👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hoi, ik ben Frans-Mathijs, 20 jaar oud en sinds 26 augustus in het bezit van een mostana daf 44. Tot voor kort reed ie fantastisch en nog steeds. Nu heb ik echter het probleem dat ik volgas moet geven om enigszins met een fatsoenlijke gang weg te komen, eenmaal boven de 10-20 kmh trekt ie als normaal door naar z'n top. Ikzelf verdenk de koppeling, de koppeling schoentjes zien er echter nog goed uit, nou komt er af en toe bij stationair lopen een schrapend geluid onder de kap vandaan(toelagen?) Zou dit hiermee verband kunnen hebben? Het geluid heeft ie overigens al sinds aankoop. Ik ben al dingen aan het loshalen zodat de motor eruit kan. Zijn er nog andere suggesties wat dit kan zijn? Misschien de riemen? Mvg Frans-Mathijs
Hoe lang het geleden is dat de kleppen gesteld zijn weet ik niet, maar ontsteking staat gewoon op tijd, bougies zijn nieuw en contactpuntjes zien er nog goed uit. De motor klinkt voor de rest nog goed en heeft ook nog z'n vermogen en start direct. Met wegrijden hoor ik bij iets meer gas een licht piepend geluid (slippende koppeling?). Het probleem is trouwens ontstaan nadat ik een rit van anderhalf uur naar Duitsland gemaakt had. Op de terugweg bij verkeerslichten had ik er ineens last van.
Groet, F-M
1 maand
Als de motor wel op toeren komt maar alleen bij vol gas van de plaats gaat ligt het niet aan de motor.
Heel grappig maar zet de pientere pook eens in de achteruit want voor zover ik weet gaat een Daf net zo hard vooruit als achteruit.
De kans is aanwezig dat het achteruitrijden wel een paar keer lukt en misschien het vooruit rijden ook een paar keer maar het duidt er wel op dat of de koppelingschoentjes niet vrij kunnen bewegen of de centrifugaal koppeling versleten is.
.
1 maand
Koppeling kan maar die zal je kunnen ruiken. Kijk ook eens naar de vacuumslangen ook bij de variomatic, werkt de variomatic nog diafragma veren in variomatic defect?
Ik heb het idee dat ik ook wat ruik inderdaad, en hoor ook een licht piepend geluid onder de kap vandaan bij wegrijden vanuit stilstand, de variomatic slangen en membranen en dergelijke heb ik heel recent nog gecheckt, voorderest schakelt ie gewoon normaal op, heb er nog gewoon 110kmh mee gereden op de snelweg dus dat kan het niet zijn lijkt mij.
1 maand
Conditie van de riem ! Hebben de voorste schijven een paar mm speling? Succes. Heb er 40 jaar geleden nog aan gewerkt .
Bijna zeker dat het toch de koppeling is, wordt enorm heet met stukjes binnen bebouwde kom, de schoentjes zien er nog goed uit en voor zover ik kan beoordelen kunnen ze nog goed bewegen heb de boel al schoongemaakt en ontvet maar lost niks op helaas, heb het toplager vervangen en de motor weer ingebouwd maar misschien toch te voorbarig🤔 moet ie er weer uit?!
3 weken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 44 of stel zelf een nieuwe vraag.
staat de ontsteking op tijd en hoe lang is het geleden dat de kleppen gesteld zijn en hoe zijn de contact punten en de bougies.
groetjes jan
1 maand