Beste mensen,
Misschien dat u mij kunt helpen.
Mijn achterruitverwarming werkt erg slecht.
Het lijkt wel op halve kracht.
Nu heb ik spanning en stroom gemeten bij stilstaande motor en een volle accu die dan precies 12 volt geeft.
Op de klemmen van de achterruit meet ik 10,5 volt, en hij trekt dan 6 ampere.
Tussen min van de ruit en min accu meet ik 0 volt. Dus daar zit geen verlies.
Tussen plus van de ruit en plus accu meet ik 1,5 volt.
Er gaat dus blijkbaar 1,5 volt verloren in de bedrading en schakelaar/relais.
Is dit normaal, of is dan mijn relais slecht?
Verder vind ik 6 a 7 ampere bij 11 tot 13 volt erg weinig.
Dat zou dan ongeveer 65 tot 85 watt zijn.
Is dat niet weing vermogen voor een achterruitverwarming?
Ik dacht dat dat meestal zo'n 150 tot 200 watt moest zijn.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Alvast heel erg bedankt.
Groeten, Guus
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Guus, die 1,5 volt verschil zal de slechte werking niet echt verklaren. Op zich vind ik dit ook vrij hoog maar het vermogensverschil is hooguit 10 Watt (bij 10,5V 63W en bij 11,5V 75W)bij een echt goede verbinding. Bij rijden is je accuspanning 14,4V dus op de achterruit circa 12,9V geeft 95W.
Ik vind die 6A wel wat laag. Bij rijden is dit dan weliswaar 7,4A. Waarmee is de zaak afgezekerd? Kun je bij beslagen ruit ook zien of alle elementen werken?
topic is van 18 november
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar