Ik heb sinds kort een probleem met mijn Daihatsu Cuore uit 1997.
Ik heb afgelopen week een grote beurt uitgevoerd bij mijn Cuore. Voordat ik dit heb gedaan liep hij goed, héél af en toe had ik bij het gasgeven dat de auto inhield, maar daar schoot hij vaak zo weer doorheen. Mede daarom wilde ik even nieuwe bougies e.d. monteren.
Tijdens de grote beurt heb ik het volgende gedaan:
- Kleppendekselpakking vervangen
- Bougies vervangen
- lucht- en oliefilter vervangen
- olie ververst
- Vacuumslang was ingescheurd dus deze is ook vervangen.
Echter, toen ik de bougiekabels wilde terugklikken op de bougie was er 1 kabel die met geen mogelijkheid de 'klik' wilde geven. Vervolgens kwam ik erachter dat er wat roest in zat. Toen heb ik de kabel van de verdelerkap gehaald en trof daar allemaal corrosie aan.
Toen maar even de hele verdelerkap gedemonteerd. De rotor bleek ook behoorlijk op zijn eind en er zat aardig wat roest/corrosie in de verdelerkap. Het puntje aan de binnenkant van de verdelerkap die normaal in moet veren (zit in het midden en drukt normaal tegen rotor aan) zat ook helemaal vast en veert niet meer terug. Toen besloten om nieuwe bougiekabels, rotorkap en rotor te halen. Deze zijn inmiddels geinstalleerd en sindsdien schokt de motor heel erg. Bougies heb ik afgesteld op 0.95mm.
Hij loopt niet meer mooi stationair, als de motor koud is stottert en schud hij heel erg bij het optrekken en schakelen. Elke keer bij het op laten komen van de koppeling begint alles te schudden. Daarnaast maakt hij meer geluid dan voorheen.
Eenmaal een beetje warm stopt het schokken en schudden tijdens het optrekken en schakelen. Echter heeft hij wel zo nu en dan nog de 'dip' tijdens het gasgeven. Daarnaast heb ik het gevoel dat m'n auto minder vermogen heeft.
Ik heb ook het idee dat er meer rook uit mijn uitlaat komt.
Wat kan het probleem zijn? Ik zou echt niet weten waar ik het moet zoeken!
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je origineel spul gebruikt? Mijn ervaring met deze auto's is dat je beter origineel spul kan gebruiken. Normaliter is aftermarket prima, maar met deze auto's gaat dat niet altijd op.
Wauter, bedankt voor je reactie.
Ik heb spullen besteld bij CarTal. Dat betekend volgensmij dat het geen origineel spul is.
Het rotortje en verdelerkapje komt overigens bij de daihatsu dealer vandaan en is dus wel origineel (precies hetzelfde als het oude). Kan het kwaad om bijvoorbeeld een imitatie oliefilter te gebruiken dan?
Het stotteren is nu echter wel veel minder. Waar ik nu achter ben gekomen is dat alle 3 mijn bougies pikzwart zijn!
Heeft iemand een idee?
14 jaar
Die zwarte bougies duiden toch op een onjuiste verbranding. Klepspeling wel op order?
CarTal heeft goed spul. Vaak zijn de aftermarketmerken die zij verkopen, hetzelfde als OE.
Imitatie oliefilter hoeft geen probleem te zijn. Voor zover het imitatie is. Dajhatsu maakt zelf geen filters, en het is goed mogelijk dat het 'imitatie'-merk waar je het over hebt, uit dezelfde fabriek komt als waar Daihatsu het koopt. Neem iig wel een gerenommeerd merk: AMC, Knecht of Mann bijv.
Is je Cuore nog een L201 of een L501? Verschil is carburateur of injectie. Je kan deze code terugvinden in het chassisnummer.
Mijn Cuore is met injectie, gebruikte oliefilter van AMC.
Wat ik vreemd vind is dat de auto voordat we de grote beurt hadden gegeven nog gewoon goed liep en de bougiekleur mooi koffiebruin was.
Ik ben zelf niet een dusdanige auto-expert dat ik alles zonder hulp kan doen. Hoe contoleer je de klepspeling? Is het verstandig om de auto naar de dealer te brengen ofniet? Vooral uit kostenoogpunt vind ik dat altijd lastig, de auto is natuurlijk niet meer zo veel waard dus een hele dure reparatie zit ik niet op de wachten.
14 jaar
Je bent geen auto-expert, maar doet wel zelf een grote beurt? Je hebt wel de klepdekselpakking vervangen, maar niet naar de klepspeling gekeken? Gemiste kans in mijn ogen
Het is goed mogelijk dat de combi oude delen, slechte klepspeling elkaar enigszins in evenwicht hielden (voor zolang dat goed gaat natuurlijk) . Indien je niet weet hoe dit moet, zou ik toch maar ff een garage opzoeken. In een forum hier uitleg over krijgen is niet voldoende.
Overigens is niet gezegd dat dit het probleem is, maar dat het mogelijk is. Er zijn nog talloze faktoren die invloed kunnen hebben. De bougiekabels bv zijn echt een bottleneck bij deze. Hier heb je echt de juiste voor nodig ivm weerstand.
