close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daf 33: DAF 33 Motor loopt slecht

Bouwjaar: 1973, Brandstof: Benzine, Motorcode: 750 cc

Hallo iedereen,

Ik ben bezig om en DAF 33 te restaureren en nu het restauratie project langzaam tot een einde gaat komen wil ik de motor graag weer goed laten lopen.
De motor heeft 21 jaar stil gestaan en is sinds vorig jaar september voor het eerst weer gestart.
Daarna heeft ze weer winterslaap gehad tot twee weken terug.

Hij heeft verse olie gekregen (3x + motorreiniger) , heeft nog goede compressie en hij heeft een nieuwe verdelerkap.
Bougies waren ver van heen, dus die zijn ook vervangen (kabels ook).
Kleppen zijn niet verbrand en gesteld.....

De contactpuntjes waren nog goed, de vervroeger werkt, bobine doet het (maar goed?) en de carburateur is uitgespoten en schoongemaakt.
De motor heeft momenteel geen uitlaat er op zitten. Maar ik neem niet aan dat zit zo'n probleem is. Hooguit voor de buren. .:)

Nu wil ik de motor gaan starten en dat doet hij sowieso alleen als ik er even wat startvloeistof in gooi en de choke vol uittrek.
Dan slaat hij meteen aan, maar als ik de choke langzaam terug wil doen (zelfs bij warme motor) dan slaat hij meteen weer af.
Hij blijft dus alleen lopen met de choke zo goed als helemaal dicht.
Of ik moet met het gas blijven spelen. Dan blijft hij ook lopen.

Daarnaast loopt de motor ook wat onregelmatig. Er valt af en toe een vonkje weg. En bij een warme motor wordt dat alleen maar erger...
Wat ook erg opvalt is dat hij bij een hoger toerental wat begint te stotteren. Dus als ik vol gas geef dan wil hij uitvallen.
Hij wil dus echt alleen maar blijven lopen als je er veel benzine in duwt.....


Ik heb ook al met de stationairschroef en mengselschroef gespeelt, maar daar reageerd hij niet op.
Als ik hem een rijker mengsel geeft dan gaat hij niet beter lopen.

Dus.... Wie o wie zou weten wat de oorzaak van dit probleem is?

Groetjes Andy

BTW: Hier onder de motor. Is niet die van mij, maar dan weten jullie waar het over gaat.

http://4.bp.blogspot.com/_g0h8St4JNCs/TN...

Geplaatst door

Krukasje92 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt er op dat hij te veel lucht krijgt...zijn de carburateurpakkingen heel?

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

Goede grote blauwe vonk of een gelige vonk aan de bobinekabel? Geel, condensator of bobine slecht.
Lekt niet een van de vacuemkleppen van de ctv? slang van het spruitstuk naar de vacuem klep ff los trekken en afdoppen.

Ruud10657 0
badge

13 jaar

21 jaar stil gestaan.....Dat heeft gevolgen voor de carburateur. Door die lange tijd droog staan, is het binnenwerk gaan oxideren. Dat komt door het materiaalsoort. Je zult wellicht deze uit elkaar hebben gehad en schoon gemaakt maar de praktijk leert dat dit niet genoeg is. Ook de sproeierbezetting ( van messing of koper ) is gaan oxideren met als gevolg kleinere doorgangen. Membranen worden hard ( acceleratie ) en willen niet meer goed functioneren.
Advies: neem die carburateur eens mee naar een bedrijf die ze echt goed kan reviseren. Via google zul je best wat vinden en anders stuur je maar even een mail.
Een andere zoeken biedt meestal weinig soelaas: ook die hebben meestal lang droog gelegen en vertonen vaak dezelfde gebreken.

moderator 0
badge

13 jaar

Zo, ik denk dan ik vandaag het probleem heb gevonden bij mijn DAFje....

Ik ben de carb maar eens goed schoon gaan maken, en het bleek dat er allemaal rotzooi op de bodem van de vlotterkamer lag.
Daardoor was de boring van de hoofdsproeier deels verstopt en die van de acceleratiepomp ook een beetje.

Na de carb weer gemonteerd te hebben, heb ik de motor weer gestart, maar zonder echte vooruitgang.
De acceleratie, het stationair lopen en rustig lopen waren nog steeds even bagger als ervoor.

Nu las ik dat Ruud zei dat een bobine slecht is als de bougies gele vonken produceren.
En dat was bij mij dus ook zo.....

Komende week ga ik even een nieuwe bobine halen en hopelijk zijn dan alle problemen opgelost.

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Andy, zoals ik al schreef kan het de bobine of de condensator zijn. Ik zou eerst eens de condensator te vernieuwen!
grt, Ruud

Ruud10657 0
badge

13 jaar

Ik had de condensator al vervangen. Dus dan blijft alleen de bobine nog over. .:)

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Andy, welke condensator heb je vervangen? De condensator op de ontsteking of op de bobine? Die op de bobine zit is alleen voor radio ontstoring en kun je dus weg laten.

Ruud10657 0
badge

13 jaar

Ik heb geen condensator op de bobine zitten. Alleen eentje op de verdeler.
Die heb ik ook vervangen en dat gaf niet veel verandering. Maar goed. Misschien ging die andere dan over een tijdje wel kapot....
Dus nu kan het even vooruit.

Elektronisch is alles vervangen, behalve de bobine dan.
Maar het was ook wel te verwachten dat er na al die jaren trouwe dienst iets mee zou gebeuren.
De regelaar was immers ook kapot.

Dus ik haal gewoon een nieuwe bobine en dan zien we wel of alles opgelost wordt.

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Andy een motor laten draaien zonder uitlaten en als het even kan zonder luchfilter dat is vragen om knallen en backfires. Wenkbrauwen nog aanwezig . Het mengsel is daardoor veel te arm. Condensator controle ...... De puntjes mogen tijdens starten niet vonken. De bobine moet een vonk van meer dan een cm kunnen maken. Succes.

Punt 50
badge

13 jaar

Die knallen heb ik maar heel af en toe. En van back-fires heb ik totaal geen las van.
Alleen als ik hem bij een heel laag toerental nog aan de gang wil houden door aan het gas te trekken.
Maar hij heeft er sowieso een luchtfilter opzitten. En de uitlaat gaat er ook maar eens op vanwege het lawaai.
Kwa lopen zou dat niets uit mogen maken, met of zonder uitlaat....

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Dat hoor je nog wel eens van een ander. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Zo, vandaag een andere bobine gehaald en er onder....
De motor loopt al stukken beter.
Maar het zou natuurlijk te mooi voor woorden zijn als het in één keer goed ging.

Nu zit het probleem hem nog in het goed stationair blijven lopen en goed accelereren.
Als ik de motor start dan loopt hij een aantal seconden en dan valt hij weer uit.
Loopt hij wel doordat ik hem aan de gang houd dan heeft hij de neiging om uit te vallen tijdens het accelereren.
Aan de mengselschroef draaien heeft geen.
Tijdstip van ontsteking doet er ook niet veel mee.

Daarnet heb ik dit probleem ook nog even bij de garage neergelegd.
Die zeiden dat het waarschijnlijk aan de vlotter lag. Dat die de vlotterkamer niet genoeg met benzine vulde en dat
de motor daarom niet goed wou lopen.
Wat is jullie mening hier over?

Groetjes Andy

BTW, Uitlaat (bochten, middendemper nog niet) en luchtfilter zitten er op.
Brandstofpomp is ook actief....

Krukasje92 0

13 jaar

staat je ontsteking goed op tijd en is de contacthoek van de puntjes goed? Werkt je vacuem vervroeging van de ontsteking?
Spuit je acceleratie pompje goed in als je het gas met geopende smoorklep en stilstaande motor opendraaid?

Ruud10657 0
badge

13 jaar

Andy werkt de accerelatie-pomp wel ? Houd een knijpfles benzine bij de hand en kijk of een beetje bij spuiten zin heeft. Zit er ook voorverwarming op de carburateur of ben je in een verwarmde garage bezig? Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

De acceleratiepomp doet het.
Sterker nog, dat is het enige wat de motor nog levend kan houden als ik aan het gas trek.
Contactpuntjes en ontsteking staan goed, volgens de handleiding.
Vacuumvervroeger zelf werkt. Als ik aan de slang zuig dan veranderd hij mooi. En hij blijft ook zitten. Hij valt niet terug als ik ophoud met zuigen en de slang afknijp. De boring in de carb. is ook open. Alleen is de zuigkracht te klein om het echt te voelen.

