Turbo charger is defect.
Oorzaak, waarschijnlijk gebrekkige smering.
Ik had al een tijdje het probleem bij lange ritten, na +/- 100 Km dat de melding oliedruk te laag kwam.
Olie niveau = OK
Als de auto dan een nachtje had stilgestaan, kwam die melding niet meer, tot ik weer een lange rit maakte van +/- 100 Km.
Nu is de turbo as gebroken als gevolg van die te lage oliedruk waarschijnlijk.
Nu zou ik de turbo willen uitschakelen (verwijderen) tot ik het probleem van te lage oliedruk heb opgelost.
Mijn vraag is nu, is dit mogelijk ?
Als er iemand tips heeft, dan hoor ik deze graag.
Groetje Philippe
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eigenlijk is het niet mogelijk, tenzij je hoge kosten wilt maken en heel veel gaat veranderen.
Je moet dan denken aan afdoppen van de waterkoeling van de turbo, en de oliesmering van de turbo, het veranderen van het inlaattraject zodat de aangezogen lucht gefilterd wordt en het veranderen van het uitlaatspruitstuk en aansluitende deel van de uitlaat.
De auto is zonder turbo niet meer vooruit te schoppen en waarschijnlijk krijg je een foutcode dat de turbodruk te laag is en dan gaat de motor ook nog eens in noodloop.
Kortom, niet aan beginnen.
heeft idd geen zin, en vergeet niet dat niet alleen de turbo een te lage oliedruk heeft, maar de gehele motor. dus eerst olieprobleem oplossen en dan alle defecte delen die agv een te lage oliedruk defect zijn geraakt vervangen. het is eigenlijk zeker dat de motor ook al gevolgschade heeft opgelopen en dus in principe einde oefening is. maak de drijfstanglagerschalen maar eens los en bekijk deze goed.
@ oldford
In denk niet dat er waterkoeling aan te pas komt, ik zie enkel een olieleiding en olieretoursleiding.
Mijn idee was, de turbo te demonteren, het turbopatroon eruit te halen en het turbohuis terug te monteren.
De aan en afvoer olieleiding afdoppen.
@oldford @harry4203
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan naar mogelijke oorzaken voor te lage oliedruk, ik zou beginnen met de carterpan te demonteren en de aanzuigfilter van de oliepomp grondig te reinigen, misschien wel een volledige reiniging van de motorblok (flushen).
Dan +/- 100 Km te gaan rijden en zien of het probleem van te lage oliedruk opgelost is.
Als het opgelost is, dan pas de turbo volledig te vervangen.
6 jaar
Probleem van te lage oliedruk was het gevolg van de aanzuigzeef in de carterpan die dicht zat.
Aanzuigzeef gereinigd (oliedruk o.k.), turbo vervangen en nog vele Km kunnen rijden.
😃
1 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar