geweest,

JHV (0), 12 jaar geleden

De ruitenwissers zijn los geweest, maar dat is toch een kwestie van vast zetten en vast is vast?
De parafan kap zit idd goed vast. Maar het geluid wat ik bedoel is klinkt echt als weerkaatst geluid van motor en bak wat de auto inkomt.
Johan

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

zeker weten doe ik niet meer, maar ik meen dat er ook aparte ruitenkit gebruikt moet worden

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Geplaatst door xxxx zeker,dat zijn gewoon een stel prutsers.
Alles effe snel doen en ze hebben er geen hol verstand van.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Kan je geen ongelijk geven, Primera. Denk ook dat de ruit niet vast zit. Zelf ook al diverse keren gezien. Als de mensen dan verhaal gingen halen kregen ze als commentaar: onze mensen maken geen fouten. Controle met perslucht zegt lang niet alles. De lucht gaat alle kanten op maar nooit naar beneden en dan onder het glas door weer naar boven. Een betere controle is controleren met geluid.........Daar zijn speciale apparaten voor maar niet iedereen heeft die.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Overigens mijn excuses voor het noemen van de firma,was niet nodig.
Voor de rest niets aan toe te voegen.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Breng de auto naar de dealer en laat die het een en ander controleren.

JHV (0), 12 jaar geleden

Woensdag gaat de auto toch al naar de dealer, kunnen ze even goed kijken.
Dank voor de duidelijke reacties, en fijn dat er geen namen genoemd worden. Dat was ook niet mijn bedoeling. Ging me om de ruit en lawaai, en eventuele reacties daarop. Het gesprek met het bedrijf komt nog wel denk ik, al was de vorige week hun reactie overduidelijk: ruit zit er goed in: punt uit!
De dealer maar eens vragen woensdag.
Johan

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ben bang dat het er op neer zal komen dat de ruit er toch weer uit moet om 100% zeker te zijn ( te worden ) dat het probleem in de verlijming zit.
Advies: zorg voor bewijsvoering middels bv. foto's enz. Gezien al je eigen ervaren reactie bij het bedrijf geen overbodige luxe, dacht ik zo.

JHV (0), 12 jaar geleden

Dank voor de laatste tip, ik zal inderdaad vragen wanneer de ruit eruit gaat of ik foto's mag maken.
Johan

JHV (0), 12 jaar geleden

Even bij een andere glasbedrijf langs gereden of ze iets wisten en eventueel een geluidsmetng konden/wilden doen.
Kreeg een leuke en zeer eenvoudige doe-het-zelf proef: leg/stop een sjaar tussen dashbord en voorruit, wanneer dat het geluid dempt maakt dat ook eea duidelijk. Ze leieten me zien en voelen dat er een soort van rubber flap tegen de ruit aan hoort te zitten die je van binnenuit kunt voelen. Die dempt geluid dus.
Een sjaal gelgd: en het geluid is duidelijk waarneembaar minder!!!!!
Kan iemand me een tekening oid laten zien met zo'n flap?
Johan

JHV (0), 12 jaar geleden

Sorry voor de vraag over een tekening of plaatje, ik kan zelf bij service.citroen documenten opvragen. En dus ook een tekening van voorruit en kader.
Johan

klaasqatar (0), 12 jaar geleden

betekend dat nu dat bedrijf xxxxx die rubber flap dr niet meer in geplaatst heeft dan?

JHV (0), 12 jaar geleden

Ik ben gaan checken bij een C5 uit hetzelfde jaar en type, of ik kon zien of de rubberstrip er wel/niet of anders in zou zitten.
Wanneer ik mijn hand over het dashbord heen schuif en de vingers tussen ruit en dashbord duw, voel ik een rubber flap die mee beweegt. Dus niet strak tegen de ruit aan ligt. Dat is ook zo bij de C5 die ik bij een dealer checkte. Maar voor mijn gevoel was bij de gecheckte flap bij de dealer de tegendruk iets meer. Maar dat is natuurlijk een gevoel!
Feit is en blijft dat wanneer ik een wollen sjaal tussen ruit en dashbord leg/redelijk strak ertussen duw, het geluid v an onder de motorkap weg is. De simpele check van iemand achterin met de ogen dicht die aan mag geven wanneer de sjaal verwijderd is gaf veel duidelijkheid. Dat was een feit en niet effe een gevoel dus.

