Hallo Iedereen,
Ik heb bij mij in de DAF 33 een motorblok van een 44/46 gelegd. (850 cc blok)
Deze heeft er al eerder ingezeten maar toen zonder succes.
Toen hij er de eerste keer in zat, bleek het achteraf dat de ontsteking te vroeg stond.
Hij trilde toen ook heel erg bij stationair (alsof een hap uit het vliegwiel was genomen) en pakte niet goed op.
Ik nam toen aan dat dit misschien kwam door het lichtere vliegwiel van de 750 cc motor en heb er verder niet meer naar gekeken.
Dit vliegwiel moest erop vanwege het koppelingshuis.
Nu heb ik hem er weer in zitten, maar met een vliegwiel van het 44 blok, zoals het hoort. Niet afgedraaid of niks.
De ontsteking staat haarscherp en de compressie is bij beide cilinder gelijk (8 bar).
Alle verdere randapparatuur lijkt mij ook goed.
Het blokt loopt en rijd prima. Houd wel nog wat in omdat het CO nog niet goed af is gesteld.
Ik heb gezocht naar vacuumlekken, maar die waren er ook niet....?
En het trillen blijft nog steeds aanwezig. Bij stationair trilt alles uit de wagen. Als ik dan gas bij geef is het voor 95% weg.
Het is echt trillen als of er er ergens onbalans zit. Niet het standaard schudden van de boxers.
Ik hoor ook geen rare geluiden in het blok en de oliedruk is ook nog prima.
Het trillen verdwijnt grotendeels vanaf 1300 toeren. Nog voor dat de koppeling ingrijpt.
Heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Versleten krukaslagers?
Hoor heel graag oplossingen.
Groetjes Andy :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nou ken ik de 44 niet zo heel goed maar in de krukaslagers hoef je zoiets niet te zoeken lijkt me. Als die defect zouden zijn, geeft dat meestal een zwaar klapperend / takkend geluid, zeker bij iets gas geven. En meestal heb je dan ook problemen met de oliedruk.
Zit eerder te denken aan een motorsteun die niet (meer) deugt of dat er iets tegen de carrosserie dreunt.
En de koelventilator? Is die niet uit balans?
Motorsteunen zijn net nieuw. Na mijn weten loopt er ook niks aan tegen de carrosserie, maar ik zal dit nog eens onderzoeken.
Maar het blok zelf trilt ook erg, alleen bij stationair.
En als de fan uit balans was zou ik het over het hele toerenbereik wel merken, maar dat is niet zo.
Tevens is dat ding maar van plastic. Dat kan echt niet mijn hele auto laten trillen.
Groetjes Andy
10 jaar
8 bar compressie lijkt mij wel aan de lage kant
Is normaal. Al die blokken hebben dat. Vanuit de fabriek was het iets van 9 bar.
Heeft ook al 50 k op de teller staan.
10 jaar
Hoe hard loopt hij stationair ?
Veertjes van de vervroeger nog wel goed , niet te slap ?
Ontsteking afgesteld met de vacuumslang er af ?
Je weet zeker dat je geen vacuumlek hebt bij je inlaatsptuitstuk , ringetjes zijn goed ?
Het probleem is gelokaliseerd :)
Het bleek dat de motor met de koelkappen op een stang lag die de motor aan de voorkant met de zijschermen verbind.
Met andere woorden, de motorrubbers hadden geen nut meer omdat het blok meteen contact maakte met de carrosserrie en dus
alle trillingen flink versterkt werden.
Nadat ik de koelkappen had aangepast was het ineens stukken rustiger in de wagen :)
De motor loopt verder gewoon goed, tenminste zoals een twee pitter daf motor hoort te lopen.
Bedankt voor het meedenken en tot het volgende probleem :)
Groetjes Andy
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 44 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar