Onze Daihatsu Charade TD uit 94 houdt af en toe in, vooral bij lagere toeren lijkt het alsof hij dood valt. Brandstoffilter vervangen, nauwelijks resultaat.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Betreft het hier een 3 cyl Turbo diesel ?
Ja, dat klopt, het is het oude model charade met een 993 cc. 3 cylinder.
21 jaar
Mijn ervaring met deze modellen diesel van daihatsu is dat heel erg vaak de koppakking en cylkop zelf naar de knoppen gaat.
Wat van belang is of het hier om de gewone diesel 37 pk gaat of de turbo diesel 48 pk -motorcode staat aan de uitlaatzijde bij distributie deksel
beiden zijn voorzien van een bosch/Nippon denso VE inspuitpomp en al dan niet voorzien van een Aisan compressor.
Is water en olie peil gekontroleerd ?,Rookt de motor erg bij belasten ?Is de klepspeling bij gehouden ?
Laat maar wat meer horen AUB
Het is de Turbo Diesel van 48 pk. En we hebben hem nog niet lang dus hoe het onderhoud is geweest tot dusver weten we niet. Er staat 230.000 km. op de teller.
21 jaar
Zou je ook op de andere vragen antwoord willen geven ?
Moet de koelvloeistof worden bijgevuld?
Is de motorolie op peil?
Rookt de auto erg witte of blauwe rook ?
Maken de kleppen veel lawaai ?
De motor op zich kan niets mankeren maar misschien de turbo ?
!Kunt u misschien aan de brandstof pommp zien of de verzegeling van de afstelling is verbroken ?
Hierbij een zo goed mogelijk antwoord op je vragen:
Ik heb in het begin koelvloeistof bijgevuld, maar nu, 6000 km. later is er amper wat uit. Motorolieverbruik over dezelfde afstand ongeveer 1 liter.
Bij een koude start, zonder de koudestartversneller te gebruiken, zie je wel even wat blauw/witte rook, maar dat verdwijnt al vlug.
De kleppen lijken niet al te luidruchtig, al is dat door het lawaai van de diesel niet goed te horen.
Mijn vrouw heeft de auto een tijdje mee, dus de verzegeling kan ik niet zien, ook kan ik dan eens de klepspeling opmeten.
Voor een dergelijk motortje vind ik dat hij het met zoveel kilometers nog aardig heeft gedaan. Ik zag op de sloop exemplaren met 350.000 km. erop.
21 jaar
Als ik u zo hoor begin ik toch een beetje mijn vizier op de turbo te richten
Als u gas geeft voel je dan dat gevoel van een klein extra duwtje in de rug ( turbo ), is dat afgenomen of gelijk gebleven
De turbo moet werken met een overdruk van 0.7 bar, controleer eens de afdichtingen van de luchtslangen.
Verdere ideeen gaan uit naar de afdichtingen van het dieselsysteem.Plaats in de aanvoerleiding naar de pomp eens een stuk doorzichtige brandstofslang en kijk of de diesel zonder luchtbellenwordt aangevoerd
Heeft u de mogelijheid om de compressie eens op te meten ?
( denk er om gebruik wel een compressietester geschikt voor
dieselmotoren )De te meten druk moet zijn gemmiddeld 27 bar bij een hele goede motor en moet minimaal 22 bar zijn.
De klepspeling moet zijn koud gemeten inlaat 0.25 mm +- 0.05
uitlaat 0.30 mm +- 0.05 mm
Is er al nieuws over het probleem te melden ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar