auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu Cuore: Betekenis knippercode?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: EJ-VE 989cc

Beste mede forum-gebruikers,

Sinds gisteren brandt het lampje van de brandstofinspuiting op mijn dashboard (continu). Nu heb ik niks aan de auto gemerkt, maar ik vind het toch niet echt prettig om hier mee door te rijden dus ben vandaag op zoek gegaan. Op de OBD2-stekker heb ik pen 5 en 12 kort-gesloten (en niet pen 4 en 6 zoals het boek van Olving beweert), waarop ik foutcode 23 krijg, geen andere foutcodes. Nu staat deze foutcode niet vermeld in de vraagbaak van Olving, en ook kan ik dit op het internet niet vinden.
Weet iemand wellicht wat knippercode 23 betekent?

Bijzonderheid is dat als ik de ECU reset door de accu een seconde of 20 los te koppelen, en deze geen foutcode meer geeft, hij bij de eerste keer starten geen waarschuwingslampje geeft. Pas als ik de motor uit zet en opnieuw start, begint na 2 seconden het waarschuwingslampje te branden. Dit blijft dan zo bij volgende keren starten.

2e vraag: weet iemand een goed manual/werkplaatshandboek te vinden van de daihatsu cuore (liefst download maar wil er best voor betalen). Toen ik vorig jaar deze auto kocht kon ik niets anders vinden dan Olving, maar die heeft me al meedere keren teleurgesteld...

Dank alvast voor jullie reacties!
Sander

Geplaatst door

SanderW (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Anders de auto even (laten) uitlezen. Krijg je P-codes. Kunnen veel meer mensen je helpen.
Overigens OBD2 wordt alleen in Amerika en Canada gebruikt, hier hebben we EOBD.

oldford 0
badge

15 jaar

Was inderdaad van plan om m maandag of dinsdag te laten uitlezen (heb zelf geen kabel en software), maar hoopte dat iemand wellicht een lijst met knippercodes zou hebben.

Zodra ik de p-codes heb plaats ik weer een bericht.

SanderW 0

15 jaar

Zojuist laten uitlezen.

Ik kreeg code PO135: "front oxygen sensor heater signal".

Volgens de monteur is dit de lambdasonde. Hij gaf aan dat de sonde nog wel werkt, maar traag reageert. Hij adviseerde om de sonde tzt een keer te vervangen. Kost 250 euro excl uurtarief.

Zou het kunnen dat de kabel niet goed is en ik alleen die hoef te vervangen? Of dat de sensor vies is en ik die moet schoonmaken?

Ik heb overigens al een (nieuwe) Bosch-sensor gevonden voor dit type auto voor 100 euro, dus dat scheelt al een hoop...

Graag jullie mening, alvast dank voor de reactie.

Ps. heeft iemand een mooie werkplaatshandleiding voor de cuore L251 uit 2003?

SanderW 0

15 jaar

P0135 betekent dat de verwarming van de voorste Lambda-sonde niet meer werkt.
Kan bedrading zijn, of een zekering, of de sensor.
Hoop voor je dat die Bosch wel hetzelfde is, anders is het nu 100 euro en starks nog een keer 250.

N.B.: Of de monteur die je dit vertelde moet op (herhalings) cursus of zijn apparatuur is niet echt goed.

oldford 0
badge

15 jaar

Even een update en een nieuwe vraag:

Heb de Lambda-sonde inmiddels doorgemeten: ik heb een onmeetbare weerstand over de 2 draden van het verwarmingselement van de sonde, dus die zal kapot zijn. Nieuwe is besteld.

De vraag:
Inmiddels heb ik in de afgelopen weken 2 keer meegemaakt dat na een lange rit (1-1,5 uur) op de een of andere manier de ECU uitgeschakeld lijkt te worden. Het lukte namelijk na die 2 ritten niet meer om te starten. Het controlelampje van de ECU ging in het geheel niet aan, niet bij het contact maken en tijdens het starten (terwijl dit lampje al weken continu aan is vanwege de defecte lambdasensor). Ik heb beide keren de zekering van de ECU er een tijdje uitgehaald en weer terug in gedaan, waarop het controlelampje weer aanging en ik de auto gewoon weer kon starten.

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? Het is niet na elke rit, ook niet na elke lange rit. Als het een slecht contact ergens zou zijn, zou ik verwachten dat het lampje af en toe uit valt. Dit is 1 keer gebeurt tijdens het rijden, maar aangezien de auto toen gewoon door reed zou ik verwachten dat de ECU gewoon door blijft werken.

