close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Sirion: Airco ventilator slaat aan uit aan uit om de 5 a 10 sec

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500

Ik heb een Sirion 2 1500.....paar maandjes oud
Het probleem is dat mijn airco om de 5 a 10 sec aan uit gaat (de ventilator draait dan volop)
Is dit normaal mijn garage zegt na een uur airco controle... NIKS MIS MEE...

Als ik in het kijk glaasje kijk dan komt er iets schuim vorming langs.

Tja iemand met een sirion2 die dit niet heeft..of is dit normaal

Gr, Ed

Geplaatst door

geebraac (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dit is niet normaal
je hebt een warme leiding van de compressor en een koude leiding naar de compressor
als de warme leiding te heet is is de druk in het systeem te hoog en kan uitgeschakelt worden door hoge druksensor voel aan de leidingen en je weet meer

andreas08 0
badge

16 jaar

Net even gekeken het is bij een koude start motor dus koud 9 sec aan 9 sec uit 9 sec aan enz
ik heb een lekkere koude buis maar geen warme........... of moet de motor dan eerst op temp zijn.
Klop het dan wel dat die bij een koude start al steeds aan uit aan uit gaat?

geebraac 0

16 jaar

Te hoge druk in het systeem..verstopping..condenserventilator die niet aanslaat..

Idd dat kan bij een koude start al mogelijk zijn, de compressor pompt onder hogedruk het gasvormig koudemiddel naar de condensor in, als die druk te hoog wordt schakelt de hogedrukschakelaar de compressor af.
Ligt eraan op hoeveel druk de schakelaar de compressor afslaat, meestal ligt dit tussen de 25 á 30 bar.

TheoStek 0
badge

16 jaar

Eigenlijk doet die dit altijd ook na een 1 uur rijden met airco aan.....en echt goed koud is die ook niet..... zeg maar kan net.

geebraac 0

16 jaar

Even ergen anders een airco check laten doen uitstroom temp 12,4 graden (is dat goed?)buiten temp 25,9
En dan staat er hoge druk 7.5
En lage druk 1.6

Diagnose te weinig r134a koudmiddel
Diagnose gas in ac systeem

Tja

Getest in 4 min aan twee slangetjes

geebraac 0

16 jaar

Hallo,

Ik zou de airco opnieuw laten afvullen.
Drukken zijn beide erg laag.
Uitstroomtemperatuur is ook aan de hoge kant.
Airco leeghalen, goed vacumeren en dan opnieuw afvullen.
Indien dit goed gebeurd zul je ook geen belletjes in het
kijkglaasje meer zien.
Gezien de leeftijd van de auto misschien een garantiegeval???

Succes, Pascal

Voor R134 a is een lage druk gewenst van +/- 2 bar dit komt overeen met 0.9 graden Celcius
Voor R134 a is een hoge druk gewenst van +/- 13.7 bar dit komt overeen met 54.5 graden Celcius

Voor het herleiden van de relatie tussen druk en temperatuur zijn tabellen.

Ieder koelmiddel heeft zijn eigen tabel.

Een helder kijkglas is slechts een indicatie voor de vulling. Het kan ook bij een juiste vulling bellen laten zien, bijvoorbeeld als er in het voortraject een verstopping aanwezig is.

Drukken temperaturen gemeten op de juiste plaatsen geven de werking weer, verder is het ook van belang dat er voldoende lucht over de verdamper en de condensor stroomt.


Gr.

Luc

Kneepkens 0

16 jaar

Nou Pascal.........zo leer je nog es wat

Hans4040 1320
badge vip badge

16 jaar

Gewenst wat is dat.

De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en de omgevingstemperatuur, verhoging van temperatuur, verhoging van druk, verlaging van temperatuur, verlaging van de druk.
Het is slechts een moment opname vandaag kan de druk laag zijn en overmorgen hoger.
Voor een korrekte meting zal de nakoeling en oververhitting uitgerekend moeten worden.

