Hallo allemaal,
Ik probeer een probleem met het starten van mijn Citroën C3 1.4 benzine uit 2004 (TU3JP-motor) te achterhalen.
Wanneer de motor koud is, start hij direct — één keer omdraaien en hij loopt.
Maar wanneer de motor warm is, moet ik altijd een paar seconden doorstarten voordat hij aanslaat.
Om dit te onderzoeken heb ik de brandstofdruk gemeten, met de volgende waarden nadat de warme motor was uitgezet:
Tijdens draaien: 3,5 bar
Na 5 minuten: 2,6 bar
Na 10 minuten: 2,5 bar
Na 15 minuten: 2,3 bar
Na 20 minuten: 2,1 bar
Na 30 minuten: 1,9 bar
Na 1 uur: 1,4 bar
Na 2 uur: 0,9 bar
Na 3 uur: 0,4 bar
Voor zover ik weet zou de druk nog geruime tijd na het afzetten van de motor rond de 3 bar moeten blijven, maar bij mij zakt hij vrij snel weg.
Bij dit model zitten het brandstoffilter en de drukregelaar geïntegreerd in de brandstofpomp in de tank, en is er geen retourleiding naar de tank.
Alle vier injectoren zijn in juni 2025 vervangen, dus die zijn nagenoeg nieuw.
Mijn vraag is:
Lijkt deze drukdaling te snel?
Kan dit wijzen op een lekt terugslagklepje in de pompunit, of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
Alle tips of referentiewaarden van vergelijkbare motoren zijn welkom.
Alvast bedankt!
Hoii
Is het niet zo dat met een koude motor de ecu altijd meer benzine geeft waardoor hij wel goed start?
7 uur
Koude start vereist meer brandstof maar word niet geregeld door de brandstofdruk.
Zou het eerder in de waardes van de temp-sensor,lambdasonde of in de bobines zoeken.
Ervan uitgaande dat het onderhoud juist is uitgevoerd(bougies en klepspeling oké!?)
Bougies zijn in mei vervangen.
De temp sensoren en de thermostaat zijn in november/december van 2024 vervangen.
Maar de waardes kloppen die van de druk? Is het normaal dat het zover terug loopt in die tijd?
7 uur
Waarom zou die dan starten als die koud is?????? Dan is de druk allang teruggelopen.
Bij het op contact zetten begint de pomp druk op te bouwen...bij het uitzetten loopt de druk terug. Temp-sensor vervangen die de temperatuur naar de ECU stuurt of die van je koelvloeistoftemperatuur? Klepspeling ooit gechecked???? Heb verder geen gegevens over de brandstofdruk.
denk zelf ook eerder dat t probleem in een temp sensor zit, en idd klepspeling in orde, gasklep en stationairregelaar schoon, eventueel opnieuw inleren.
Zou het probleem er dan ook niet zijn binnen die 15 minuten? Want als je de auto uitzet en start na 5 tot 10 minuten dan start hij wel in 1x
4 uur
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
Je verhaal lezende denk ik niet dat de brandstofdruk hier wat mee van doen heeft.
Als de auto koud is start ie wel...dan zou de druk ook teruggevallen moeten zijn. ;-)
Bobines hebben wel last van warmte(weerstand neemt toe).
8 uur