hallo
Mijn vrachtwagen een daf 65 uit 1994 maakt een zingend/jankend geluid als ik de koppeling intrap volgens mij is het t toplager maar weet het niet zeker.Want als ik de koppeling niet bedien hoor ik niks.
Ik heb daar de volgende vragen over.
hoelang zou ik er mee door kunnen rijden voordat ik niet meer zou kunnen ontkoppelen ?
En hoeveel werk zal het zijn om dit te vervangen?
En wie heeft hierin ervaring ivm nuttige tips want ik wil er zelf aan beginnen .
Alle tips zijn welkom
gr rene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vermoed eerder een defect druklager. Zodra de koppeling ingedrukt wordt, gaat deze meedraaien.....
het is echt af te raden om met een piepend toplager te blijven rijden ,heb nl alles kunnen vervangen drukgroep ,plaat ,toplager en druklager.Was ik er eerder bijgeweest had ik alleen het druklager hoeven te vervangen scheelde 400 euries maarja aldoende leert men zeggen ze.
13 jaar
Zolang je de koppeling niet intrapt staat het toplager stil.....En als je tijdens het rijden de koppeling zover intrapt dat de koppeling nog niet gaat slippen kun je het druklager behoorlijk beoordelen. het toplager kan dan geen geluid maken omdat jet nog stil staat...Het janken kan ook van de slippende koppelingsplaat komen.. In de beginperiode van het verplicht asbestvrije materiaal kwam het veel voor dat koppelingen het uitgilden..
Maar ja in alle gevallen moet de bak en de koppeling eruit en dam zou je alles kunnen vervangen door nieuw.
Een lager maak een ander geluid dan een koppelingsplaat en het geluid van de koppelingsplaat maakt hij alleen maar tijdens het slippen. Dus bij het loskomen of het aangrijpen..
Omdat ik me niet goed kan voorstellen wat voor geluid je werkelijk hoort, moeten we nog een andere mogelijkheid uitsluiten, nl de drukgroep.. De diafragma veer er in kan ook een hoog rammelend geluid maken bij ingetrapte koppeling. Ook daar kun je mee doorrijden.
Ook met een kapot top lager zou je door kunnen rijden, echter op het moment dat dat lager vast wil lopen heb je problemen met het schakelen. de synchromeshes in de versnelling bak krijgen dan voor hun kiezen..
Een kapot druklager moet je niet mee doorrijden je beschadigt dan de drukgroep (is misschien al zover)
Een jankende koppelingsplaat hoort thuis in de categorie schoonheidsfoutjes, en je hebt bij een oude auto kans dat de nieuwe plaat van het zelfde materiaal is...
PS, ik vergis me 10 jaar in het bouwjaar, in 95 waren de gillende platen al 10 jaar geen gemeengoed meer..
ja klopt helemaal maar toen we de versnel bak eraf hadden kwamen de kogels van het druklager mij al tegenmoet met als gevog dat de vingers van de drukgroep ook al beschadigd waren.
13 jaar
dus mijn verhaal is overbodig??
nee niet overbodig .ben allang blij dat hij het weer doet.
13 jaar
[quote=cor van jaarsveld]dus mijn verhaal is overbodig??[/quote]
In #3 vertelde TS al dat het klaar was...
mvg,
Hans.
ja Hans, de leeftijd , mijn ogen en de kleine lettertjes..
ik denk wel dat cor een dafmonteur is geweest??
13 jaar
eerst 56 Allgaier Tractoren, Vauxhall Opel Chevrolet, Rover,Engelse en Duitse Ford,VW, Scania, Volvo,Bedford en Daf, Stationaire motoren alle merken, en wat er nog meer te repareren viel..Benzine, petroleum, Diesel, LPG, 62-63 Centurontanks 6Na 64 Dealer van Simca, Chrijsler, 73 ookSunbeam, 78 Renault, 86 Subaru, 87 Alfa Romeo. en in 2000 gestopt.
Atijd de techniek gezocht als uitlaatklep.. Leefde me met Alfa helemaal uit..Droomde vroeger van electronica in de auto, Nu is het werkelijkheid. Maar de koppeling van de Daf vind ik ook leuk.. Zit op de bank en laat alles langskomen en glimlach om sommige teksten.
Van de 9 broers zijn er 2 huisarts geworden en 7 zaten in de auto's en nog 2 zwagers ook.Dealers van oa Trabant, Lada, Wartburg, Zastava, Fiat, Lancia, Peugeot, Kia, en Autoschade bedrijven.
de daf die ik heb is een paardenvrachtwagen die ik zelf heb gebouwd [1.5jaar]en is uit 1994 zelf ben ik blij dat er niet zoveel electronica in verwerkt is.Wel heb ik er dagelijks mee te maken op mijn werk[grondverzet].
13 jaar
Je werkte bij DAF??
met gebouwd bedoel ik mee dat het eerst een gesloten wagen was en ik hem heb omgebouwd tot paardenvrachtwagen.Nee ik heb niet bij daf gewerkt maar wel altijd in de techniek gezeten en voor monteur geleerd.
13 jaar
Paarden zijn nog leuker dan auto's (stuur ff een mail naar je)
Dag Cor
Indien je je afvraagt waarom Topics worden opgeschoond dan is wat hier boven staat een goede reden een Topic op te schonen.
Wij waarderen uw bijdragen, gelieve hou het wel bij het onderwerp. Al het overige graag per PM.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 65 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar