vandaag met mijn mini(met daihatsu motor) voor APK geweest, paar kleine dingen die snel verholpen waren maar het grootste probleem is het CO gehalte van 13%. DE dealer gebeld of ze wilden helpen maar volgens hen is er niets af te stellen, je moet dus alles checken.
Omdat ik zelf geen CO meter heb is het wel wat lastig, maar er blijft wel een lichte zwarte rook uit de uitlaat komen, wanneer je flink gas geeft dan komt er een zwarte wolk uit.
Naast de zwarte rook is het benzine verbruik ook extreem hoog, dus hij krijgt te veel benzine naar mijn mening maar hoe kun je dit regelen?
Er is geen kat aanwezig, lambdasonde heb ik al uitgewisseld en ook een nieuwe temp. sensor.
iemand een tip?
groeten, Stefan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vacuumslang lek , uitlaat niet lek voor de lambdasonde ?
ik heb alle vacuumslangen vernieuwd, maar ik ga ze inderdaad nog eens allemaal nakijken.
ondertussen heb ik een kleine lekkage gevonden bij een injector, maar dat is te weinig om het hoge verbruik te veroorzaken naar mijn mening.
uitlaat lekt niet, deze heb ik vorige week helemaal afgesloten, hij lekte net na de lambdasonde.
12 jaar
lekkage bij injector is verholpen, alle vacuum slangen waren verbonden en niet lek. toch maar het inlaatspruitstuk eraf gehaald om te kijken of de pakking nog goed afsloot, dit was wel het geval.
Nu was mijn thermoschakelaar voor de fan stuk dus daar kon ik nu makkelijk bij, en direct maar de thermostaat bekeken. deze bleek kapot en bleef open staan(waarschijnlijk nood reparatie geweest). dus deze ga ik er nu inzetten. maar geen idee of dit een oplossing is.
12 jaar
nog steeds geen tips?
het gekke is dat zodra ik de brandstof pomp uitzet, de motor mooier gaat lopen totdat hij afslaat. en dat duurt wel een minuut ofzo.
alleen stationair uiteraard, zodra je gas geeft is er te weinig benzinetoevoer.
12 jaar
waarschijnlijk is het probleem opgelost, distributie stond goed en ook de kleppen hadden maar een minuscule afwijking.
omdat ik nu alles had gecontroleerd twijfelde ik of de vacuumslangen wel correct waren aangesloten, dus gewoon domweg wat slangen gewisseld en bij 1 slang was er een duidelijk verschil. de motor liep meteen veel mooier en de zwarte rook is weg.
nu ga ik maandag weer voor de apk om te kijken wat het co nu is.
will be continued...
12 jaar
slangen waren inderdaad verwisseld, de MAP sensor zat op een verkeerde aansluiting waar geen juiste vacuum was.
12 jaar
Bedankt voor het plaatsen van de oplossing.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar