Daihatsu Move: Daihatsu Move: is mijn koppeling normaal of versleten?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3-cyl.

Gisteren een Daihatsu Move gekocht. 153.000 op de teller. Hij rijdt prima en is in goede staat. APK tot jan. 2010, geleverd en onderhouden door een officiele Daihatsu dealer met een goede reputatie.

Omdat ik niet weet hoe een Daihatsu koppeling normaal aanvoelt, de volgende vraag. Mijn koppeling voelt nogal 'zwak' aan. Tijdens het schakelen laat ik de koppeling eerst opkomen, en geef dan pas gas bij. Hij pakt wel volledig, maar het voelt aan alsof de koppeling er lang over doet om volledig op te komen.

Wegrijden vanuit stilstand geeft geen enkel probleem, de koppeling slipt niet. Als ik 'm in z'n 5 zet, gas geef en de koppeling laat opkomen, dan slipt hij wel. Uiteindelijk pakt hij wel, maar dat duurt even. Normaal doe je dat natuurlijk niet, in z'n 5 optrekken. Maar ik wilde even voelen hoe de conditie van de koppeling is.

Is dat normaal voor een Move, of begint de koppeling toch te slijten? Wat kost het vervangen van een koppeling bij een Daihatsu dealer (alleen de platen, vermoed ik)? Een schatting: 300 euro, 500, 800? Ongeveer?

Elk advies is welkom. Bij voorbaat dank,

Jameson

Geplaatst door Jameson (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Move? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als jij gewoon kunt wegrijden zonder slippende koppeling en als jij op de snelweg rijd en trapt ineens volgas in en hij slipt niet dan liet ik hem lekker zitten duurt best wel lang voordat en koppeling slijt als hij echt gaat slippen in zijn 5 bij normaal rijden dan is hij aan vervanging toe

Jameson (0), 15 jaar geleden

[quote=robby10030]als jij gewoon kunt wegrijden zonder slippende koppeling en als jij op de snelweg rijd en trapt ineens volgas in en hij slipt niet dan liet ik hem lekker zitten duurt best wel lang voordat en koppeling slijt als hij echt gaat slippen in zijn 5 bij normaal rijden dan is hij aan vervanging toe[/quote]
Kijk, daar kan ik wat mee. Goed nieuws voor mijn portemonnee. Bedankt !

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je nog wel vrije slag op je pedaal? anders de koppelings-kabel iets terug stellen.

Jameson (0), 15 jaar geleden

[quote=berendonck]Heb je nog wel vrije slag op je pedaal? anders de koppelings-kabel iets terug stellen.[/quote]
Goede tip! Er zit totaal geen vrije slag op dus het kan best dat de kabel gewoon te strak staat.
Ik kijk ernaar als er wat minder ijs op mijn autootje zit :-)

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

ik vermoed dat deze hydraulisch is[quote=Jameson][quote=berendonck]Heb je nog wel vrije slag op je pedaal? anders de koppelings-kabel iets terug stellen.[/quote]
Goede tip! Er zit totaal geen vrije slag op dus het kan best dat de kabel gewoon te strak staat.
Ik kijk ernaar als er wat minder ijs op mijn autootje zit :-)[/quote]

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

Heeft volgens H-base een kabel.

Jameson (0), 15 jaar geleden

Misschien een beetje laat, maar ik wil Berendonck alsnog bedanken voor zijn gouden tip.

De koppeling stond inderdaad veel te strak. De kabel was in orde; schoon, niet gerafeld enz.

Op het draaipunt van het koppelingspedaal zit een stelschroef waarmee de vrije slag ingesteld kan worden. Die heb ik losser gezet. Nu heb ik een vrije slag van 2-3 mm. De koppeling grijpt nu volledig aan. Hij slipt niet meer. Bovendien voelt hij nu aan als een 'gewone' koppeling. Geen problemen met schakelen, dus hij kan ook nog steeds volledig ontkoppelen.

Opgelost. Berendonck, bedankt !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Move of stel zelf een nieuwe vraag.