Ik heb inmiddels, conform de uitleg op de folder van xx, het hoofdkantoor op de hoogte gebracht van mijn probleem en nadrukkleijk gevraagd hoe zij dat willen/gaan oplossen. De mail enige dagen geleden verstuurd, wacht nog op reactie of bevestiging dat de mail ontvangen is.
Johan

JHV (0), 12 jaar geleden

Inmiddels een reactie binnen, een afspraak voor eind volgende week om een nieuwe ruit te plaatsen. Het kon niet eerder dan eind volgende week omdat de akoustische voorruit van onze C5 exclusief, via de dealer besteld moest worden.
Ik ben blij met deze afspraak en ben zeer benieuwd naar de volgende ruit. Vanaf volgende week vrijdag dus weer de oude stille auto verwacht ik.
Want dat was mede waarom we voor deze auto en deze uitvoering zijn gevallen, het is een stille soepel rijdende auto. Dat stil is even weg, maar komt terug dus verwacht ik!
Op zich blijf ik tevreden over de service en de oplossing die ze bieden. Via een collega C5 exclusief rijder op het C5 forum hoor ik positieve geluiden. Bij hem is ook een neiuwe ruit gezet. Al was daar een niet-akoustische ruit gezet. En nu dus een goede.
Zolang Oranje goed speelt kan ik mijn oranje sjaal wel op het dashbord laten liggen. Maar als ze gaan verliezen baal ik natuurlijk(hihihi)
Johan

JHV (0), 12 jaar geleden

YES, YES, YES, Een pluim voor HET bedrijf!!
De voorruit is vervangen door een Gobain met Citroen logo en oortje. En YES etc omdat de C5 weer heerlijk stil is.
Geen geluid meer van de motor of de Aisin6 bak binnenin de auto.
De voorruit die erin zat was volgens de monteur goed geplaatst en de kit was ook goed.
Dan blijft alleen het merk en kwaliteitsverschil over. Want wat maakt het veel uit!!!
De auto is weer stil, op een klinkerweg hoor ik de banden weer ipv de motor en bak.
Ze kunnen het dus goed, zeker met de goede ruit, en ze willen het ook in dit geval.
Een pluim voor dit bedrijf dus.
Het is natuurlijk wel zo dat ik dit graag vanaf het begin had gezien. En ik ben blijven klagen.
Maar nu dus weer een zeer tevreden C5 rijder.
Johan

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Mooi dat het zo is opgelost, bedankt voor de feedback.

JHV (0), 12 jaar geleden

Nog meer feedback!
Na een aantal weken ben ik teruggegaan naar het glasbedrijf. De sensorunit hing los in de spiegelhouder. En dus werkten regensensor, lichtsensor, niet goed. Omdat het om een fabrieksfout ging was het ook voor het glasbedrijf garantie en werd de hele ruit vervangen. Doch na een wek bleek dat alleen de houder er opnieuw opgelijmd zou worden. Wat mij betreft prima dus.
Deze week merkte ik dat weer de regen en verlichtingssensor het niet deden. En ja hoor, de hele unit hing los omdat de houder weer los was gekomen van het raam. Nu bleek dat de vorige keer de houder door iemand van dat bedrijf met een slijpsteen is schoongemaakt, lees ontdaan van lijmresten. Daardooor was de houder niet meer mooi vlak. En had lijmen geen zin. Dus nu komt er inmiddels de 3e ruit in!!!!
Er werd me nog wel even gevraagd of ik weer een ruit met logo's wilde!!!???? Want dan moest er een ruit bij een Citroendealer worden besteld. En hun ruiten waren toch ook goed!. na mijn ervaring met de lawaairuit was ik gelukkig wakker en snel genoeg om te zeggen dat ik daar geen genoegen mee neem. Een akoustische ruit voor een C5 exclusief moet er gewoon in. Geen vervangende goedkope ruit!!!
Een hele update, en nu maar hopen dat de 3e ruit er goed in wordt gezet. Ik blijf wel allert.
Geprobeerd deze up-date netjes te houden, het stoom komt me inmiddels wel uit de oren.
Maar het moet ook gezegd worden dat ze aan de balie vriendelijk blijven.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Cool down........

primera p11 (0), 12 jaar geleden

wat een stel prutsers,ik kan me goed voorstellen dat je kwaad bent.

JHV (0), 12 jaar geleden

Ik ben al wat afgekoeld hoor (wink)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.