Daihatsu Charade: soms inhouden (niet stotteren) charade 95.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 / 16v

Mijn daihatsu loopt stationair prima, start prima, soms houdt hij alleen in, tevens heb ik het idee dat hij vermogen mist. Hij houd soms in (lage en midden toerengebied) en stottert daarbij niet. (net alsof je op dezelfde snelheid blijft rijden, terwijl je wel meer gas geeft). regelmatig valt hij ook uit als ie koud is. ik rijd dan bijvoorbeeld 80km/uur, laat het gas los om af te remmen voor de bocht, trek voor de bocht de koppeling in en schakel terug. dan valt ie uit en gaat dus ook het rode uitroepteken etc. branden in het dashboard (zelfde gezicht als sleutel in derde contactslotstand). laat ik de koppeling opkomen, dan start hij onmiddelijk weer. Bij warme motor is dit geen probleem, bij hogere toeren ook geen problemen.

Aan het brandstofverbruik is niks raars te merken (1:15). in de vier en de vijf is hij zeer traag en heeft vooral in de vijf moeite om naar de 120 te komen en verder... (met moeite 140, Nooit harder gereden, duurde me te lang, terwijl die toch 170 moet kunnen halen!).

injectoren al eens met behulp van twee verschillende middeltjes gereinigd, dit was t.o.v. het rijgedrag al een hele verbetering. de auto heeft 96.000 gelopen. bougies zijn vervangen en verdelerkap is schoongemaakt(ook hele verbetering, maar inhouden blijft). Auto is verder altijd goed onderhouden geweest. (ziet er dan ook netjes uit onder de motorkap). ondanks olie verversen vind ik em bij koude start erg dieselig klinken (hoort dit?) Kleppen zijn onlangs ook nog gesteld.

Alvast bedankt voor de reacties!!

-Jan1983-

Geplaatst door -Jan1983- (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Charade? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

meijer75 (0), 17 jaar geleden

Beste Jan,

Wij hebben een charade van 1999 en wij hebben bijna precies dezelfde problemen. Het enige verschil is dat die van ons niet uitvalt (gelukkig). Maar verder is het hetzelfde. Wij vinden het ook erg vervelend dat die zo langzaam is. Af en toe kan je niet eens goed met het vekeer meekomen, want even snel optrekken en dooraccelereren is er bij ons niet bij.
Wij zijn dan ook erg benieuwd wat hiervan het probleem is en wat je hier aan kunt doen. Het enige wat bij ons nog moet gebeuren is het stellen van de kleppen, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dat niet echt veel resultaat heeft. Die van ons heeft ongeveer 55000 kilometer gelopen.
Ik hoop dat iemand een idee, want anders zijn wij toch echt van plan om hem in te gaan ruilen voor een geheel andere auto, zodat we wel beter met het verkeer mee kunnen komen.

-Jan1983- (0), 17 jaar geleden

Bij mij is het probleem opgelost. Er zat een scheur in de slang van de map-sensor , precies op het deel waar hij een bocht maakt. Deze slang heb ik in zijn geheel vervangen.

tevens heb ik even de verdelerkap schoongemaakt en de contacten in de verdelerkap schoongeborsteld met een dremel met fijne borstelkop er op.

Bougiekabels zijn goed bij mij. ik heb ze getest door met een plantenspuit over de kabels heen te nevelen terwijl de motor loopt. geen vonkvorming of bokkig gedrag.

Bij mij trekt ie nu ook zonder schokken lekker door. Ook in de 4 en de 5 wil hij weer goed vooruit komen. Hetis een auto die je sowieso een beetje op toeren moet houden, helemaal op de snelweg. Ze hebben de overbrenging in de 4 en de 5 vrij lang gehouden (minder brandstofverbruik op lang afstanden)

Groeten Jan

ps ellis; aan de linkerkant van het injectiehuis (dat deel waar EFI op staat) zit een filtervormig deel gemonteerd. daar zit een slang op die naar de map-sensor gaat. deze sensor zit dan weer tegen het schutbord gemonteerd (de raam-kant van de motorruimte, achter de motor). deze slang kun je zo loshalen en inspecteren.

Wauter (0) PRO, 17 jaar geleden

Koelwatertemperatuursensor is ook een bekende van deze auto. Zit onder je verdelerkap.

-Jan1983- (0), 17 jaar geleden

Oke, bedankt Wauter. Na een uitgebreide test is een deel van het probleem weg. de vermogensvermindering blijft nog wel. als hij geheel koud is lijkt ie er het minste problemen mee te hebben.

Daihatsu garage zei: opschonen en uitlezen van de boorcomputer scheelt vaak al een heleboel...voordat je een sensor van 55 euro koopt. Nu vind ik dit lastig te geloven, want er zit toch een niet te programmeren ECU in deze types?

kan ik de boordpc zelf ook resetten.opschonen?

geertsje (0) PRO, 17 jaar geleden

Gewoon de groene temp zender vervangen ,en alle problemen zijn opgelost . Deze ntc geeft bekeende problemen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.