close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Daihatsu CHARADE E2: Mijn Auto heeft geen probleem, maar zoek een verklaring

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Mijn Auto heeft geen probleem maar zoek een verklaring
Bij de Keuring bleek mijn Charade E2 automaat uit 1994 een te hoge Co waarde te hebben.
Na dat de garage een beetje aft bij mijn olie er in had gegooid bleef het probleem aanwezig, toen hij daar na nog een "spulletje" (tegen veel roken geloof ik) was het probleem nog steeds aanwezig.
Men vertelde dat ze nog een jonge katalysator hadden liggen en dat waarschijnlijk het probleem was.
Die er onder te hebben gelast, was inderdaad het probleem verholpen!
Daarna alle olie er uit (met toevoegingen) nieuwe standaard (van de garage) 10w 40 er in met een nieuwe oliefilter er op.
Voor deze operatie had ik ongeveer 6 á 700 ml olie nodig per 1000 km.
De situatie is nu; vrijwel geen olie verbruik meer en de motor rijd een stuk zuiniger 50 á 100 km meer op een volle tank benzine!
Kan die katalysator en het motor verversen hier aan meewerken, en hoe en waarom?

Geplaatst door

pawarana (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kennelijk was de motor inwendig vervuild waardoor er olie verbruikt werd. Daar heeft het "spulletje" kennelijk tegen geholpen.
De katalysator was mogelijk ook gedeeltelijk verstopt door al dat olie verbruik en dat KAN het lagere verbruik nu verklaren.

Overigens, jammer van het geld voor die katalysator.
Men had het ding er gewoon onder uit mogen halen en vervangen door een lege pijp en dan de auto keuren met de eisen voor een auto zonder kat. Dat is toegestaan bij de APK voor auto's met een 1e toelating tot en met 31 december 1995.

oldford 0
badge

7 jaar

[quote=oldford]
Men had het ding er gewoon onder uit mogen halen en vervangen door een lege pijp en dan de auto keuren met de eisen voor een auto zonder kat. Dat is toegestaan bij de APK voor auto's met een 1e toelating tot en met 31 december 1995.[/quote]

Dank je wel voor je info, maar waar kan ik deze (officiële) info vandaan halen, want dan ga ik terug naar de apk garage om daar over te praten.

pawarana 0

7 jaar

Keuringseisen Apk , google maar eens.

Dit is terug te vinden in het APK handboek dat wordt uitgegeven door de RDW en ook online is in te zien.

https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/...
Punt 6 geldt niet, want als je de kat weghaalt is er geen emissiebestrijdingssysteem aanwezig (staat niets over verplichting).
Punt 8 zegt dat het emissiebestrijdings systeem (kat + lambdasonde) pas verplicht is na 31 december 1995.
Punt 5 en dan op Aanvullende eisen klikken
Artikel 41 punt b en indirect punt c (zonder kat val je onder punt b).

oldford 0
badge

7 jaar

Heel veel dank, maar ik zie niks van toerentalen waar de APK man het over had.
Mijn auto was 0.7 co en had soms uitschieters tot ver daarboven, bij 3.500 rpm.

pawarana 0

7 jaar

Als je de katalysator weghaalt hoef je alleen nog maar stationair te meten en niet meer op toeren.
Vandaar dat je niets meer vindt over het meten op toeren.
Stationair is dan maximaal 3,5% CO toegestaan en dat haal je gemakkelijk met een werkende lambdasonde.

oldford 0
badge

7 jaar

Nieuwe 2dehandse kat gekocht, probleem opgelost.

pawarana 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.