close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Zx: ZX 1.4i multipoint valt uit en hapert

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i Multi point

Probleem met Citroen ZX Break 1.4i 1998, 166.000km

Ik heb de auto nog niet lang en weet helaas weinig van de geschiedenis.
Ik heb begrepen dat deze motor niet veel in de ZX is gebruikt. Deze motor zit mn in de Berlingo en ook wel in de Saxo 1.4i

Stationair draaien:
-Motor loopt vaak niet goed, wisselende toerentallen.
-Uitlaatgas ruikt naar benzine, met name bij koude start.
-Gaat zowel bij koude, als bij warme start soms haperen en valt uit.
-Maakt soms juist veel teveel toeren. Vooral teveel als je het gas een keer aantikt, zakt heel langzaam van 1500 naar 1100 toeren.
-Stationair draaien verandert als je in z'n vrij de koppeling loslaat of intrapt en begint te haperen als (met koppeling in) in z'n achteruit zet.

Rijden:
-Valt soms uit tijdens het rijden, meestal met gas los en koppeling in maar ook wel met alleen gas los. Springt weer aan bij koppeling op laten komen. Is ook gewoon weer te starten na uitvallen.
-Motor hikt en houdt in, ook in 'buien', maakt niet uit in welke versnelling. Is daarbij nog het meest stabiel bij constante snelheid. Gebeurt meestal bij optrekken of gas loslaten. Maar ook wel spontaan, bij rijden in constante snelheid. Duurt meestal een paar seconden en doet het dan weer een paar minuten normaal.
-Achteruitrijden gaat altijd haperend met bijna vol gas. Met minder gas slaat de motor af.

-Doet het soms perfect en rijdt dan heel lekker. (op het achteruitrijden na)


Tot nu toe gedaan, zonder resultaat:
-Bougies vervangen, de twee middelste bougies waren zwart, de twee buitenste licht grijs
-Stappenmotor schoongemaakt
-Gasklephuis schoongemaakt
-Luchtfilter vervangen
-Brandstoffilter vervangen
-ECU gereset door accu losgekoppelen, weer vast, en stationair, zonder gas warmdraaien (heb ik dat goed gedaan?).
-Reinigingsmiddel door brandstof gedaan
-Koelvloeistof aangevuld
-Veel stekkers losgehaald en ingespoten met contactspray.
-Klepdekselpakking vervangen


Ik heb, na wat rondkijken op deze site allerlei mogelijke oorzaken gevonden. Het probleem is nu dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Wie weet wat de meest voor de hand liggende oorzaak kan zijn? Of is het een gecombineerd probleem? Zijn er meerdere oorzaken?

Ik wil graag veel zelf doen maar ben zeker geen prof. Uitleg dus graag zo duidelijk mogelijk :-)

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Midoe (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In je lijst mis ik het volgende, Heb je gecontroleerd of de kanalen van van de stappenmotor goed open zijn???

En je kunt het carterventilatiesysteem controleren op vervuiling (verstopping) Het niveau van de motorolie mag beslist niet hoger dan maximum zijn.

de twee zwarte bougies wijzen erop dat er is mis is met 2 en 3. Het meest lochische is de(Dis) bobine van deze cilinders of de bougiekabels ervan.

Door de ecu uit te (laten) lezen weet je direct of er iets mis is met de bobine of de voeding ervan.

Heeft deze Citroen 2 krukas opneem elementen?? dan kan er daar ook een van stuk zijn. (is ook uit te lezen denk ik )

Meneer Jaarsveld, bedankt voor uw reactie!

Dan laat ik eerst de boel even uitlezen. Hopelijk weet ik dan meer.

De stappenmotor heb ik losgemaakt en het gashuis helemaal schoongemaakt met remreiniger. Ook het deel waarin die pen van de stappenmotor heen en weer beweegt heb ik grondig schoongemaakt. Had ik de stappenmotor ook uit elkaar moeten halen? Ik heb die pen eruitgetrokken maar binnenin was het helemaal schoon, er zat alleen wat wit smeermiddel. Ik hoop niet dat ik hem daarmee kapot heb gemaakt. Ik heb geprobeerd om de pen weer in dezelfde stand terug te plaatsen. Verder kon ie niet uit elkaar, geloof ik.

Het oliepijl is nu goed, iets onder het maximum bij een koude motor. Ik weet natuurlijk niet of dat altijd zo geweest is...

Heeft u ook een idee waarom de uitlaatgassen naar benzine ruiken? Te rijk mengsel? Zoja, hoe kan dat komen?

Uw andere tips ga ik ook nalopen. Ik laat de uitkomst weten zodra ik meer weet.
Nogmaals dank!

Midoe 0

12 jaar

Je hoeft de stappenmotor niet uit elkaar halen. Deze regelt de luchttoevoer tijdens het stationair draaien. Als die lucht elders geknepen wordt door drab, vuil oid dan zal het toerental niet toenemen ondanks dat de stappenmotor helemaal op staat. De pen waarover je schrijft behoort een kanaal meer of minder vrij te maken. die kanalen moet je voorzichtig doorblazen. Het witte smeermiddel is sludge (schuim van de smeerolie) dat moet weg geblazen worden.

Sludgevorming ontstaat door te lage smeerolietemperatuur vermengd met condens (water) De te lage olietemperatuur komt door het rijden van alleen maar korte stukken of omdat de thermostaat in het koelsysteem niet of onvoldoende dienst doet.

Het is zaak om de motorolie zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen, iets hoger dan de temperatuur van het koelwater. Nadat de ideale olie temperatuur is bereikt dreigt de olie en het koelwater te heet te worden. Om dat te voorkomen zit de radiateur in het koelsysteem. De rijwind of de electrische fan zorgen voor afkoeling in de radiateur. Zolang de thermostaat gesloten is is er geen circulatie van koelvloeistof door de radiateur en zal het koelwater ook niet afgekoeld worden.

