Daihatsu Applause: handrem afstellen

Bouwjaar: 1990

Ik heb een remklauw R.A. geplaatst, remsysteem is nu goed.

Het lukt mij niet om de handrem goed af te stellen.

Er zit een inbus schroefje achter de klauw waar je de fijn-afstelling mee regelt.

Draai ik deze zover dat de handrem op de klauw goed pakt dan blijft de remklauw iets te vast zitten als ik de handrem er af doe.

Ik rijd nu maar als ik gebruik wil maken van de handrem dan moet ik deze erg ver omhoog trekken om iets remkracht van de handrem te hebben.

Wat doe ik niet goed?

Frans P.

Geplaatst door Frans P. (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Applause? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

claxon (0), 12 jaar geleden

Dat hendeltje van de klauw moet naar O gaan als de handrem af staat.Inwendig regelt de klauw de speling weg door remmen en handremmen.De volgorde ken ik niet.(X aantal keer)
Dus hendeltje moet volledig afstaan anders regelt de speling zich niet weg.

Frans P. (0), 12 jaar geleden

Bedoel je met dat hendeltje het hendeltje waar de remkabel in valt?
Bedoel je met O dat hij volledig open staat"?

Is de te regelen met het gedeelte waar de handremkabel boven op de klauw aan vast zit?

Ik begrijp je antwoord niet.

claxon (0), 12 jaar geleden

Dat is toch een remklauw met handrem voor zover ik begrijp.Op de hendel zit zelfs een terugtrekveer.Dit noemde ik " O ".Als de handrem af staat dan staan de hendels op O.Het systeem is zelfstellend.
Het inbusboutje is een fabrieksinstelling

Frans P. (0), 12 jaar geleden

Ik snap hem. Dank je wel. Van de week ga ik er mee bezig.
Het systeem is zelfstellend terwijl ik het met het inbus dingetje achter de klauw doe.

Frans P. (0), 12 jaar geleden

Ik heb een remklauw verprutst omdat ik met dat inbus boutje achter de klauw ben bezig geweest.
Het boutje is kapot gedraaid. Dus nooit meer aan dit boutje komen! Het zit onder een bout verscholen.

Andere remklauw geplaatst en deze remt prima maar de handrem is nog niet goed.

Moet ik nu na enig remmen en handremmen merken dat de handrem beter wordt?
Ik heb ergens anders begrepen dat er onder de auto een plastic schroef zit waarmee je de kabel verder kunt spannen.

Frans P. (0), 12 jaar geleden

Het is dus zo, al met al, dat mijn handrem niet pakt. Als ik hem helemaal omhoog trek doet hij iets.

Ik ga zelf nog op onderzoek uit. Of rijdt even naar mijn garage.
Maar ik zou liefst een bevestigend antwoord willen krijgen op de opmerking elders dat de kabel onder de wagen vaster gesteld kan worden.

Ik wil deze wagen graag zelf "ontdekken" en alles zelf doen.

claxon (0), 12 jaar geleden

Geef ons feedback als 't gemaakt is.Normaal regelt de handrem zichzelf.Door de ouderdom of roest werkt het mss niet meer.

Frans P. (0), 12 jaar geleden

Gelukt!
De handrem lijkt niet zelf stellend.
Vanmiddag verder gegaan met zoeken en experimenteren. Paar tikken op klauw gegeven, misschien komt daardoor de cilinder losser te zitten, maar mocht niet baten.
Kabel stond in principe al netjes "op zijn laatst". Hoekijzer iets losser gezet. Dit ten aanzien advies om hem op stand "open" te zetten. Maar dit mocht ook niet baten.

Totdat ik zag dat onder de handremhendel een zwart buisje zit waar je later schroefdraad ziet zitten.
Eerst kon ik hier niets mee maar later zag ik dat het zeskantig is.
Dopsleutel 10 hier op en de handrem is af te stellen.

http://www.pannekeet.info/daihatsu-appla...

Fijn als dingen lukken.

Vutter1 (0) PRO, 12 jaar geleden

Meestal is in de loop van jaren bij een Applause van deze leeftijd de handrem (ondeskundig) aan de handremkabel bijgesteld. Hierdoor komt de hevel op de remtang niet helemaal meer terug tegen zijn aanslag. De juiste werkwijze is eerst de handremkabel helemaal terugdraaien.Dan de remtang afstellen,door eerst het zeskant plugje te verwijderen en dan het daaronder zittende imbusboutje met gevoel "in" te draaien totdat de rem vaststaat. Vervolges terugdraaien tot het wiel weer draait. Als het goed is niet meer dan maximaal een kwart slag. Even met de hand (een doekje ertussen) de hevel indrukken en kijken of hij remt en weer vrijloopt als je hem voorzichtig loslaat.Blijf hij hangen terwijl de blokken goed ganbaar in de tang zitten (inclusief terugdrukveertjes) dan gaat de tang te zwaar en is vervangen door een nieuwe de beste oplossing omdat open maken en repareren een dievenwerk is met de nodige risico's van "kapot" repareren.Tot slot de kabel weer zo afstellen dat de vrije slag op de handremhefboom er net wel/niet uit is en dan alles nog even controleren op remmen en vrijlopen. Ook na gebruik van de voetrem, met uiteraard draaiende motor. De handrem is vanzelfsprekend zelfstellend.

Frans P. (0), 12 jaar geleden

Na een maand het juiste antwoord, dank je. Nergens te vinden op internet. Ik heb het bijgevoegd op mijn knutselpagina.
Bij de verprutste remklauw heb ik de door jouw beschreven manier geprobeerd maar de klauw bleef daarbij vastzitten.
Bij de volgende tweedehands klauw, die er nieuwer en beter uitzag, heb ik het niet gedaan.
Daar was de klauw nagenoeg passend, de remblokjes schoven netjes over de schijf heen.
Misschien daarom dat het met het bijstellen van het staafje onder de handremhendel wel ging. Alles was al goed af gesteld, zou je denk ik kunnen zeggen. Het was ook maar iets wat ik bij moest stellen. Hij doet het nog steeds naar behoren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Applause of stel zelf een nieuwe vraag.