auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Daihatsu CHARADE E2: Motor temperatuur te hoog, welke sensor heb ik nodig?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: HC, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 62

DAIHATSU CHARADE 1.3 16V. HB.G200 MOT.HC-E 62KW 09/1993 tot 03/1996, Benzine
Vanmiddag kwam ik uit den haag en kwam thuis in de wijk tot de conclusie dat de temperatuurmeter in de hoek stond ipv op de helft.
Als ik ging rijden ging hij naar beneden tot de helft, de radiateur is een jaartje oud, de koelvloeistof zit nog in het overdruk "vat" dus dat is gelukkig niet lek.
Nu konden het nog 2 dingen zijn of sensor of fan.
Dit kon ik door omstandigheden niet meteen testen.
De fan heb ik later getest, met de accu, met het stekkertje direct met draden op aangesloten, en die werkte gelukkig.
Nu is het meest voor de hand liggend wat defect is de sensor.
Welke sensor heb ik nodig en waar zit hij op de Cartal webshop link staan 2 sensoren. https://begin.mijngrossier.nl/HBase/HBas...
En op de bijgevoegde foto's (foto's moeten een kwartslag gedraaid worden naar links) heb ik een sensor gezien (rechts half aan de zijkant van de motor onder de bobine) als je recht voor de motor staat.
Ook een sensor gezien links van de motor onder in aan de zijkant bij het olie filter (denk een motor olie sensor)

Geplaatst door

pawarana (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als de vin niet uit zichzelf gaat draaien, moet je een van de onderste twee hebben, de rad vent schak. afhankelijk van het type wat er op jouw auto zit. Meestal zit deze ergens onderin de radiateur geschroefd, vlakbij de onderste waterslang.

Controleer eerst de spanning, en het relais voordat je de schakelaar wilt vervangen. Zo te zien heeft jouw auto, gezien de uitvoering van de schakelaar, een apart relais zitten voor de ventilator. Controleer hier poot 30 van om te checken dat de zekering ook heel is.

Succes.

hellbat 0
badge

6 jaar

Dank je wel voor je reactie.
Op het moment van schrijven van dit probleem van 5 dec. heb ik een dag later een kort ritje naar mijn vriend gemaakt (15 minuten, daar getest een kwartiertje, alles werkte normaal (fan uit dan weer aan, enz), terug naar huis en daar een paar 100 meter wachtend voor een stoplicht, zag ik de temperatuur meter omhoog gaan.
Een 2deh. fan besteld omdat hij soms ook een hoog snerpend geluid maakte.
1 Dag later fan er in gezet, en weer het probleem bij thuiskomst geconstateerd (fan is dus goed).
2 Dagen later ben ik op een zeer koude dag (1 dag voor de sneeuwbuien van 10 december ben ik (erg koud toen) naar Schiphol gereden, om mijn auto in de buurt weg te zetten, en naar het buitenland gegaan (geen probleem toen i.v.m. rijwind en snelweg).
Naar mijn mening kan het geen zekering of relais wezen, want de fan gaat wel aan en uit (in het begin).
De motor is toch al naar 15 min al heet genoeg om de fan in werking te stellen..
Vorig jaar is ook de radiateur vervangen en heb ik niet gezien dat daar een sensor aan vast zat.
Een sensor blijft er nog over dan, kan zo'n sensor na een tijdje van 40 min het niet meer doen?
Op de plaatjes (ongeveer midden van het blok, is denk ik de sensor van de temperatuur meter.
Waar zit die fan rad sensor, en kan die een defect vertonen als hij na een tijdje te heet worjavascript:;dt?

pawarana 0

6 jaar

Zoals ik het nu lees, kun je nog 3 problemen hebben.
1- Ventilatorrelais met kuren
2- vent schakelaar met kuren
3- thermostaat met kuren.

De thermostaat zou je kunnen uitsluiten door op het moment van warmlopen de temperatuur van de radiator en/of slangen te voelen. Zijn die koud(er) dan de temperatuur van het blok, opent de thermostaat niet goed.

Vervolgens zou de de rest kunnen testen, door de radiateurschakelaar te zoeken. Zoals ik de uitvoering zie, kun je de draad daarvan aan massa hangen. Het relais zou dan moeten inslaan, en daarmee dus ook de vin. Indien deze allemaal in orde zijn, dan de schakelaar zelf vervangen.

gezien de leeftijd van jouw auto, zul je in totaal 3 temperatuurgerelateerde sensoren in op of om het blok moeten hebben.
1- een tweepolige stekkeraansluiting voor de temperatuurmeting van het motormanagement.
2- een enkelpolige sensor, voor aanduiding in het display ( als je deze aan massa legt, schiet de meter vol in de hoek)
3- een enkelpolige schakelaar, om de vin in te laten slaan.

Waar ze precies zitten op het blok kan ik je zo niet zeggen. De vinschakelaar zal ergens in de buurt van de onderste radiateurslang zitten. Deze hoort in te schakelen als het koelend vermogen van rijwind etc te weinig is, en dus te heet water terug het blok in stroomt.
De andere zitten normaliter in de buurt van het thermostaathuis, en /of zijkant van de kop. Volg daarvoor de bovenste radiateurslang naar het blok. Daar zul je ze ergens vinden.

Succes

hellbat 0
badge

6 jaar

Waarom zit de draad niet op de sensor ( enkelpolig) rechtsboven op de foto ? Een kokende motor is echt hoorbaar door een borrelend geluid .

Temperatuur van de motor wordt meestal door een aparte sensor verzorgd .

Omdat de aanwijzing plotseling om hoog schiet ben ik bang dat de temperatuurdraad op een massa ligt en of sluiting maakt.

Succes.

Punt 65
badge

6 jaar

Die enkelpolige sensor zonder draad is volgens mij de oliedrukschakelaar....lampje zal dan ook niet branden.

Hans4040 1435
badge vip badge

6 jaar

uiteindelijk was het een koppakking probleem..

pawarana 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.