De voorverwarming van de carb, is niet aangesloten, aangezien de middendemper er nog niet op zit.
Maar de carb bevriest niet. Die blijft zelfs na een tijdje lopen gewoon op buitentemperatuur.

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

[quote=Krukasje92]De acceleratiepomp doet het.
Als ik aan de slang zuig dan veranderd hij mooi. En hij blijft ook zitten. Hij valt niet terug als ik ophoud met zuigen edy[/quote]
Hoezo blijft ook zitten.?? Als je ophoudt met vacuum, moet deze ook weer ´terugveren´ in de uitgangs stand.....

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Ja, dat doet hij ook. Maar als je de slang afsluit terwijl er nog vacuum in zit dan blijft hij zijn positie vast houden.
Dat wil dus zeggen dat het membraan of slang niet lek is.. :)

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Oké dan, heb ik het verkeerd gelezen.

Ralf_Jensen 0
badge

13 jaar

Wat mankeert er nu nog aan . Hoe ziet het contactvlak van de puntjes er uit , Blank of blauw? De aansluiting van de variomatic nog aangesloten of afgedopt. Draait de motor op een proefstand of nog in de wagen ?

Punt 50
badge

13 jaar

Contactvlak van de puntjes is normaal, gewoon blank. Niets raars aan.
Aansluiting voor de vario is afgedopt. En de motor hangt in de wagen.
Hij lijkt verder goed te willen lopen, maar ik heb het idee dat hij te weining benzine krijgt.
Iedere overgang heb ik gecontroleerd op lekken en iedere boring is uitgeblazen en getest. En er was er geen een verstopt.
Maar toch wil hij alleen blijven lopen als ik er echt benzine in pomp door de choke dicht te trekken of een het gas te trekken.
En ik heb al van alles geprobeerd, maar niets brengt ook maar verandering.
Hij blijft uitvallen...

En wat best wel achterlijk is...
Onder in het spruitstuk zit een hele kleine borig. Deze laat blijkbaar een teveel aan vocht en benzine af.
Hier komt de benzine wel een uitgelopen met een paar druppeltjes. Dan zou je toch verwachten dat hij ook genoeg krijgt, eerder te veel....

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Toen mocht dat nog ,dat is tegen verzuipen van de motor. Plug met een bosje koperdraad werd ook gedaan. Spruitstuk-verwarming zit die er ook nog aan ????????? want de uitlaat zit er niet aan zei je.!!!

Punt 50
badge

13 jaar

Nee, dat vertelde ik net. De verwarming zit er niet op.
Om het toch een beetje warm te houden heb ik de slang van de motorkoeling naar het luchtfilter weer gemonteerd.
Deze blaast dan warme lucht van de cilinders naar de inlaat.

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Ik bedoelde de inlaatspruitstuk -verwarming NA de carburateur. !

Punt 50
badge

13 jaar

Zo jongens, het probleem is opgelost.
Achteraf bleek het best wel een stom probleem te zijn.
Op het inlaatspruitstuk zit een rubberen busje. Deze is bedoeld om de twee losse delen van het spruitstuk met elkaar te verbinden.
Wat was nu het probleem.... slangklemmen om het rubber niet goed aangedraaid..... stomme fout....
Liep daarna als een tierelier... :)

Beelden geven meer verduidelijking:

http://www.youtube.com/watch?v=s2SLGHRU6...

http://www.youtube.com/watch?v=4cXmR3tsL...

Heel erg bedankt voor al jullie hulp,

Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Mooi dat het opgelost is...was dus niet zo ingewikkeld als men dacht.
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

Nee, maar de tip van de bobine en condensator bleken toch heel nuttig te zijn.
Bedankt daarvoor. Zal in de toekomst nog wel eens gebruikt worden.. :)
'
Groetjes Andy

Krukasje92 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 33 of stel zelf een nieuwe vraag.