1198 bezoekers online

Dacia Logan MCV: Motor slaat af op moment dat hij op temperatuur komt

Bouwjaar: 2008, Brandstof: benzine, Transmissie: handmatig, Motorinhoud (cc): 1600

Als de motor op temperatuur is zijn er geen problemen. Ook koude start gaat goed. Na enkele minuten, vlak voordat de eerste streepjes van de koelvloeistof temperatuur oplichten slaat de motor af als je gas geeft. Daarna lukt starten maar heel moeilijk: na enig wachten, startmotor lang laten ronddraaien en gaspedaal helemaal intrappen komt hij uiteindelijk sputterend weer op gang. Daarna blijft hij goed draaien.

Het lijkt erop dat het bij lage temperatuur vaker gebeurt, gebeurt nu bijna dagelijks, maar het is in de zomer ook 1x voorgekomen op juist een hele warme dag.

Garage heeft alles nagelopen zeggen ze, auto is ook net APK gekeurd (probleem was daarvoor en daarna al) en is volgens schema onderhouden. Er waren geen storingsmeldingen, volgens de garage waren sensorwaardes normaal. Na de eerste keer is de thermostaat vervangen. Later zijn bougies vervangen en gasklephuis is gereinigd en opnieuw ingeleerd. Al deze ingrepen hebben niet geholpen.

Andere informatie die wellicht relevant is:
- Na koude start is het stationaire toerental wat hoger dan ik gewend ben en niet helemaal stabiel, dat loopt later terug naar normaal (750 tpm).
- Ik heb het idee dat de motor iets meer trilt bij stationair lopen, alsof hij wat belast is, maar dat weet ik niet helemaal zeker, verschil is niet heel duidelijk.
- Ik denk dat de motor als hij is afgeslagen "verzopen" is: ik ruik benzine, en starten lukt alleen na even wachten, plankgas en startmotor lang laten draaien.
- De temperatuur bleef vroeger meestal op 2 van 9 streepjes staan, nu loopt hij vaak op naar 4 van 9 en blijft dan stabiel. Gisteren na een rit van een uur bleef hij op de terugweg wel weer op 2 streepjes staan.

Gezien de leeftijd van de auto vind ik het erg zonde om de garage steeds iets te laten vervangen om vervolgens te ontdekken dat het niets heeft geholpen. Wie heeft nog een idee wat het kan zijn?

Omdat het bij overgang van koud naar warm gebeurt dacht ik nog aan de temperatuursensor, maar die gaf volgens de garage normale waardes. Kan het zijn dat die soms niet goed reageert? Stappenmotor van gasklephuis zou nog kunnen volgens garage, maar die deed het wel normaal was bij reinigen/inleren te zien. Wat zou het verder nog kunnen zijn? Behalve wat Googelen ben ik een leek...

Aanvulling: als ik de motor aanzet en stationair laat draaien tot hij op temperatuur is treedt het probleem niet op.

JB1234

Geplaatst door JB1234 , lid sinds 1 maand geleden

7 Reacties

0

oldford, 1 maand geleden

Ik denk in 1e instantie ook aan de koelvloeistof temperatuur sensor. Mogelijk geeft die te koud aan.
Daardoor wordt het mengsel rijker (totdat de lambda regeling actief wordt) en het stationair toerental hoger.

Heeft de garage de sensoren ook koud en tijdens het opwarmen bekeken? Of alleen als de motor warm was?

N.B.: Het te rijke mengsel kan ook komen door een inlaat lucht temperatuur sensor die behoorlijk te koud aan geeft.

0

JB1234, 1 maand geleden

Dank voor het antwoord, ik weet niet of hij de temperatuursensor ook tijdens het opwarmen heeft bekeken, dat ga ik navragen. Kan een defecte temperatuursensor ertoe leiden dat de motor op een bepaald moment afslaat als hij half opgewarmd is? Of kan het zijn dat zo'n sensor alleen bij bepaalde temperaturen een verkeerde waarde geeft? Of zou hij dan ook problemen moeten geven als de motor warm is?

De inlaat lucht temperatuur sensor is dus ook nog iets om te checken, ik zal navragen of die ook bekeken is. En zou een probleem met de lambda-sensor ook nog kunnen leiden tot de problemen die ik beschreef?

0

oldford, 1 maand geleden

Het probleem met elektronika is, dat op (bijna) alle vragen die beginnen met "Kan het zijn dat" het antwoord JA is.

Soms is dat dan een min of meer theoretisch antwoord over een probleem dat niet vaak voorkomt, maar niet uitgesloten kan worden.
Als b.v. de lambdasensor zo verkeerd aangeeft dat de motor afslaat, dan moet je dat kunnen zien aan het signaal en/of een foutcode.

Ik heb eens een temperatuur sensor in een Maserati gehad die bij 72 graden Celsius verkeerd (veel te koud) aangaf.
Bij 70 graden en lager en bij 74 graden en hoger gaf de sensor correct aan. Daar ben ik even naar aan het zoeken geweest.

0

JB1234, 1 maand geleden

Dank weer voor het antwoord. Ik begrijp dat het in theorie van alles kan zijn. Ik hoop er achter te komen wat het meest waarschijnlijk is. Jouw inschatting is dus dat de temperatuursensor het meest verdachte is, ik ga vragen deze nog eens goed door te meten. Er waren in elk geval geen foutcodes gevonden bij het uitlezen.

Nog even voor mijn eigen begrip: stel dat inderdaad de temperatuursensor bij een bepaalde waarde veel te laag aangeeft, dan verklaart dit:
- Bij koude of warme motor: niets aan de hand.
- Bij specifieke "probleemtemperatuur": mengsel wordt veel te rijk en motor verzuipt.
Is dit inderdaad een logisch verhaal? En is het ook verklaarbaar dat als je de motor eerst stationair op temperatuur laat komen hij niet afslaat?

0

oldford, 1 maand geleden

Het verschil tussen rijden en stilstaand opwarmen is de tijd die het duurt om op temperatuur te komen.
Een 2e factor is de tijd die het duurt voor de lambdasondes om op temperatuur te komen.
Bij stilstaand warm draaien zal de lambda regeling bij een koudere motor beginnen dan bij een rijdende motor.
Ook hier geld weer: Ja, dat kan. De lambda regeling KAN een hoop fouten wegpoetsen/verbergen.

0

JB1234, 1 maand geleden

Ok dank, dat is helder. Reden genoeg om de temperatuursensor nogmaals goed te bekijken of te vervangen. Ik zal uiteraard laten weten hoe het verder loopt, het kan wel even aantal dagen duren voor ernaar gekeken kan worden.

0

JB1234, 1 maand geleden

Even een update tussendoor: vreemdgenoeg is het probleem helemaal niet meer opgetreden na mijn berichten hier, terwijl het daarvoor steevast enkele minuten na elke koude start gebeurde. Ik heb eigenlijk nooit eerder meegemaakt dat een defect aan de auto vanzelf overging, maar gezien de leeftijd van de auto wacht ik even af.
Misschien was het een slecht contact of vervuiling die verdwenen is? De motorkap is in elk geval niet open geweest...
Als het zich weer voordoet ga ik in elk alsnog naar de garage om de temperatuursensor te bekijken / vervangen, maar het kan dus zijn dat dat voorlopig niet zo is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia Logan MCV of stel zelf een nieuwe vraag.