Mijn zwager is automonteur en heeft mij geholpen bij de grote beurt. Zal hem vragen de klepspeling te controleren. Bougiekabels heb ik ook nieuw gekocht bij de beste mensen van CarTal, volgens hun de juiste voor mijn cuore (op kenteken gecontroleerd). Weet jij welke ik nodig heb?> Welke weerstand?
bedankt tot zo ver!
14 jaar
Ik ben vanmorgen stil komen te staan met mijn auto. Het was erg druk op de weg waardoor ik ongeveer 30min in zijn 1e en 2e versnelling heb gereden. Na 15 min begon de auto te trillen en stotteren. Vervolgens kwam ik bij een stoplicht amper meer weg en liep de auto nog maar op één cilinder! Enorme pluimen uit de uitlaat (wit/blauw/grijs). Door de kou kon ik niet goed bepalen wat nou normaal was en wat niet. Tevens rook ik een benzinelucht in de rook uit te uitlaat. Ik heb de auto in de berm gereden en de wegenwacht gebelt. De monteur van de wegenwacht heeft alles gecontroleerd. Ontsteking was volgens heb goed, de verdelerkap en rotor ook. De bougies waren enorm vet en zwart. Deze heeft hij schoongemaakt en vervolgens loopt de auto weer prima.
Verder kreeg ik van de week nog de tip om de accupolen tegen elkaar aan te leggen zodat er interne kortsluiting ontstaat. De accu er natuurlijk tussenuit. Dit zou er voor zorgen dat het RAM geheugen wordt verwijdert en dat bepaalde gegevens opnieuw bepaald moeten worden. Komt iemand dat bekend voor? Ik heb het gedaan en geen verschil.
Volgens hem zit er 'troep' in de cilinders. Iemand enig idee met deze informatie?
alvast bedankt!
14 jaar
Ik denk dat het tijd wordt voor een bezoekje aan de dealer, voordat je van alles kapot maakt. Of weer stil staat zoals vanmorgen.
Je kunt wel door blijven modderen, maar het probleem gaat echt niet vanzelf weg.
En ook het benzineverbruik zal op dit moment wel niet meer zijn zoals het moet zijn, er Zal wel een hoop meer door gaan.
Kosten verdien je dus zo weer terug met de huidige benzineprijzen.
Gister toch nog even met 2 automonteurs het een en ander nagelopen.
Wat bleek:
Het vacuumslangetje wat tussen het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel zit hebben we tijdens de grote beurt vervangen. Het oude slangetje zag er slecht uit en was bij het uiteinde ingescheurd. Gelukkig het oude slangetje wel bewaard. Toen we gister door het oude slangetje wilde blazen bleek deze dicht te zitten vanaf beide kanten. Het nieuwe slangetje is gewoon een open slang.
Dit verklaart het probleem. Via dit open slangetje wordt olie aangezogen en komt rechtstreeks bij het inlaatspruitstuk terecht. Zodoende komt er iedere keer olie in de motor terecht wat er voor zorgt dat de bougies pikzwart en nat worden. Deze kunnen op een gegeven moment niet meer vonken en de auto loopt dan nog maar op 2 of 1 cilinder(s).
Toen toch maar weer het oude slangetje erop gezet en een proefrit gaan maken. Alles weer als vanouds (voor zover wij dat konden horen). Geen vermogensverlies en haperingen. Na ongeveer 30km te hebben gereden hebben we de motorkap weer even open gemaakt. Doen bleek er wat olie via de oliedop(op het kleppendeksel) naar buiten te zijn gekomen.
Zowel de meneer van de wegenwacht als de twee monteurs hebben het vermoeden dat er wat vuil in de motor zit. Nu is het idee om een reinigingsbeurt uit te voeren met motor Flush. We gooien de flush bij de olie die er nu in zit. Vervolgens ga ik 100 á 150 km rijden en daarna verversen we alle olie.
Ik lees op internet dat 30min stationair laten draaien ook voldoende is. Iemand ervaring?
Ik heb 4 vragen:
- Weet iemand of dat vacuumslangetje dicht hoort te zitten of dat die gewoon open moet zijn? (lijkt me niet dat ze expres een dicht slangetje monteren?)
- Indien het slangetje open hoort te zijn, hoe kan er dan voor gezorgd worden dat er geen olie meer wordt aangezogen het inlaatspruitstuk in?
- Hoe kan voorkomen worden dat de olie via de oliedop naar buiten komt?
- Is behandeling van de motor met Flush slim om te doen? Stationair of rijdend?
14 jaar
Het vacuum slangentje tussen klepdeksel en inlaatspruitstuk is voor zien van een restrictie.
Je kan hem zien zitten in de slang kleine verdikking.
Oké, bedankt voor de info! Dat verklaart dan dus ook het slechte lopen van de motor. Wat houdt zo'n restrictie precies in?
Heb even research gedaan. Is er iemand die ervaring heeft met het gebruiken van Flush?
Ik heb meerdere opties:
-Slick 50 (schijnt troep te zijn?)
-Forté Motor Flush (bijna alleen maar goede berichten over gelezen)
-Wynn's schijnt ook iets te hebben maar kan daar weinig over vinden, iemand?
En is er iemand die kan verklaren waarom de olie via mijn oliedop eruit komt? OF liever hoe we dat kunnen verhelpen?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Cuore of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar