Daihatsu Cuore: 2x storing lambda sensor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000

Na kort gereden te hebben ging mijn lampje van het motor management branden. ANWB heeft computer uitgelezen en was een storing van de lambdasensor geweest, maar werkte nu weer goed volgens hem. Heeft gereset en lampje bleef uit. Naar huis gereden en ging goed. Volgende dag weer vertrokken en weer hetzelfde probleem, auto rijd wel goed en naar huis gereden.
Had wel het idee dat de auto de laatste tijd meer verbruikte maar dacht dat dit aan het koude weer lag, misschien heeft het hier ook mee te maken.
Ik lees veel berichten dat er sensors vervangen worden maar vaak niet het probleem oplossen, dus ben bang dat als ik naar de garage ga de sensor inderdaad zonder succes vervangen gaat worden.
Wie weet een oplossing of heeft een idee?

Auto heeft pas 24.000km gereden
Lucht en oliefilter zijn 3 mnd geleden vervangen

Ricardo-282

Geplaatst door Ricardo-282 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Cuore? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zonder de exacte foutcode moeilijk te zeggen. Als je de nummers van de codes nog weet dan even plaatsen.
Anders nog maar een keer uitlezen.
Beter om te repareren, wordt je brandstofverbruik weer beter.

rmc (0), 14 jaar geleden

lambda-sensor vervangen het is altijd de 1e die boven op het uitlaatspruitstuk zit.
en dit lost zeker wel het probleem op.

suc6

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is totaal niet zeker dat het de sonde zelf is. Kan ook bedrading zijn of een lekkend uitlaatspruitstuk om er maar 2 te noemen.

rmc (0), 14 jaar geleden

dat zou kunnen ja
maar neem maar van mij aan dat het de lambda-sonde is
het is een veel voorkomend probleem van dit type cuore en bij deze lambda-sonde gaat inwendig
de verwarmingsdraad stuk

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik neem nooit iets aan. Ik ga altijd eerst de foutcodes uitlezen en daarna meten en dan pas repareren c.q. vervangen.

Ricardo-282 (0), 14 jaar geleden

Even een update:
Alle stekkers gecontroleerd en zitten goed gemonteerd en zijn schoon.
Storing via accu gereset, even mee gereden en storing treed niet op.
Na ongeveer 2 uur weer gestart en het duurt nog geen 10 seconden of het lampje brand weer.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Toen je de storing via de accu gereset hebt, was de motor toen warm of koud?
Ik zou toch maar gaan laten uitlezen en dan de storingen (met nummers) hier plaatsen.

Ricardo-282 (0), 14 jaar geleden

De motor was toen nog warm na een rit van r'dam naar den haag.
Ik zal hem bij de dealer laten uitlezen en kijken wat er mis is.

Ricardo-282 (0), 14 jaar geleden

Vandaag uitgelezen en blijkt dat de Lambda-sensor op het spruitstuk defekt is. Kreeg geen code maar uitlezen was wel service. Repareren zou rond de €300,00 euro kosten en dat lijkt me wat veel dus ga even rondkijken wat een sensor kost en proberen deze zelf te vervangen, zit goed bereikbaar dus lijkt me niet zo moeilijk.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt beter een originele lambda-sonde gebruiken. Universeel doen het vaak niet goed en dan geef je dubbel geld uit.

rmc (0), 14 jaar geleden

Zoals ik al zei de lambda-sonde.
Let wel op die lambda-sonde wil nog wel eens erg vastzitten, je kan deze het beste bij een koude motor los draaien.
En net wat oldford zegt je kan beter een orginele sonde nemen.
Succes

Ricardo-282 (0), 14 jaar geleden

Ik heb vandaag gekeken en ging makkelijk los, was allemaal vrij schoon. Ik heb een sonde van Bosch gevonden, hebben al 30 jaar ervaring met lambda sondes en lijkt mij toch wel een merk waar je van op aan kan. Zijn volgens mij ook "first montage" leverancier van diverse merken.
Iemand een mening hierover voordat ik beslis?

[url=http://img683.imageshack.us/i/92099735.p...][img]http://img683.imageshack.us/img683/6375/...[/img][/url]

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Oosterse merken werken vaak met NGK. En die zijn net even anders. 30 jaar ervaring of niet, gewoon origineel kopen tenzij er een Bosch nummer op de sonde staat.
En een voordeel bij origineel is, dat je niet een stekker hoeft te maken of te verkloten, het past gewoon.

Ricardo-282 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, ik wil voor €200,00 minder best wel even kloten met een stekkertje maar dan wil ik wel zeker weten dat het werkt. Ik ga van jouw professionele ervaring uit en kies dus maar voor de duurdere maar zekere oplossing. Ik wil niet dat de bazin :-) stil komt te staan.

Ricardo-282 (0), 13 jaar geleden

Bij dealer geweest en was inderdaad de voorste sonde,deze vervangen en loopt weer goed, bedankt allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.