Ik weet niet of er een temperatuurmeter op het dashbord zit?? Als dat wel zo is kun je je daarop zien of de thermostaat goed werkt. Als volgt.

Je start de koude motor en zet de kachel uit. Je gaat rijden. binnen 5 minuten moet de temperatuur meter gaan oplopen. Afhankelijk van de plaats waar het temperatuurelment van de meter ergens op de motor is geplaatst en de buitentemperatuur zal na ongeveer 10 minuten rijden de ideale koelwatertemperatuur bereikt zijn. +/- 85 graden op de meter. Hierna dient de koeling aan te vangen. De thermostaat gaat open en het circuleren door de radiateur gaat beginnen.. Als je goed oplet zul je kunnen zien dat de temperatuur nu even een paar graden zakt. De thermostaat is goed..
Zonder meter moet je de koude motor versneld stationair laten draaien. Onder de motorkap kun je voelen dat het motorblok steeds warmer wordt. De bovenste en onderste radiateurslang blijven echter koud. Als de thermostaat open gaat merk je dan eerst de onderste en daarna ook de bovenste waterslang opeens ook warm worden. De thermostaat is ok.

Als de thermostaat goed blijkt te zijn?? kun je het volgende overwegen. Zet de kachel pas op warm als de motor op temperatuur is. Probeer zo veel mogelijk het rijden van korte stukjes te vermijden. Anders zul je toch bv 1 keer per 2 of 3 weken de uito voor een lange rit moeten gebruiken (ongeveer 30km of 3 kwartier)

Als de thermostaat stuk is of je rijdt alleen korte stukjes dan heb je de benzinelucht er gratis bij.

Als dat niet het geval is zul je de werking van de temperatuursensor van het injectiesysteem en de lambdasonde moeten (laten)controleren. (dit gaat het eenvoudigst door de ecu uit te laten lezen. Denk eraan de ecu weet niet of er een slecht contact is of dat de sensor stuk is. En een lambdasonde werkt slecht als er een partij roet op zit door bv een defect aan de temperatuursensor. Het een ikan het gevolg zijn van het ander.

Daar ben ik eindelijk weer. Ik heb de ECU laten uitlezen en daar kwam uit dat er in cilinder 2 en 3 een probleem was met de injectoren. Dat gaf een verklaring voor de zwarte bougies en voor de benzinenlucht. Ook werd mij gezegd dat het verbruik erop vooruit zou moeten gaan. Ze adviseerden me om de injectoren te laten vervangen. Was helaas een reparatie van 380 euro maar het loste wel een groot deel van het probleem op.

Stationair draait de motor nu bijna altijd heel goed. De benzinelucht is verdwenen. In z'n achteruit rijdt ie normaal. Maar helaas is nog niet alles opgelost: Tijdens het rijden heeft hij nogsteeds af en toe een hik, soms een paar achter elkaar. De motor houdt dan heel even in met een schok. Het gebeurt duidelijk minder vaak dan eerst maar het gebeurt nogsteeds. Ook valt de motor soms spontaan uit bij stationair draaien. Het toerental is nu dus eigenlijk altijd stabiel maar soms valt ie plotseling uit, voor het stoplicht.

Zou het kunnen dat er een onderliggende oorzaak is waardoor de injectoren kapot gingen? Zoja, weet iemand wat? Ik hoop van niet, want dat zou betekenen dat ook deze injectoren het weer kunnen begeven...

Groet!

Midoe 0

12 jaar

Je kunt je een injecteuur voorstellen als de spuitmond van een tuinslang.. De vorm van de opening bepaalt de manier waarop de brandstof eruit spuit. De grootte bepaalt hoeveel brandstof er bij een vastgesteld druk(verschil tussen de voor en achterkant van het spuitmondje) uit zal spuiten. Direct achter het spuitmondje is een naald geplaatst welke het spuitmondje afsluit. Als de electrische spoel welke om die naald zit onder spanning komt te staan gaat de naald open. De hoeveelheid brandstof welke er dan uitspuit wordt dan bepaalt door de tijd welke de naald openstaat. De druk op de brandstof (geleverd door de electrische benzinepomp) wordt begrenst door de drukregelaar. Deze voorkomt te hoge druk door brandstof via de retour terug naar de tank te laten stromen. Normaal gesproken zal alleen het verstoppen van het bovenin geplaatste filter of het spuitmondje de zaak kunnen verstoren. ook zou de naald zwaar kunnen gaan of door vuil niet goed afsluiten. Wij boekten goede resultaten door de injecteurs te spoelen met speciale vloeistof en daarbij de naald electrisch te bedienen. (gewoon 12 volt erop). Het vuil wat voor het filtertje zit valt terug door de injector op zijn kop te houden. Er zijn ook speciale vloeistoffen te koop welke je aan de benzine (in de tank) kunt toevoegen. Ook kun je de injector in een ultrasonoor bad plaatsen.

Ik heb de auto nogmaals weggebracht en weer laten uitlezen. Nu gaf hij storing bij de MAP-sensor aan. Dat had ie al eerder aangegeven maar die storing verdween weer voor een tijdje bij resetten na het vervangen van de injectoren. De MAP-sensor is nu vervangen en tot nu toe heeft de auto helemaal nietmeer gehikt. (ca. 80km mee gereden) Ook is ie niet meer afgeslagen. Ik houd nog een kleine slag om de arm maar de combinatie van MAP-sensor vervangen en de 2 kapotte injectoren lijkt de oplossing te zijn! (zoniet, dan meld ik me weer).

Meneer Jaarsveld, bedankt voor het meedenken.

Midoe 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.