Dan vergeet je de compressoren met een vast en variabel slagvolume, deze hebben beiden andere werkdrukken, er kan dus niet vanuit gegaan worden wat gewenst is.

Een druk van 2 bar komt NIET overeen met 0.9 graden celsius, dit is 0 graden, dan denk ik dat mijn manometerset liegt.
0,9 graden celsius verdampingstemperatuur is bij een druk van 3 bar.

We kunnen niets wensen.

TheoStek 0
badge

16 jaar

[quote=Kneepkens]Voor R134 a is een lage druk gewenst van +/- 2 bar dit komt overeen met 0.9 graden Celcius
Voor R134 a is een hoge druk gewenst van +/- 13.7 bar dit komt overeen met 54.5 graden Celcius

Voor het herleiden van de relatie tussen druk en temperatuur zijn tabellen.

Ieder koelmiddel heeft zijn eigen tabel.

Een helder kijkglas is slechts een indicatie voor de vulling. Het kan ook bij een juiste vulling bellen laten zien, bijvoorbeeld als er in het voortraject een verstopping aanwezig is.

Drukken temperaturen gemeten op de juiste plaatsen geven de werking weer, verder is het ook van belang dat er voldoende lucht over de verdamper en de condensor stroomt.


Gr.

Luc[/quote]
Dit is allemaal letterlijk overgenomen uit de boekjes of de schuifmal.
In de praktijk klopt dit niet helemaal.

Grtz, Pascal

[quote=TheoStek]Gewenst wat is dat.

De druk in het systeem wordt bepaald door de vulgraad en de omgevingstemperatuur, verhoging van temperatuur, verhoging van druk, verlaging van temperatuur, verlaging van de druk.
Het is slechts een moment opname vandaag kan de druk laag zijn en overmorgen hoger.
Voor een korrekte meting zal de nakoeling en oververhitting uitgerekend moeten worden.

Dan vergeet je de compressoren met een vast en variabel slagvolume, deze hebben beiden andere werkdrukken, er kan dus niet vanuit gegaan worden wat gewenst is.

Een druk van 2 bar komt NIET overeen met 0.9 graden celsius, dit is 0 graden, dan denk ik dat mijn manometerset liegt.
0,9 graden celsius verdampingstemperatuur is bij een druk van 3 bar.

We kunnen niets wensen.[/quote]
Met "gewenst' bedoelde ik dat ik de druk/temperatuur niet graag onder de 2 bar zie komen ivm bevriezen.

Je hebt gelijk om te zeggen dat oververhitting en onderkoeling van belang zijn, deze waarde worden vaak "vergeten".

Onderkoeling is van belang bij systemen met een TEV.
Oververhitting is van belang bij systemen met een vaste doorlaat "orifice".

Ik moet je bekennen dat ik niet in de auto airco's zit, maar in de stationaire koeltechniek.


Het is dus van belang vooraf te controleren wat voor een systeem gebruikt wordt.

R 134a heeft bij 2 Bar wel degelijk een temperatuur van 0.9 gr.
Ik gebruikte de overdruk waarde en mogelijk gebruik jij de absolute waarde.. Dit scheelt 1 bar ofterwel 1000mBar luchtdruk die we van moeder natuur krijgen.

Ik denk dat we de discussie niet verder hier moeten voeren, daar helpen we de vraag steller niet mee.
Je bent van harte welkom om me te mailen.

Gr.

Luc

Kneepkens 0

16 jaar

Auto is terug naar de garge geweest en opnieuw gevult temp meter in uitblaas rooster geeft aan 7 graden
Het aan en uit slaan om de zoveel sec doen alle sirions heb ik nog even gecontroleerd bij de dealer.



Maar echt koel wordt die niet.
Airco moet eigenlijk bijna op volle toeren draaien om het toch iets fris te krijgen.

Gr,Ed

Mij vorige auto ....Zafira... was wel altijd snel lekker koel.

geebraac 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Sirion of stel zelf een nieuwe vraag.