close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Zx: ZX rookt na teveel olie

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Een kennis van me heeft na een lekkage van het koelsysteem zijn oliepeil gecontroleerd en vond het nodig dat hij er 5 liter olie in moest doen.
Er zat dus meer dan 4,5 liter te veel in.
De lekkage van het koelsysteem is inmiddels verholpen, maar nu rookt de auto heel erg (blauw), zelfs na aftappen van de olie.
De motor is wel even heet geweest maar direct uitgezet.
Welke motorschade moet ik aan denken? De motor loopt verder wel goed.

Geplaatst door

janbakker (50)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

een heel stuk gaan rijden, dan moet het minder worden.
directe motor schade kan ik me niet voorstellen.

[quote=autobedrijf van breugel]een heel stuk gaan rijden, dan moet het minder worden.
directe motor schade kan ik me niet voorstellen.[/quote]
Inmiddels al een heel eind gereden, blijft roken...
Kan het ook zijn dat er scheurtjes in de cilinderkop zijn gekomen toen de motor heet is geweest?
Zelfs zonder de carterontluchtingsslangen en zonder aanzuigbuis is er veel rook, vooral als het gaspedaal helemaal wordt ingetrapt.

janbakker 50
badge

16 jaar

dan kan het alleen nog maar de zuigerveren of klerubbers zijn denk ik.
even compressie laten meten met en zonder olie op de zuigers en dan kijken of er grote verschillen te zien zijn.

[quote=autobedrijf van breugel]dan kan het alleen nog maar de zuigerveren of klerubbers zijn denk ik.
even compressie laten meten met en zonder olie op de zuigers en dan kijken of er grote verschillen te zien zijn.[/quote]
Ik heb zojuist bde kop eraf gehaald, puur ter controle. Als ik de zuigers naar 1 kant druk, zit er aan de andere kant een ruimte van zeker een millimeter. Dit zal dus het probleem zijn. Maar kan dit komen door te veel olie, of is dit kort hiervoor gebeurd door het even te heet zijn?

janbakker 50
badge

16 jaar

de zuiger kun je altijd iets heen en weer bewegen.
maar er moet wel iets van vering voelbaar zijn, de zuiger moet zelf weer terug komen naar midden.
als je de olie ook nog moet verversen dan zou je de zuigers kunnen vullen met water en kijken of deze snel weg lekt.

[quote=autobedrijf van breugel]de zuiger kun je altijd iets heen en weer bewegen.
maar er moet wel iets van vering voelbaar zijn, de zuiger moet zelf weer terug komen naar midden.
als je de olie ook nog moet verversen dan zou je de zuigers kunnen vullen met water en kijken of deze snel weg lekt.[/quote]
Moet je wel da auto op z'n kop leggen.....

Beunhaas 1035
badge vip badge

16 jaar

Hahaha, de zuigers vullen met water...
Maar alle gekheid, ik heb wel bovenop de zuigers een laag terpentine gegooid, dit loopt bij 3 zuigers in ieder geval te snel weg.
Ik heb al overlegt, en mijn kennis wil de boel maar weer in elkaar hebben zonder zuigers en/of veren te vernieuwen omdat de auto anders te duur gaat worden.
Alles weer in elkaar, beetje aceton op de zuigers en dan maar eens kijken wat hij na een kilometer of 50 gaat doen.

janbakker 50
badge

16 jaar

Met zoveel zuigerspeling heeft het geen zin om de boel in elkaar te zetten zo blijf je olie bijvullen.Als de motor te erg rookt word je ook nog door de politie van de weggehaald.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Inmiddels zijn de zuigerveren en schraapveren vervangen, evenals de kleprubbers en uiteraard koppakking.
Na de auto gestart te hebben was het roken weg, eenmaal warmer begon het rookverhaal weer en kwam er een lichte olielaag uit de uitlaat.
Ik vermoed nu dat er waarschijnlijk nog veel olie in de uitlaat en kat zit, nu is het maar afwachten of het weg gaat.
De zuigers zagen er niet versleten uit, de (afdraai)groeven waren nog te zien en er zaten geen grote gladde kanten aan.
Wel waren de schraapveren wat aan de slappe kant, de zuigerveren waren scherp aan de randen en de kleprubbers waren niet echt soepel meer.
De motor heeft amper onderdruk, en dit is nihil bij gas geven.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat dit probleem door 100 meter met te veel olie rijden is gekomen, en geef het toch een beetje de schuld aan de carterontluchting.....

janbakker 50
badge

16 jaar

Na ca 20 kilometer is het roken gestopt, dus probleem opgelost.

janbakker 50
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën ZX of stel zelf een nieuwe vraag.