close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Classic Cars: DKW F5. te veel stroom / spanning

Bouwjaar: 1935, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 700, Vermogen (kw): 30

Ik ben in het trotse bezit van een oldtimer DKW F5.
In die auto zit een electrisch uurwerkje.
Aangesloten op de 6 volts accu werkt dat prima.
Als ik ga rijden krijgt hij te veel stroom waardoor hij sneller gaat lopen.
Hoe kan ik dat oplossen?
De klok zit rechtstreeks op een constante stroomdraad vanaf de accu.

Geplaatst door

nwam (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Spanningsstabilisator plaatsen .

Tja, ik weet dat een stroomtrekker een plus en een min nodig heeft, maar wat is in hemelsnaam een spanningsstabilisator?
Hoe ziet zoiets eruit en hoe en waar sluit je dat aan?

nwam 0

7 jaar

Dit is te koop bij elke goede elektronika zaak , deze zorgt ervoor dat de uitgaande voeding ten opzichte van de ingaande voeding stabiel blijft , als de ingaand voeding zoals in uw geval hoger wordt dan 6v , wat normaal is in een auto de loopt , dynamo gaat namelijk laden , zorgt het stukje elektronika in dit apparaatje er voor dat de uitgaande spanning 6v blijft.
In de dynamo zit ook zo iets , dat noemen ze dan een spanningsregelaar , deze regelt de maximale laadspanning.
Maar het klokje zal toch niet als een malle harder gaan lopen ?

Hier heb ik wat aan.
Nee, het klokje loopt dan ongeveer 10 minuten per uur sneller, afhankelijk van de bediening van het gaspedaal.
Tijdens een oldtimerrit is het vaak hollen of stil staan .

nwam 0

7 jaar

Vermoedelijk is het wat Kaleido bedoelt, maar ik dacht aan een 7806. Een elektronische spanningsregelaar die je tussen de accu en het klokje zet (zie afbeelding). Eenvoudig (één draad onderbreken), klein (kleiner dan je duim) en goedkoop (minder dan een euro). Ik ga er vanuit dat het klokje niet meer dan 1 ampère opneemt.

jvr 0

7 jaar

Precies zo iets.

Mensen bedankt, ik heb zo'n 7806 op de kop getikt (50 ct) en aangesloten.
Het klokje werkt nog gewoon, nu wachten op een mooie dag en een flinke rit.
Ik heb er in ieder geval alle vertrouwen in en ik ben er blij mee.

nwam 0

7 jaar

De tijd zal het je vertellen , we wachten af.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Classic Cars Overig of stel zelf een nieuwe vraag.