Dank voor de reacties alvast.

Krijg deze week zelf een tool binnen om zelf de EOBD uit te lezen, wellicht dat dat nog aanvullende info kan geven.

SanderW 0

15 jaar

Sander heb je het e c u relais gecontroleerd op juiste werking of zit hier je bedrading goed??

daan

daandc 0
badge

15 jaar

Goed idee, Daan. Ik heb dit weekend zitten zoeken, maar heb helaas geen beschrijving van welk relais van de ecu is. Ik heb in het zekeringenkastje onder de motorkap 3 relais gevonden die volgens mijn voertuigboekje niet van de ecu zijn. Achter het dashboard heb ik vlak bij de ecu nog 6 relais gevonden. Heb helaas geen beschrijving kunnen vinden welk relais waarvoor dient...

Heeft iemand documentatie over welk relais waarvoord dient? Dan kan ik dat relais + de bedrading ervan gaan controleren.

SanderW 0

15 jaar

Staat ook niks in de deksels( e f i hoofd relais ) o.i.d ??

Bibliotheek in de buurt daar hebben nog wel eens vraagbaakjes liggen kopie maken en klaar is sander !!

Of anders bij e c u bedrading spieken en de kleur volgen.

Dit is wel gevaarlijk om er van uit te gaan ( mijn ervaring)

daan

daandc 0
badge

15 jaar

Deksels al bekeken, staat het niet in. Voertuigboekje bekeken: staat het niet in. Vraagbaak van Olving heb ik zelf: staat het niet in. Bibliotheek : geen andere boeken over cuore L251. Internet: tot nu toe nog geen andere manual of iets dergelijks gevonden. Op dit forum had ik al eerder de vraag gesteld of iemand een goede manual weet die ik kan kopen, maar ook daar heb ik geen reactie op.

Iemand anders die wellicht weet waar het relais van de ecu zit?

Anders wordt het inderdaad zoals je zegt Daan ouderwets zoeken en draden volgen...

SanderW 0

15 jaar

Even een update over de twee hieronderstaande problemen (1 lambdasonde en 2 haperen/afslaan tijdens rijden) om toch ook nog wat bij te dragen aan mogelijke oplossingen.

1 Lambdasonde.
Ik heb geen orginele lambdasonde gekocht maar een universele van Bosch. Uiteraard wel gekeken of deze specifiek voor de Cuore L251 geschikt was. Na kruipolie met veel moeite verwijderd, zat erg vast. Helaas bleek alle schroefdraad van het uitlaatspruitstuk er mee uitgekomen te zijn. ik had van tevoren al gelezen dat je soms even de tap er doorheen moet halen, maar dat had in mijn geval geen zin meer, omdat er gewoon helemaal niks meer over was. Lastig probleem.
Ik heb met veel moeite een moer gevonden met de juiste maat: M18 met spoed 1,5. Bijna alle leveranciers leveren alleen spoed 2,0.
Vervoglens heb ik de voorbumper eraf gehaald, uitlaatspruitstuk afgekoppeld, en hebben we de moer op de oude opening van het uitlaatspruitstuk gelast, en daar vervolgens de nieuwe sensor ingezet. Wel gecontroleerd dat de sensor ver genoeg in het spruitstuk uitstak omdat de sensor wel nog wat moet kunnen meten. Toen alles weer in elkaar gezet, en het werkte gelukkig allemaal prima. Geen storingscode meer, bij uitlezen (heb inmiddels zelf apparatuur) werkt de lambdasensor mooi.

2. Haperen/afslaan tijdens rijden.
Bij gebrek aan een goed schema of literatuur heb ik op de ouderwetse manier de relais van de ecu en van de brandstofpomp gevonden en vervangen (mocht iemand interesse hebben in een overzicht van welk relais waarvoor dient kan hij even mailen). Helaas geen effect, toch nog meerdere malen uitvallen van de motor tijdens het rijden. Toen met gestarte auto alle draden rondom de ECU getest. Uiteindelijk heb ik gisteren gevonden dat er een slecht contact zit in het zekeringenkastje onder de motorkap. Ga deze week kijken waar het precies zit, waarschijnlijk zal het een slecht contact zijn bij de zekering van de ecu.

Dank voor alle hulp bij deze zaken.

Sander

SanderW 0

14 jaar

Netjes sander uiteindelijk toch zelf opgelost .

grt daan

daandc 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.