De motor wordt te warm volgens de orginele temp.meter in de auto.
Wat heb ik gedaan:
- Thermostaat gecontrolleer(zit een nieuwe in) deze opent mooi voor het kookpunt
- nieuwe thermoschakelaar voor de fan(fan gaat draaien zodra de temperatuur in het thormostaat huis rond de 90/95 graden is) ik heb een externe thermometer in de auto waarvan de sensor in het huis zit.
- waterpomp gecontroleerd of deze geen geluid maakt en of de schoepen er nog op zitten. dit was allemaal goed.
- nieuwe temperatuur sensor geplaatst
- nieuwe tellerunit geplaatst
Als ik de temperatuur meet (zodra de thermostaat open is) op de bovenste en onderste radiateur slang dan zijn ze beiden rond de 80 graden. Zodra de fan aanslaat gaat de temperatuur uiteraard omlaag. Ik meet dit allemaal met een ir thermometer.
als ik nu dus ga rijden dan is binnen 10 min de temperatuur in het max en deze wordt ook niet minder door rijwind of de fan. vervolgens kookt wel mijn koelvloeistof eruit.
het lijkt alsof de temperatuur boven in het blok veel te hoog wordt terwijl onderin het blok bij het thermostaat huis de temperatuur netjes blijft. nu zou het een te rijk mengsel kunnen zijn maar deze auto heeft een ecu.
Iemand een idee?
Groeten,
Stefan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is de staat van het koelsysteem , koelvloeistof schoon of roestbruin , radiateur inwendig niet verstopt.
Koppakking lek.
Ik heb er geen verwarmingsunit meer in, deze is dus doorgelust. verder is de koelvloeistof schoon. Ook de radiateur heb ik doorgespoten, hier kwam ook geen zooi uit.
Inmiddels heb ik de kop eraf gepakt, pakking is niet door ook geen scheur in de kop of het blok zelf. Pakking had wel wat plekjes die er niet oke uitzagen maar dat zit op plekjes die niet grenzen aan de cilinders. maar nu moet ik hem toch vernieuwen dus dat is dan ook opgelost.
12 jaar
Begrijp de handelswijze niet helemaal , maar inderdaad we zullen zien of het probleem is opgelost als er een nieuwe koppakking in zit.
Succes.
De radiatuer doorspuiten betent niet dat hij echt schoon is.Gewoon een nieuwe of ruil en ik ben er zeker van dat het probleem over is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar