Daihatsu Charade: koelwater in olie en andersom

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0L 3 cylinder

Nadat ik een hele grote druppel bruin/groene drap aan mijn olie vuldop had
kreeg ik het idee dat mijn koppakking stuk was. Deze zelfde drap was namelijk
ook in de radiator aanwezig. Ik heb toen de koppakking, oliefilter en vloeistoffen vervangen.
De niveau's van de vloeistoffen waren voor het vervangen wel oké. Ik was erg optijd geloof ik.

Het leek opgelost te zijn. Maar nou ontstond er na zo'n 100km dezelfde smurrie
(in veeeeel mindere mate) aan de olievuldop en radiatordop. Ik ben nu zo'n
500km verder en aan de olievuldop wordt het niet erger. Maar ik heb
al wel 2x de koelvloeistof een beetje bij moeten vullen...

Kan het nu zo zijn dat er toch nog resten van olie en koelwater de boosdoeners zijn?
Misschien zat er wel een luchtbel in het radiator systeem waardoor ik deze nog
een paar keer bij moest vullen?

Ik heb de kop en het onderblok goed bekeken en ik kon geen scheurtjes vinden.
Wat me wel opviel is dat er van de week troep op de metalen balk naast de
radiatordop zat. Dat had ik zelf niet gedaan. Kan zo'n dop ook kapot zijn?
(misschien wel aangetast door de resten olie?)

Weet iemand raad? Nog even doorrijden / aankijken?

Ik wil nog graag wat langer plezier hebben van deze auto. Reparaties betalen lukt wel maar
om nou een nieuwe auto te kopen zie ik niet zo zitten... Bovendien is de auto verder perfect.

Alvast bedankt! Arnold

ArnoldN

Geplaatst door ArnoldN (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

u-l-f-t (0), 17 jaar geleden

hallo weet je wat het zou kunnen zijn heb je de cilinderkop goed bekeken de 2 cilinder van de uitlaat klep naar koelwater scheurt heel makkelijk omdat het dikke uitlaatspruitstuk er voor zit en word erg warm ik hed dit al een paar keer mee gemaakt repareren word niets (ook al gebrobeerd) maar dan naar de sloop en een goeie halen mvg Gerrit

Proxxima (0), 17 jaar geleden

Hoi Gerrt!

Zou die scheur van de onderkant goed zichtbaar moeten zijn?
Ik heb die kop aan de onderkant goed bekeken namelijk.
Of kan hij nog ergens anders gescheurt zijn?
[img]http://members.home.nl/rk.huisman/kop.JP...[/img]

Alvast bedankt!

u-l-f-t (0), 17 jaar geleden

hallo arnold je moet de cilinderkop even met schuurpapier licht schuuren en dan goed op letten als je geen scheurtje ziet en wat je ook nog kunt doen is met bv een pen over iets verdachts heen gaan soms voel je het dan aan de pen dat er een oneffenheid in zit maar nogmaals je moet goed kijken want het is niet zo dat je vanaf een afstand kunt zien ik zelf heb een aantal jaren bij de daihatsu dealer gewerkt en een aantal keren meegemaakt ik had een cilinder kop van een charade hier liggen maar geen reactie op gekregen dus weg ermee anders had je die mogen ophalen veel sterkte er mee mvg Gerrit ps op de foto is het heel moeilijk te zien !!

ArnoldN (0), 17 jaar geleden

Hoi Gerrt,

Deze foto is van de kop toen hij er af was tijdens het wissellen van de koppakking.
Ik heb de kop en het blok goed schoon gemaakt om de resten van de oude
pakking te verwijderen. Scheurtjes op het oppervlak zou ik zeker gezien hebben.
Daar heb ik namelijk extra op gelet. Alleen als hij nou ergens anders gescheurd kan zijn
dan heb ik dat waarschijnlijk niet gezien. Bijvoorbeeld binnenin de kop ofzo...

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Is de auto heet geweest? Zo ja, heb je de kop laten vlakken?
Ook is het zo dat een auto die veel korte stukken rijd, door condensvorming die witte zooi aan de oliedop krijgt. Dit verklaart echter de olie in het koelwater niet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.