close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu Charade: haperende motor

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: HC-E 1.3i 16v (G102)

hulp gezocht!

mijn wagen toont sinds een maand nu ongeveer een motormanagement probleem (het lampje hiervan gaat branden). helaas, blijft deze niet constant aanstaan, maar komt hij vrij willekeurig naar voren en verdwijnt net zo willekeurig weer. de afgelopen week gaat het lampje steeds vaker en ook langer branden en beginnen er ook problemen met de motor naar voren te komen! dit wat erg vervelend is!

het probleem met de motor doet zich alleen voor in lage toeren. hoe meer gas je geeft, des te meer de wagen begint te "knijpen". door gas te reduceren en op gevoel te voelen wanneer de motor weer vooruit wil gaan, loopt hij weer naar behoren en komt het probleem ook niet veel vaker meer voor, zolang hij 'blijft rijden'. voornamelijk bij overschakelen van de eerste naar de 2e versnelling, maar ook als hij stationair draait, lijkt de motor af te willen slaan. ikzelf zat te denken aan een disfunctionerende brandstofpomp, vol brandstoffilter (nu weet ik niet of een charade er ook een direct na de pomp in de tank heeft zitten), luchtmassameter of lambdasonde. het is een probleem wat naarmate er langer mee gereden word, het naar mijn idee ook erger wordt. een zekerheid, is dat het nergens in de motor overbrenging zit, eerder in brandstof toevoer, lucht-brandstof mengsel.

weet iemand hier raad mee, eerder problemen mee gehad of waar ik het beste kan gaan zoeken? volgende week vrijdag wordt de computer uitgelezen, en hoop dan erachter te kunnen komen wat het probleem mocht zijn. helaas heb ik via forums al gezien, dat ook veel dealers/oud dealers van charade, geen raad weten met dit euvel.

de wagen heeft er slechts 141.000 km op zitten, en motortje loopt als een zwitsers klokje (als hij zonder problemen loopt!) dus het is me waard dat hij gerepareerd word om er nog jaren tegenaan te mogen!


alvast bedankt voor alle goede raad!


Gr Richard

Geplaatst door

RichiieS (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou als eerste eens de bougies en kabels controleren voordat je de brandstofpomp/filter gaat vervangen.
Wat ook nog wel eens voorkomt (bij de 3 cilinder charade's) is een lekkende koppakking waardoor de motor compressie mist.

69martin 0

10 jaar

het stuk van de compressie wat jij vertelt, 69martin, is herkenbaar. met de overbuurman rondje onder de moterkap gekeken.
bij het terug erop draaien van de oliedop bovenop het kleppendeksel, neigde de wagen om af te slaan. dus bij de drukopbouw onder het kleppendeksel. dan komt het 'knijpen' van de motor verhaal weer naar boven. heb dit niet nogmaals geprobeerd gehad, alleen geconstateerd op dat moment.

RichiieS 0

10 jaar

Wat is het olieverbruik eigenlijk ?

69martin 0

10 jaar

doe eens rijden met de overdrukslang van het kleppendeksel eraf, dus niet de dop die bovenop zit maar de slang die naar het luchtfilter of inlaat (vlak voor carburateur) gaat.
wat ik zo lees is dat die mogelijk op 1 of andere manier verstopt zou kunnen zitten.

ferluci 0

10 jaar

het olieverbruik is zo goed als 0, onlangs weer op peil gebracht na 2 jaar.

de overdrukslang ook nagekeken. heb bij een draaiende motor de slang geknepen, en daarna weer losgelaten, en hiermee geconstateerd dat die niet verstopt zit. het is een zeer raar probleem. hij begint nu namelijk ook steeds slechter te starten, maar ook dat probleem weer, zeer willekeurig en niet bij iedere rit. het lijkt op een systeem dat uitvalt, een loszittend contact, of een onderbreking in de aanvoer van brandstof of lucht. niet wetend of een bobine in een keer kapot klapt, of dat deze duidelijke uitvalsverschijnselen kan hebben. wellicht dat t ook zoiets kan zijn. maar door de willekeurigheid is het ook heel lastig een monteur te laten zien, of direct te zeggen "daar zit het!"

hopelijk kunnen jullie me nog verder op weg helpen! alvast bedankt voor reacties!

RichiieS 0

10 jaar

vandaag de wagen uit laten lezen.
management geeft aan dat de temperatuursensor in het blok naar zn grootje is. vanmiddag meteen vervangen en hopen dat hiermee het probleem ook opgelost is. monteur gaf aan dat valse waardes van deze sensor het verbruik omhoog drukt door de motor meer brandstof toe te voeren vanwege een temperatuurprobleem. ofwel de wagen verzuipt. nu heb ik zelf niet het idee dat dit het enige kan zijn, dus vervang ik hem vandaag meteen in de hoop natuurlijk wel dat het hiermee is afgedaan. op weg van de monteur naar huis, begon de wagen zeer aggressief te "bokken" alsof er een moment van onderbreking was in het motorblok, en daarna niet meer willen starten. zodra de wagen gestart kon worden moest hij heel hoog in de toeren gedrukt worden omdat hij anders weer afsloeg. hoop hiermee nog specifieker te zijn in de omschrijving van het probleem.

RichiieS 0

10 jaar

Ik zou eerst eens een compressietest doen, dit om het een en ander uit te sluiten.

Verder..heb je het benzinefilter al gecontroleerd ? Als ik de klachten zo lees lijkt het me dat je het in die richting moet zoeken...

69martin 0

10 jaar

[quote=69martin]Ik zou eerst eens een compressietest doen, dit om het een en ander uit te sluiten.

Verder..heb je het benzinefilter al gecontroleerd ? Als ik de klachten zo lees lijkt het me dat je het in die richting moet zoeken...[/quote]
Beetje tegenstrijdig, vind je ook niet?
Eerst een compressietest doen, maar je moet het in de richting van het benzinefilter zoeken..???

Duidelijk.

ludolf01 0

10 jaar

Dat is niet tegenstrijdig, maar hij heeft een lastig probleem... je moet gewoon bepaalde zaken kunnen uitsluiten. Als zou blijken dat de motor ernstig compressieverlies heeft dan kun je redelijk zeker zijn dat de motor niet helemaal fris meer is en dan hoef je het in eerste instantie niet meer te zoeken in een brandstoffilter of iets dergelijks. Meten is weten.

69martin 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.