close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Charade: Motor wordt te warm, kachel binnen koud

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Sinds afgelopen donderdag het volgende probleem.

Motor wordt te warm, staat binnen enkele minuten snel bij de H, koelvloeistof is zo warm dat deze in het overstortbakje rookt, bovenste slang van radiateur is ook zeer warm, onderste slang is lauw, radiateur-fan slaat niet aan. Koelvloeistof is smerig (zwart), maar is niet vettig. Ook de olie zelf ziet er goed uit (geen koffie met melk-kleur of schuim).

ANWB wegenwacht is erbij geweest, hij verdenkt de thermostaat zodat er geen circulatie van het koelwater is. Maar de kachel binnen geeft dan nog steeds koude lucht, en als het de thermostaat is dan zou de kachel toch gewoon warm moeten worden?

Ik vermoed zelf dat de waterpomp stuk is. Kan het dit zijn, of nog iets anders?

Dank en gr,

Bert Jan

Geplaatst door

bjauto (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

inderdaad als de thermostaat stuk is wordt de kachel ook warm zou in eerste instantie ook denken waterpomp kun je zien in de radiateur of expansie vat doorstroming is, ik sluit thermostaat uit

jan5047 0
badge

11 jaar

Systeem leeg laten lopen , goed spoelen , kachelslangen onder de motorkap los maken en radiateurtje rechtstreeks door spoelen , moet flink doorstromen, kan best verstopt zitten.
Thermostaat zou ik zowiezo vervangen.
Vullen met verse koelvloeistof , eventueel ontluchten , en kijken wat er gebeurt.
Waterpompen gaan niet zo bij snel defect .
Ik zou niet raar opkijken , dat je bij een defecte koppakking uit komt.

kaleido 1 6875
badge vip badge

11 jaar

Gisteravond probleem gevonden: waterpomp, schoepenwiel zit helemaal los (dit verklaart ook het geratel dat bij ongeveer 2500 tpm hoorbaar was.

Omdat het nogal lastig blijkt om de waterpomp te verwijderen heeft de monteur het hele riemenstelsel losgehaald, incl. dictributieriem. Die zit er inmiddels 70.000 km op dus daar komt ook een nieuwe op. En de radiateur ziet er ook niet helemaal jofel meer uit (er mist ongeveer 50% van de koelvinnetjes), dus ook een nieuwe...

Olie e.d. gecheckt: koppakking is gelukkig nog OK.

M.a.w. opgelost!

bjauto 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.