Daihatsu Move: Move 1998 begint na verloop van tijd te stotteren en stinken

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3-cilinder

Mijn move begint af en toe in te houden. Net alsof hij op 2 poten loopt (3-cilinder benzine). Horten en stoten.
Op dat moment ruik ik roetende benzine. Alle 3 de bougies zijn zwart van het roet. Na een kwartiertje begint hij weer goed te lopen.
Verder slaat hij dan af als ik lang 100 heb gereden en dan moet stoppen. Hij start dan meestal wel weer onmiddelijk.

Mijn Daithatsu dealer heeft de verdelerkap, bougiekabels, en de bougies vervangen. Maar het probleem is er nog. Ze weten er geen raad mee.

Ik heb tips van dit forum opgevolgd: de bougies op 1,3 mm gezet, en de sensor op het inlaatspruitstuk losgekoppeld.
Er gaat dan een oranje symbool op het dashboard branden. Nu loopt hij weer goed, precies zoals op het forum werd voorspeld.

Maar wat kan de oorzaak zijn? Heeft dit oude model een lambda-sonde? Kan die kapot zijn? Waar zit dat ding? Gezocht, maar niet gevonden.

Verder: onder de verdelerkap, waar normaal gesprokende contactpunten zitten, zit een bruin blokje met 2 draden eraan. De garage heeft die niet vervangen. Het ding is sterk magnetisch, maar ik kan hem niet openkrijgen. Zijn dat misschien de contactpuntjes?

Tips zijn erg welkom. Alvast bedankt!

Zachtrijderke

Geplaatst door Zachtrijderke (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Daihatsu Move? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1645) PRO, 11 jaar geleden

Moet je ook niet proberen , weet je zeker dat hij daarna helemaal niet meer loopt , is namelijk je elektronische ontsteking , pulsgever.
Lambda sonde heeft hij gegarandeerd , zit in het uitlaatgedeelte voor je katalisator.

Zachtrijderke (0), 11 jaar geleden

Dank Kaleido 1, het probleem is dat er nergens documentatie te vinden is. Komt nog bij dat alles zo compact is dat alleen kleine Japannertjes erbij kunnen :-) en dat het bijna onmogelijk is om de draden te volgen.

Omdat ik de meeste andere dingen heb uitgesloten, vermoed ik nu dat de katalysator kapot is.

Ik ben hiermee geholpen.
Bedankt!

harnak (0), 11 jaar geleden

Niet te lang mee doorrijden heb er zo een met verbrande kleppen gehad .kwam er na de reparatie van de kleppen pas achter dat de kat stuk was.

Sandra41 (0), 11 jaar geleden

Ik heb geen idee, hoe dit gedoe werkt.
Ik kreeg een waardevol advies van Harnak. Als di mailtje bij hem terecht komt: Als ik die handrem via de onderkant van de auto losgemaakt heb, hoe dan verder?

Kan ik het ding dan zelf repareren, of moet ik een nieuwe kopen?

Bedankt voor antwoord.

Daniel Schmidt

kaleido 1 (1645) PRO, 11 jaar geleden

Wat heeft de handrem met de katalisator te maken , of heb ik iets gemist ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Move of stel zelf een nieuwe vraag.