hallo mensen/forumlezers
Wij zijn robert en mariska en wonen in ruinerwold.
wij hebben een daihatsu charade.
die vanaf t begin al wat probleempjes had met het toerental.
ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen
vanaf het begin kon hij wanneer je voor bijvoorbeeld het stoplicht stond,en gas gaf met koppeling in ,helemaal terug zakken naar de 200toeren en viel hij soms uit.
nu dachten we dit te verhelpen door t schroefje op het gasklephuis wat op te schroeven,maar toen begon de ellende pas.
had met koude motor het schroefje opgedraaid tot een nette 1000toeren.
toen ben ik een proefrit gaan maken,toen begon bij koppeling in (dus stationair)het toerental te schommelen van 750-->1250 toeren.de teller ging gew op en neer.
ik haalde het vacium slangetje van de luchtfilter af en hield hem even dicht door middel van mijn duim erop te doen en toen was het over,tot ik weer gas gaf.
na wat spelen met het schroefje was het schommelen voorbij.
nu is alleen het geval dat hij 's ochtends (koude motor)op 1500toeren staat
en bij warme motor wel oploopt na 2000/2200 stationair.
toen heb ik bij koude motor het schroefje helemaal dicht gedraaid.hij liep best lkkr ma na 2km viel de hele auto uit(geen benzine denk ik)
het schroefje is weer terug gedraaid,maar hij loopt gew voor geen meter.
radiateur zit tot nok toe vol
wie kan ons helpen met dit probleem?
groetjes ons
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dit een carburateur met micro schakelaars op de gasklep.
Vermoedelijk is 1 van deze defect
Zet de onderste eens vast met een trekbandje zodat de schakelaar ingedrukt blijft.
Carburateur is denk ik met al je gedraai ernstig ontregeld
Link met radiateur zit tot de nok toe vol kan ik niet leggen, klinkt hetzelfde als reservewiel ligt er ook in.
[quote=kaleido 1]Is dit een carburateur met micro schakelaars op de gasklep.
Vermoedelijk is 1 van deze defect
Zet de onderste eens vast met een trekbandje zodat de schakelaar ingedrukt blijft.
Carburateur is denk ik met al je gedraai ernstig ontregeld
Link met radiateur zit tot de nok toe vol kan ik niet leggen, klinkt hetzelfde als reservewiel ligt er ook in.[/quote]
de radiateur vol zei ik omdat ik dat ook had gelezen hier.
maar wat zijn microschakelaars?
hoe zien die eruit?
groetjes
vorbeeld van type motor
http://www.daihatsu-drivers.co.uk/node/1...
12 jaar
Dat zijn hele kleine schakelaartjes.
Als ze op jou carburateur zitten zijn ze zwart en vierkant.
Als je voor de auto staat en aan de rechterkant bij de gasklep bediening kijkt zitten daar 2 van die schakelaars , schuin boven elkaar.
Is dit niet het geval even motortype doorgeven of foto plaatsen van je carburateur.
[quote=kaleido 1]Dat zijn hele kleine schakelaartjes.
Als ze op jou carburateur zitten zijn ze zwart en vierkant.
Als je voor de auto staat en aan de rechterkant bij de gasklep bediening kijkt zitten daar 2 van die schakelaars , schuin boven elkaar.
Is dit niet het geval even motortype doorgeven of foto plaatsen van je carburateur.[/quote]
hallo dit is het type motor
Charade 1.3 CTi/TSi 16V
12 jaar
Ik heb geen Charade. Ik pruts en klus vele vele jaren aan auto's.
Een ding geleerd, ga niet zelf knoeien aan deze afstellingen.
De garage heeft de juiste apparatuur en het is vaak voor bijna niets en in korte tijd verholpen.
12 jaar
De charade 1.3 is in ons land NOOIT met een carburateur geleverd. De foto laat dan ook een injectiemotor zien. Begin eerst om de motor op de juiste manier stationair af te stellen en wel op de volgende manier: motor op bedrijfstemperatuur, ALLE verbruikers uit.Stel nu het toerental met de messing stelschroef boven op de luchtinlaat af op zo'n 850 toeren (zie sticker op binnenzijde motorkap). Alleen dan zal het motormanagement het toerental automatisch aanpassen/ verhogen bij het inschakelen van verbruikers. Allereerst het gasklephuis goed reinigen met remmenreiniger kan ook veel stationaire problemen oplossen.
Is het probleem met warme en koude motor ?? Een slecht aanslaan bij koude start en afslaan met koude motor kan dan duiden op een defecte thermostaat in het gasklephuis, welke (koud) extra by-pass lucht geeft voor een verhoogd stationair toerental. Deze thermostaat is niet te demonteren en als deze defect is zal een ander gasklephuis de enige oplossing zijn.
SUCCES
we hebben ook een charade met dezelfde motor (en kleur zoals op de foto :-) stationair koud loopt hij eerste paar minuten op 1600 toeren, daarna zakt het tot 800, maar ik vind dat hij met koude motor al erg veel toeren maakt. (koud start, in de zomer, winter zelfde gedrag).
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daihatsu Charade of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar